فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt فایل ربات سایت-سئو

با ایجاد یک فایل robots.txt می‌توانید فعالیت ربات‌ها و خزنده‌های وب را برای ایندکس کردن صفحات سایت خود محدود سازید. اما چطور و چگونه؟ در ادامه این مطلب ماهیت و کارکرد فایل ربات ساز را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه ساخت فایل Robots.txt را نیز به شما آموزش خواهیم داد. نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند.

فقط کافی است در انتهای آدرس یک سایت کلمه Robots.txt را قرار دهید تا این فایل را برای شما نشان دهد. این بدافزار به شدت به دنبال ایمیل‌های سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند. افزونه رنک مث هم که به تازگی به یکی از رقبای جدی پلاگین یواست تبدیل شده، برای ویرایش مستقیم فایل robots.txt بخشی را در نظر گرفته است. با اینحال در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به لطف پلاگین‌های مختلف که برای آن طراحی شده است، کار حتی از این هم راحت‌تر است. اولین و مهم‌ترین نکته حساس بودن ربات‌ها و خزنده‌ها به کوچک یا بزرگ بودن حروف است.

در ادامه disallow به معنای این است که مسیر ذکر شده را دنبال نکند و اجازه ای برای خزیدن نداشته باشد. در نهایت قسمت allow هم قسمتی است که اجازه می دهد خزنده ها آن ها را دنبال کنند. پهنای باند و سرعت سایت دو المان مهم در بحث بهینه سازی وقرار گرفتن در صفحه اول گوگل است.

  • این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.
  • همچنین برخی از دستورات انحصاری ربات‌های خاص هم برای بسیاری از ربات‌ها، ناشناخته و غیر قابل درک است و به همین خاطر ممکن است برخی ربات‌ها از این دستورات پیروی کنند و برخی دیگر به آن‌ها توجهی نکنند.
  • ماکسیمم سایز قابل پشتیبانی برای فایل robots.txt، 500 کیلو بایت است.
  • برای مثال با یک User-agent می‌توان مشخص کرد چندین آدرس را معرفی نمود و یا برعکس این کار.

ربات گوگل یا باید به صورت مستقیم صفحه را دریافت و بررسی کند (معمولاً به کم نقشه سایت) یا باید از لینک‌های دیگری که از صفحه‌ها و سایت‌‌های دیگر به آن صفحه داده‌اند آن را پیدا و بررسی کند. ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند. اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند. حتی اگر فایل robots.txt برای این ساخته شده باشد که به موتورهای جستجو بگوییم که در کدام یک از صفحات وب سایت ما اجازه خزیدن ندارند باز هم می توان از این فایل برای هدایت موتورهای جستجو به نقشه XML سایت استفاده کرد.

فایل‌ robots.txt چیست؟ تاکتیک مهم سئو برای این روبوتس

در یک فایل robots.txt با چندین دستورالعمل کاربر، هر قانون غیرمجاز یا مجاز فقط برای عامل‌های کاربر مشخص شده در آن مجموعه جدا شده از خط خاص اعمال می‌شود. اگر فایل robots.txt حاوی هیچ دستورالعملی نباشد، به صورت پیشفرض برای خزنده‌ها اجازه برخی کنجکاوی در وب‌سایت را ارائه می‌دهد. برای اکثر مشاغل، چه کوچک چه بزرگ، داشتن یک فروشگاه آنلاین الزامی است و مهمترین گام، سرمایه گذاری در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای است. تعرفه طراحی سایت فروشگاهی بسیار متفاوت است اما با هر هزینه ای باید انتظاراتی متناسب داشته باشید.

یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم با جزئیات کامل درباره همین فایل مهم صحبت کنیم.

بررسی و کنترل محتوای به وسیله تگ ربات های جدید گوگل

فایل robots.txt برای پیاده سازی بخش های ممنوع سایت برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و یک استاندارد برای انجام این کار به شمار می آید. با استفاده از فایل robots.txt می توان نکات مفیدی در خصوص چگونگی عملیات خزیدن در وب سایت خود به موتورهای جستجو ارائه دهید. گوگل در این باره می گوید که تگ indexifembedded “به یک مشکل رایج مجله خبری سئو می پردازد. این مشکل به طور کلی ناشران رسانه ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حالی که در برخی مواقع مشاهده خواهید کرد که متقاضیان بخواهند محتوای خود را در زمانی مشخص در صفحات شخص ثالث جایگذاری کنند تا گوگل به ایندکس صفحات بپردازد. از اینرو لزوما نیاز نخواهد بود که صفحات رسانه ای خود را به تنهایی مورد ایندکس گوگل قرار دهید.

۲ـ مشخص کردن صفحات و بخش‌های غیرمجاز با Disallow

در صورتی که هیچ مسیری در این بخش تعریف نشده باشد این دستورالعمل به طور کامل نادیده گرفته می شود. در واقع این فیلتر همان محتوایی را تولید می کند که در صفحات دیگر وجود داشت. یکی از مواردی که متخصصین بایستی در نظر بگیرند بررسی چک لیست کلیک پذیری یکی… دگردیسی، نخستین پلتفرم آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با هدف ایجاد مرجعی کامل از آموزش‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط ایجاد شده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار