راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو-سئو

نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وب‌سایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک می‌کند. همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند. ساخت و مدیریت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال است.

حالا که از اهمیت سایت مپ ها و نحوه تاثیر آنها بر سئو آگاه شدیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، در گوگل وب مستر نحوه ایجاد یک سایت مپ شرح داده شده است. یک نقشه سایت XML یک نوع لیست نشانه‌گذاری شده با XML است به طوریکه موتورهای جستجو می‌توانند به آسانی اطلاعات را درباره URLها بگیرند تا سایت ایجاد شود. در اینجا می توانید نقشه های سایت درج شده را مشاهده کنید. برای درج نقشه سایت جدید کافیست لینک آن را در قسمت Add a new sitmap قرار داده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. مشکل از اینجا شروع می شود که به دلیل درهم ریختگی آدرس ها در هر یک از نقشه های سایت، نمی توانیم به بخش دارای مشکل پی ببریم.

برای تشخیص خطاها از گزارش نقشه سایت (Sitemap Report) استفاده کنید

گزینه دیگری که وجود دارد، Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it است که تا حد زیادی نقشه سایت را فشرده می کند تا فضای اشغال شده کمتر شود. در صورتی که با خطایی مواجه شدید، تیک این قسمت را بردارید. گزینه Try to increase the execution time limit to نیز وجود دارد که حداکثر زمانی است که فایل نقشه سایت می تواند بارگذاری شود (این عدد به ثانیه محاسبه می شود). گزینه Try to increase the memory limit to وجود دارد که این گزینه برای مشخص کردن حجم فایل است و شما می توانید از حجم زیاد سایت مپ جلوگیری کنید.

  • چراکه در غیر اینصورت آدرس صفحات جدیدتان در نقشه سایت قرار نخواهد گرفت.
  • با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرایند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمی‌شوند.
  • هر گونه سوال یا نظر خود را از طریق کامنت می توانید با ما در میان بگذارید.
  • همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، وجود یک نقشه سبب می‌شود تا محتوای موجود در صفحات شما دقیق‌تر بررسی شده و هنگام خزیدن ربات‌های گوگل بهتر در نتایج جستجو ایندکس شوند.
  • پس از تولید این فایل می توانید آن را به عنوان یکی از صفحات سایتتان (مانند /sitemap) آپلود نمایید.
موتور جستجو گوگل برای یافتن صفحات سایت شما از سایت مپ استفاده می کند. ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به sitemap نیست. ولی ساخت سایت مپ تاثیر مثبتی در سئو سایت شما دارد، همچنین در بعضی موارد استفاده از نقشه سایت ضروری است. به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند. این فایل متنی برگه ای از سایت است که به روند بازدید سایت از طرف موتور های جستجو کمک میکند. هدف اصلی از ساخت سایت مپ، بهبود بازدید و ایندکس صفحات سایت توسط ربات های موتور جستجو است.

استفاده از گزارش سایت مپ برای شناسایی خطاها

کافیست ادرس نقشه سایت خود را مشابه زیر در فایل robots.txt سایت خود قرار دهید. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید. خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. برخی از سرویس‌های مدیریت محتوا می‌توانند بطور نقشه سایت تولید کنند. این نقشه‌ها هرگاه که یک صفحه یا نوشته به سایتتان افزوده یا از آن حذف می‌شود، به‌روزرسانی می‌شوند.

این برای نشان دادن تعداد دفعات تغییر محتوا به موتورهای جستجو و بنابراین تعداد دفعاتی که آنها باید URL را بخزند استفاده می شود. ابتدا و انتهای فایل را مشخص می کند و به استاندارد پروتکلی که دنبال می کند ارجاع می دهد. این همیشه برای همه وب سایت ها و نقشه های سایت یکسان خواهد بود. اسکیما ویدیویی تا حد زیادی جایگزین نیاز به نقشه‌های سایت ویدیویی شده است. قطعا داشتن یک ویدیو سایت مپ ضرری ندارد اما ارزش دردسرهای ساخت و نگهداری ویدیو سایت مپ را ندارد.

اگر از تصاویر و ویدیوهای زیادی استفاده می کنید، می توانید نقشه های سایت خاصی را نیز برای آنها ایجاد و ارسال کنید. این می تواند به بهبود رتبه در جستجوهای تصویر و ویدیو کمک کند. نقشه سایت ویدئویی می تواند شامل زمان اجرای ویدئو، دسته بندی و رتبه بندی مناسب سن باشد، در حالی که نقشه سایت تصویری می تواند شامل موضوع، نوع و مجوز باشد.

در حالی که تنها برای رسیدن به صفحه شماره 9، بایستی پنج لینک داخلی دنبال گردد. علت مواجه شدن با این خطا این است که گوگل صفحات نامعتبر را در سایت مپ تشخیص داده است. برای رفع این مشکل بایستی نقشه سایت را مجله خبری سئو به دایرکتوری ریشه سایت منتقل نمایید. یا ممکن است تعداد صفحات سایت شما بیشتر از بودجه خزیدن شما باشد. نقشه سایت خود را با Robots.txt مطابقت دهید مهم است که نقشه سایت و Robots.txt شما با هم کار کنند.

فایل HTML توسط این ابزارها به راحتی تولید می شود و کافی است که این فایل را دانلود نمایید. در این میان کاربر پسندی سایت یکی از مهمترین فاکتورها برای اقبال بیشتر کاربران به سایت به شمار می آید. ربات گوگل و دیگر خزنده های وب، محیط وب را با استفاده از لینک ها از یک صفحه به صفحه دیگر پیمایش می کنند. سایت هایی که از UR L های دینامیک برای صفحات محتوای خود استفاده می نمایند. و هر جا از عنوان استفاده شد منظور نقشه سایت XML می باشد (به حرف S بزرگ و کوچک در ابتدای کلمه دقت کنید).

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار