راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو-سئو

آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است. لزوما شما نیاز به داشتن نقشه سایت HTML در کنار نقشه سایت XML ندارید.

چرا نقشه سایت در سئو اهمیت دارد؟

اگر این کار را به صورت دستی انجام می دهید، نام نقشه سایت خود را sitemap.xml قرار دهید و سپس در پوشه اصلی وب سایت خود بارگذاری کنید. سپس باید بتوانید به نقشه سایت در domain.com/sitemap.xml دسترسی داشته باشید. مشکل نقشه های استاتیک این است که به محض ایجاد تغییر و یا حذف صفحه، نقشه سایت تغییری نمی کند. بنابراین بعد از هر تغییری می بایست سایت مپ جدید ساخته شود و به گوگل معرفی شود که کار سختی است.

بهترین روش های ساخت نقشه سایت

با این حال در سئوی امروزی تصاویر در محتوای صفحات ادغام شده اند و همراه با محتوای url ایندکس می شوند. برای رفع مشکل حجم بالاتر از 50 مگا بایت می توان با استفاده از g-zip فایل نقشه سایت را فشرده سازی کرد. اما وقتی به گزارش سرچ کنسول نگاه می‌کنید، سایت شما تنها ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارد.

  • این کار می‌تواند بسیار ریسکی و خطرناک باشد و گوگل به راحتی این آپدیت‌ها را رصد می‌کند و اگر ارزش جدیدی به سایت‌مپ شما افزوده نشود می‌تواند برای رتبه و ایندکس شدن سایت شما مشکل‌آفرین شود.
  • با این حال توصیه می کنیم که نقشه ی سایتتان را با استفاده از Google Webmaster tools به گوگل ارسال نمایید.
  • فقط بعد از تغییرات اساسی نقشه سایت خود را بروز رسانی کنید.

اولین سوال این است که آیا این کار بر سئو سایت من تاثیر منفی دارد؟ قطعا خیر. نقشه سایت یک فاکتور برای رتبه‌بندی صفحات نیست، با تغییر محتوا یا آدرس این فایل شما دستورالعمل‌های جدیدی را به ربات‌های گوگل می‌دهید و نحوه مدیریت بودجه خزش را تعیین می‌کنید. یکی از بهترین افزونه های ساخت نقشه سایت یا sitemap در وردپرس افزونه Yoast SEO می‌باشد.

نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند. ساخت سایت مپ و استفاده از آن به تنهایی تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست. فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای موتورهای جستجو است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجو شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از این فایل پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند. اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید. به عبارت دیگر، اگر لینک سازی داخلی شما اصولی باشد، احتمالا شما به نقشه سایت نیاز ندارید و به سئو سایت شما آسیب نخواهد رسید، اما استفاده از نقشه سایت در هر شرایطی توصیه شده است. اگر تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است، بعد از ساخت نقشه سایت وقت معرفی آن به گوگل است. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فایل‌های Media RSS را جایگزینی مناسب برای تشخیص توضیحات متای فایل‌های ویدئویی درنظر می‌گیرند. موتور جستجو و کراولرهای آن با استفاده از سایت مپ یک راهنمای کامل از تمام URLهای وب سایت ما دارند و به راحتی می‌توانند آن را کراول و ایندکس کنند.

در واقع این تگ، ابزاری برای اطلاع دادن به گوگل مبنی بر ایجاد تغییرات در صفحه است. منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید. حتما لیست صفحاتی که باید در گوگل ثبت شوند را در نقشه سایت خود قرار دهید. فرض کنید در وب‌سایت خود مجله خبری سئو پست تایپ‌های مختلفی دارید؛ مانند نوشته‌ها، برگه‌ها، محصولات و نمونه کارها. به عنوان مثال شما می‌خواهید برگه‌ها، نوشته‌ها و محصولاتتان در گوگل نمایش داده شوند. زیرا این صفحه ارزش و محتوای چندان خوبی ندارد و این مسئله باعث می‌شود که در مجموع رتبه سایت شما کاهش پیدا کند.

سریع ‌تر سایت مپ خود را بسازید!

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار