سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چرا باید sitemap داشته باشیم؟-سئو

وحتی سایتی که با مقدار “سالانه” مشخص شده است را ممکن است هر چند ماه یک بار مورد اندیس گذاری قرار دهد. همانند نقشه های سایت، Sitemap index file نیز باید از کدگذاری UTF-8 پشتیبانی کند. شما می توانید به مدت 14 روز از این ابزار به طور رایگان استفاده کنید و پس از آن تصمیم بگیرید که از امکانات آن استفاده نمایید یا خیر. از طرف دیگر شما می توانید در انکر تکست این لینک ها از کلید واژه های مورد نظرتان استفاده کنید و رتبه بهتری را برای آن کلیدواژه ها بدست بیاورید. در نتیجه در صورتی که به محتواهای شما لینکی داده نشده باشد، ممکن است این محتواها توسط گوگل یافت نشوند. 3- سایتتان جدید باشد و لینک های خارجی آن بسیار محدود باشند.

در مرحله بعدی، توضیحات بیشتری به شما نشان داده می شود که از طریق این قسمت می توانید صفحات را به صورت دستی هم به نقشه سایت خودتان اضافه کنید. البته بیشترین کاربرد این بخش زمانی است که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خودتان اضافه کنید. نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم. سلام برای تولید سایت مپ، سایت هایی هستند که بصورت آنلاین نقشه سایت رو جنریت میکنند. تمامی آدرس های موجود در سایت مپ باید با قوائد یکسان و واحدی باشند. به طور مثال نباید قسمتی از آدرس ها با WWW و قسمتی از آنها بدون این پروتکل ثبت شوند.

گنجاندن آنها ضرری ندارد اما گوگل کاملا آنها را نادیده می گیرد. مزیت استفاده از Yoast برای ساخت XML Sitemap این است که این افزونه؛ نقشه سایت پویا با بروزرسانی خودکار برای شما می‌سازد. مثل XML-Sitemaps.com .این ابزارها یک فایل XML بعنوان خروجی به شما خواهند داد که می‌توانید بعنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید. اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان دشوار بوده یا حاوی محتوای غیر متنی سنگین باشد.

نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند. هر sitemap دارای نقاط قوت و ضعف برای استفاده در سئو هستند. بنابراین مهم است نقش‌های آنها را برای برنامه سئو سایت درک کنیم. در این ویدیو شما را با نقشه سایت به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد.

موتورهای جستجو مانند گوگل‌، یاهو و بینگ، از سایت‌مپ برای پیدا کردن صفحات مختلف در وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنند. از رفع مشکلات کیفیت محتوا گرفته تا بهینه سازی نقشه سایت و لینک سازی داخلی. ما می دانیم که چگونه “کشف شده – در حال حاضر نمایه نشده” شما را برطرف کنیم.

فرمت نقشه سایت چیست؟

افزونه Yoast خودش برای شما سایت مپ می سازه و نیازه به استفاده از افزونه های دیگه نیست. سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هم برای خود افزونه‌های مجله خبری سئو دارند که اتوماتیک نقشه سایت را ایجاد می‌کنند. همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند.

موتورهای جستجو در پیدا کردن نقشه سایت بسیار هوشمند هستند. این پلاگین شامل تعداد زیادی shortcode است که به شما اجازه می دهد که کارهایی از قبیل نمایش صفحه تنها، تگ ها، دسته بندی ها و … را انجام دهید. هنگامی که این بخش را فعال کنید، WordPress SEO به شما تعدادی انتخاب خواهد داد که شما می توانید با استفاده از آن می توانید نقشه ی سایتتان را پیکر بندی نمایید. برای این کار به آدرس SEO » XML Sitemaps بروید و XML sitemap functionality را در حالت enable قرار دهید تا عملگر نقشه سایت XML فعال شود.

  • لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند.
  • اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یک داده با فرمت XML می باشد که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است.
  • بخشی به نام basic options وجود دارد که شما می توانید تیک موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را فعال کنید و به این روش بروز رسانی سایت خودتان را اطلاع دهید.
  • این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند.
برخی از این تولید کننده های سایت مپ برای سایت های با حداکثر 500 صفحه به طور رایگان نقشه سایت تولید می نمایند. در حقیقت تغییر زیادی در صفحه یک محصول اتفاق نمی‌افتد و کاربران هم در فروشگاه سوپرمارکتی کمتر به دنبال یک محصول خاص می‌گردند. در نتیجه کمترین اولویت را برای این صفحات در نظر گرفته و نرخ به‌روزرسانی را ماهانه تعیین کردیم. اگر به لحظ فنی امکان پیاده‌سازی این نسخه را ندارید از RSS یا TXT استفاده کنید. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت و تعداد آدرس‌ها در نقشه سایت کمتر از 10 هزار صفحه باشد.

روش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

البته موارد خاص اندکی وجود دارند که داشتن یک نقشه سایت در آن موارد واقعا سودمند است. اگر از Yoast seo استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ساخت Sitemap از آنها استفاده کنید. لیستی از صفحات Excluded یا کنار گذاشته شده نمایش داده می‌شود که بیشترشان احتمالا صفحاتی هستند که عمدا لحاظ نشده‌اند. اما با بررسی این لیست ممکن است به صفحاتی بربخورید که به صورت تصادفی در این لیست قرار گرفته‌اند.

اگر پیغام ″sitemap index processed successfully″ را ببینید، سپس گوگل نقشه سایت شما را خزش می‌کند. در هر صورت برای ثبت نقشه سایت خود، URL نقشه سایت خود را وارد این بخش کنید و ″Submitted″ را فشار دهید. در هرصورت، برای معرفی نقشه سایت خود، آدرس URL خود را دراین فیلد وارد کنید و دکمه “Submit” را فشار دهید. پس هرگاه یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید (فرقی ندارد پست بلاگ باشد یا صفحه تجاری یک محصول)، لینک مربوط به آن صفحه، بصورت اتوماتیک به سایت مپ شما اضافه خواهد شد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار