سایت مپ چیست؟ 3 روش ساده ساخت Sitemap آکادمی دیجیتال مارکتینگ فرین-سئو

به طور کلی نقشه سایت یا سایت مپ را می توان از دو دیدگاه مختلف تعریف کرد. پیشنهاد میکنیم تنها از یک ابزار برای نقشه سایت استفاده کنید، ما در وبسیما از Google XML Sitemaps استفاده میکنیم. صفحه در نقشه سایت هست ولی به دلیلی نامشخص قابل ایندکس نیست. صفحه‌ای که در نقشه سایت ثبت شده وجود ندارد و با مراجعه به آن خطای 404 نمایش داده می‌شود. نام نقشه سایت هیچ اهمیتی ندارد و با هر نامی می‌توان این نقشه را معرفی ساخت. اما نقشه سایت بایستی با پسوند XML و بر روی سایت خودتان در دسترس باشد.

یک سایت مپ ویدئویی قطعا مشکلی برای صفحه شما در گرفتن ریچ اسنیپت ایجاد نمی‌کند. توصیه می‌کنیم این تاریخ‌ها را فقط زمانی تغییر دهید که تغییرات مشخصی روی سایت خود ایجاد می‌کنید و یا محتوای جدیدی به سایت اضافه می‌کنید. در غیر اینصورت گوگل اخطار می‌دهد که آپدیت تاریخ‌های صفحاتی که تغییری نکرده‌اند ممکن است بعنوان یک تاکتیک اسپم دیده شود.

  • برای این کار، یک ویرایشگر متن مانند Windows Notepad یا Nano (Linux، MacOS) را باز کنید و دستوری که در بخش Sitemap Formats توضیح داده شد را دنبال کنید.
  • به طور کلی نقشه سایت یا سایت مپ را می توان از دو دیدگاه مختلف تعریف کرد.
  • تنها نگرانی شما خزنده های وب و اطلاعاتی است که آنها برای درک بهتر وب سایت شما نیاز دارند.
  • اکثر نرم‌افزار‌های وبلاگ قادر به ایجاد فید برای شما هستند، اما بدانید که این فید، فقط اطلاعات مربوط به URL‌های اخیر را ارائه می‌دهد.
  • ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تمام خدمت هستیم که کلیه خدماتی که کسب و کارشما، برای رشد در فضای دیجیتال به آنها نیاز دارد را برنامه ریزی و اجرا میکنیم.
هرگز سعی نکنید موتورهای جستجو را با ایجاد نقشه جدید و یا مواردی از این دست گول بزنید تا صفحات شما را مجددا ایندکس کنند. این کار می‌تواند بسیار ریسکی و خطرناک باشد و گوگل به راحتی این آپدیت‌ها را رصد می‌کند و اگر ارزش جدیدی به سایت‌مپ شما افزوده نشود می‌تواند برای رتبه و ایندکس شدن سایت شما مشکل‌آفرین شود. قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید. موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند. حتی میتوان با استفاده از JSON-LD و اسکیما مارک آپ ImageObject اطلاعات بیشتری از تصاویر را نسبت به نقشه سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار داد.

مشکل در فهم نقشه سایت از آنجا شروع می شود که تقریبا هر کسی در حوزه وب، نظرات ضد و نقیضی را در این مورد در وبلاگ خود یا فروم ها مطرح کرده است. از این رو به دست آوردن اطلاعات صحیح در این مورد به کار سختی بدل گشته است. همراه با توسعه وب و اینترنت، گوگل و سئو نیز در حال تحول هستند. چیزی که تا دیروز به عنوان یک توصیه خوب محسوب می شد، امروزه دیگر چنین ویژگی ندارد.

همه URLها از سایت شما لیست می‌شوند، و این حاوی صفحاتی است که نمی‌توانستند توسط موتور جستجو پیدا شوند. نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت را منتقل نمی‌کنند؛ URLهای لیست شده لینک اعتبار سایت را مانند لینک HTML بر روی وبسایت شما قبول نمی‌کنند. سلام، sitemap.xml متناسب با بروزرسانی سایت باید بروزرسانی بشه.

نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content مجله خبری سئو را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود. پروتکل Sitemaps توسط گوگل معرفی شد، اما توسط اکثر موتورهای جستجوی اصلی مانند Bing، Yahoo و Ask پشتیبانی می شود. در نقشه سایت XML، امکان افزودن اطلاعات اضافی به URL وجود دارد که به خزنده‌ها کمک می‌کند تا صفحات وب سایت شما را بهتر بخزند.

در چه مواقعی شما به یک sitemap نیاز دارید؟

از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند. وقتی صحبت از بودجه کرول می‌باشد اگر لینک‌هایی داشته باشید که قرار نیست ایندکس شوند و دارای تگ noindex هستند هیچ نیازی ندارید که آن‌ها را در داخل نقشه سایت قرار دهید. در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است. با انجام این راهکارها می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. گاها پیش میاد که گوگل سرچ کنسول در لحظه نمیتونه سایت مپ تولید شده رو فراخوانی کنه و این خطا دیده میشه. در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد.

سایت های رایگان و غیر رایگان بسیاری در سراسر وب به تولید سایت مپ اختصاص دارند. از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند. ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید. هر کدام از آنها دارای ارزش و استفاده مختلف برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند.

ساخت نقشه سایت با ابزارهای آنلاین

این سایت ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهند. گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند. نقشه سایت XML وردپرس به موتورهای جستجو نشان می دهد که کدام لینک ها در یک سایت از اهمیت بیشتری برخوردارند و شما این لینک ها را چه زمان هایی به روز می کنید. داشتن چند نقشه ی سایت یک حس سلسله مراتبی به موتورهای جستجو از سایت خواهد داد و به این ترتیب بهترین محتواهای سایتتان به راحتی در موتور جستجو در دسترس قرار خواهد گرفت. استفاده از سایت مپ با فرمت HTML به کاربران شما کمک می کند تا به راحتی در تمام سایت شما به وبگردی پرداخته و از هر کجای سایت به مهمترین صفحات دسترسی داشته باشند.

تگ Lastmod (مخفف Last Modified)

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار