راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت sitemap-سئو

دامنه اصلی ssl داشت، اما برای فعال کردن ssl روی ساب دامین (بلاگ فعلی و تازه تاسیس) مشکلاتی داریم. اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم. در حالی که ssl فعال هست و ادرس‌ها با پیشوند https لود میشن. همانطور که مشاهده کردید، کار خاصی قرار نیست برای ساخته شدن این نقشه بکنید چراکه افزونه های وردپرسی خودشان به شکل خودکار این کار را برای شما انجام میدهند. این مقدار یک اطلاعات کلی برای موتورهای جستجو فراهم می کند و ممکن است با دوره ای که در آن خزنده ها به پیمایش سایت می پردازند تطابق نداشته باشد.

در حالی که دو روش اول مستلزم دسترسی شما به وب سایت بود، روش های بعدی اینطور نیست. نقشه های سایت یک چیز نسبتاً استاندارد هستند، به همین دلیل است که معمولاً می توان آنها را با استفاده از یکی از 6 راه نشان داده شده در زیر مکان یابی کرد. قسمت های lastmod، priority و Changefrequncy را می توانید از این طریق ویرایش کنید. اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید، وقت آن فرا رسیده است که نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

۴ نوع اصلی از نقشه سایت

با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر ۵۰ صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید. زمانیکه شما یک نقشه سایت ایجاد می‌کنید، و مثلا آن را به ابزار وبمستر گوگل ارسال می‌کنید گوگل می‌تواند نقشه سایت شما مجله خبری سئو را بررسی کند. اگرچه افراد معمولا گیج می‌شوند که چه زمانی از کدام نقشه سایت بهتر است استفاده کنند، این بستگی به هدف وبسایت شما دارد. یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است.

استفاده از اسکریمینگ فراگ برای ساخت سایت مپ

همانطور که گفته شد سایت مپ از زبانی به نام XML استفاده می کند. زبان XML بسیار شبیه به HTML است و یک زبان برنامه نویسی مانند ASP یا PHP براحتی میتواند مطابق استاندارد برای شما یک فایل XML ایجاد کند. برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر.

طبق تجربه بارها ما دیده ایم که وبمسترها از شنیدن نقشه سایت XML وحشت کرده اند. نام آن به گونه ایست که از نظر آنها، ساخت آن نیاز به کدنویسی فراوانی دارد. تولید نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین و پلاگین ها در سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است. برای کنترل صفحات قرار گرفته در نقشه سایت کافیست که به بخش ظاهر جستجو رفته و سپس به تب انواع محتوا بروید. حال می توانید با مثلا غیر فعال کردن نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو این بخش از وب سایت را از نقشه سایت حذف کنید. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند.

اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی. هر ساب دامنه یک دامنه جدید محسوب می گردد و رتبه بندی و ورودی گوگل آن مجزا محاسبه می گردد و هیچ ارتباطی با دامنه اصلی شما ندارد. البته با وارد کردن ادرس سایت مپ قبلی ریدایرکت میشه به ادرس جدید. فولدر پلاگین ها را پیدا کرده و به داخل آن بروید wordpress-seo فولدری است که نشان دهنده افزونه یواست شماست.

چگونه صفحات کتگوری را سئو کنیم؟ در این مقاله از وب 24 به آموزش سئو صفحات دسته بندی پرداخته ایم. نقشه‌های سایت XML شاخص‌گذاری را تضمین نمی‌کنند؛ آنها فقط URLهایی که شما برای خزیدن و ایندکس در موتورهای جستجو می‌خواهید پیشنهاد می‌کنند. ممنون، کل ادرس و که داد من کپی کردم تو قسمت سایت مپ، زد با موفقیت انجام شد، اما در قسمت status سایت مپ سرچ کنسول زده couldn’t fetch. با توجه به اینکه ساخت XML Sitemap کار سختی نیست، پیشنهاد میکنم از ابتدا یک نقشه سایت XML ایجاد نمایید.

به‌روزرسانی مهم

یکی از ویژگی های بسیار مناسب پلاگین Yoast SEO توانایی اضافه کردن مدیا به نقشه سایت می باشد. WordPress SEO به شما یک دکمه ی XML Sitemap نشان خواهد داد که شما می توانید برای نمایش نقشه ی سایت sitemap_index.xml بر روی آن کلیک کنید. در صورتی که دقیقا می دانید که چگونه می خواهید نقشه ی سایتتان را طراحی کنید بهتر است آنها را نپذیرید و بر روی Save settings کلیک نمایید. برای اضافه نمودن سایت مپ به وردپرس، ابتدا باید این پلاگین را دانلود کرده و آن را نصب نمایید. راه های بسیاری برای تولید نقشه سایت XML در وردپرس وجود دارد.

هنگامی که افزونه Yoast SEO را نصب کردید، آن را در نوار کناری سمت چپ جستجو کنید و روی نقشه سایت XML کلیک کنید. به عنوان مثال، نقشه سایت نمی تواند بیش از URL داشته باشد. همچنین فایل نقشه سایت نمی تواند بیشتر از 10 مگابایت باشد. نقشه سایت برای وب سایت شما عالی است، اما بدون محدودیت نیست.

به طورکلی robots.txt صفحاتی که شما نمی‌خواهید خزش یا کراول در آن صورت بگیرد مثل صفحه لاگین را معرفی می‌کند. می‌توانید در آدرس /robots.txt لیست صفحاتی که ایندکس نمی‌شوند را مشاهده کنید و در صورت تمایل آن‌ها را از لیست Disallow خارج کنید. چون در این صورت سئو سایت شما بهتر کار می‌کند ، بنابراین بیشتر در دید گوگل خواهید ماند. نقشه شما به احتمال زیاد در site.com/sitemap.xml پیدا خواهد شد . اما بستگی به CMS سایت و برنامه ای که برای ایجاد نقشه سایت استفاده شده است دارد .

  • کاربران میتوانند در این فایل به دور از ظاهر گرافیکی و احتمالا گیج کننده سایت، به قسمت مورد نظر خود دست پیدا کنند.
  • شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند.
  • برخلاف نقشه ی سایت HTML نقشه ی سایت XML برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد اما اگر شما یک وب سایت بسیار بزرگ داشته باشید استفاده از آنها برای شما بسیار مفیدتر خواهد بود.
  • اگر سایت شما بیش از صفحه دارد بهتر است نقشه‌های چندگانه ایجاد کنید.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار