اصول بتن ریزی و نکات طلایی در اجرای آن دانشنامه آهن آلات

برای آنکه آجرهای قالبندی فونداسیون آب شیرآبه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور) الزامی است. ۳) هیچ گاه بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته را ویبره نکنید همیشه باید تا بتن تازه است آنرا ویبره کرد. _دمای آب مصرفی باید یکنواخت وثابت باشد تا تغییری در اسلامپ ساخت های مختلف بتن حادث نشود. جهت اطلاع از قیمت ها ی ساختمانی در اپلیکیشن ساحتمان کاران درخواست قیمت بدهید تا از قیمت های بروز با خبر شوید.

  • شایان ذکر است که رواداری توزین هر یک از این اجزا ۳%± می باشد.
  • برای بتن ریزی لازم است از قیف های مخصوصی استفاده شود چرا که ارتفاع دستگاه بتن ریز و محل مورد نظر نباید بیش از ۱ متر باشند.
  • همچنین می‌توان آن را در انواع بتونیرهای ماشینی ساخت یا به طور آماده از بچینگ پلانت ها خریداری کرد.
  • در صورتی که محل مورد نظر دارای چند عمق مختلف است ابتدا از عمیق ترین محل شروع کنید.
  • به منظور آشنایی بیشتر و بهتر دانشجویان رشته مهندسی عمران و معماری، فعالان سازه‌های بتنی و همچنین علاقه‌مندان به حوزه حوزه ساخت و ساز، فرادرس آموزشی اقدام به تهیه فیلم آموزش تکنولوژی بتن و اختلاط آن کرده است.

بتن پس از جدا کردن قالب هم نیاز به مراقبت دارد و معمولاً تا چند روز باید آن را به صورت مرطوب نگه داشت تا ترک نخوردو آسیب جبران ناپذیری نبیند . بتن رییزی ستون ها هم معمولاً به صورت دستی و یا پمپاژ بتن انجام شود . چهار طرف تیرچه آرماتور قرار میگیرد و بعد از بستن آرماتورها نوبت به قالب گذاری و گذاشتن شمع زیر تیرچه هاست . سه چهارم از حجم بتن را سنگ دانه ها و یک چهارم دیگر را ملات آب و سیمان تشکیل میدهد . درقسمتی از سازه که پایه ها برداشته می شود نبایستی هیچ باری بزرگتراز ترکیب بارهای زنده و مرده قید شده در طرح وارد شود مگر انکه تحلیل نشان دهد که مقاومت کافی برای بارهای اضافه وجود دارد.

تا حالا فکر کرده اید که بتن چگونه ایجاد می شود؟

استفاده از عایق دمایی روی سطح بتن نیز راه حل دیگری برای استفاده در مرحله عمل‌آوری است، ضمنا نباید اجازه دهید بتن در دمای پایین، در معرض وزش باد قرار بگیرد. هنگام ریختن بتن باید چنان عمل شود که جدا شدگی مواد متشکله رخ ندهد زیرا باعث کرمو شدن بتن و بالا رفتن نفوذ‌ پذیری آن می گردد. ۳- کنترل رطوبت مصالح سنگی ،خصوصاً ماسه قبل از ورود به دستگاه بتن‌ساز با‌ توجه به میزان اسلامپ و نسبت آب به سیمان مورد نیاز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است . این رطوبت باید قبلاً اندازه‌گیری شده‌ و نتایج آن در محاسبه میزان آب منظور شود.

به طور کلی، در صورتی که اسلامپ بتن پیش از شروع عملیات بتن ریزی کم‌تر از میزان مقرر باشد، باید از مصرف آن خودداری شود. اضافه کردن دوغاب (معمولی یا با افزودنی روان‌کننده) تنها با اجازه دستگاه نظارت و در صورت عدم گذر نسبت آب به سیمان از حداکثر مقدار مجاز امکان‌پذیر است. در واقع قالب‌بندی، آماده‌سازی محل و اولین مرحله برای شروع فرآیند بتن ریزی است. قالب‌های بتن از مواد مختلفی نظیر چوب، فولاد، پارچه، الیاف پلیمری تقویت‌شده و مواد کامپوزیت ساخته می‌شوند.

اگر میزان آب به سیمان زیاد شد، با اضافه نمودن افزودنی بتن می‌توانید به تناسب مورد نظر دست یابید، مثلا می‌توانید از افزودنی‌های ضد آب مانند هیدروفیلیک در ترکیب استفاده کنید. برای اینکه از بتن ریزی در سرما پرهیز کنیم ابتدا لازم است مفهوم هوای سرد را از نظر مقررات ملی ساختمان بررسی نماییم. بتن ریزیدر ساختمان سازی بخش‌هایی مانند سقف، کف، ستون و زیربنا بتن ریزی می‌شوند. یکی از اشتباهات مرسوم حین بتن ریزی، ریختن آن از فاصله زیاد بر روی سطوح است. این ارتفاع نباید بیش از ۱ متر باشد و برای رفع این مشکل، از قیف‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

اصول بتن ریزی و نکات طلایی در اجرای آن دانشنامه آهن آلات

در این مرحله پس از اتمام بتن ریزی، به وسیله ویبراتور برای بتن ‌های با عمق بیش از ۱۵ سانتی‌متر و با میله و شمشه برای بتن ریزییهای با عمق کمتر از ۱۵ سانتی‌متر، متراکم سازی و هواگیری انجام می‌شود. عملیات بتن هر سازه‌ای به 4 مرحله دارد که در ادامه توضیحاتی درباره هر مراحل ارائه می‌شود. بتن ریزی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌ها در ساخت سازه‌های بتنی است که در اسکلت بتنی و فلزی اجرا می شود. بتنی که برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد هم بهتر است دقیقا مثل بتن فونداسیون باشد. آب پاشی مستقیم تا ۳ روز و حفظ رطوبت سطح تا ۷ روز فرمولی است که برای این کار توصیه می‌شود. معیاری برای بررسی جریان ‌پذیری یا روانی بتن تازه پیش از استفاده در محل مورد نیاز است.

از پمپ هوایی می توان برای بتون ریزی فضاهای محدود و باریک استفاده کرد. قبل از قرار دادن بتن، قالب و آرماتورها را بررسی کنید تا از تمیز بودن و عاری بودن آنها از هرگونه زباله اطمینان حاصل کنید. همچنین میلگردها و خاموت ها و … باید بر اساس نقشه های طراحی تیر و ستون ساختمان جاگذاری شوند زیرا میلگرد گذاری اشتباه می تواند سبب خرابی های سازه ای شود و کل فرایند بتن ریزی را ناکارآمد کند. اطراف آرماتورها معمولا فضای کوچکی در نظر گرفته می‌شود تا قالب‌های نگهداری بتن ریزی در آن قرار بگیرند. قالب ها باید به گونه ای طراحی شود که بارهای ساختمانی که در طول فرآیند بتن ریزی به آن وارد می شود که شامل وزن بتن تازه، وزن کارگران و اپراتورها و وزن ماشین آلات می شود را قالب بتن سپنتا تحمل کند.

بتن

بتن تازه باید در یک زمان مشخص و پیش از شروع گیرش اولیه به محل بتن ریزی تحویل داده شود. در صورت طولانی بودن مسیر یا زمان انتقال، احتمال رخ دادن جداشدگی و کاهش اسلامپ وجود دارد. اصلی‌ترین و بهترین راه برای مقابله با مشکلاتی که دمای پایین برای بتن به وجود می‌آورد، این است که بتن را گرم کرده و آن را گرم نگاه داریم. با استفاده از مواد و افزودنی‌های مخصوص یا سیمان ویژه، می‌توان دمای داخلی بتن را افزایش داد. همچنین افزودنی‌های تندگیرکننده نیز دمای بتن را بالا می‌برند. هم چنین می‌توان محیط را به وسیله چادر سرپوشیده کرد یا با استفاده از پتوهای مخصوص، بتن را گرم نگه داشت.

ضوابط بتن ریزی کدام است؟

زمانی که سر میله لرزاننده حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلی‌متر است، ضخامت لایه‌های مخلوط بتنی را حدوداً ۳۰۰ میلی‌متر کاهش دهید. برای مثال در دال‌ها جابه‌جایی مخلوط بتنی با بیل تمامی وقت و زحمات شما را به باد خواهد داد. در مثالی دیگر می‌توان به لرزاندن آن با استفاده از لرزاننده میله‌ای برای جابه‌جا کردن آن اشاره کرد که سبب جدا شدن اجزای آن می‌شود و باید از این کار بپرهیزید.

انتهای این وسیله به گونه‌ای ساخته شده است که هیچ اثری از خود بر روی نواحی مرزی بتن ریزی برجای نمی‌گذارد. اگر دمای هوای منطقه‌ی مورد نظر بین 23 تا 37 درجه‌ی سانتی گراد (75 تا 100 درجه‌ی فارنهایت) باشد، احتمالاً بتن دچار مشکل خواهد شد. شرایط دیگری که می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع برای بتن شود، درصد پایین رطوبت و وزش بادهای پرسرعت می‌باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار