سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟-سئو

اگر این کار را به صورت دستی انجام می دهید، نام نقشه سایت خود را sitemap.xml قرار دهید و سپس در پوشه اصلی وب سایت خود بارگذاری کنید. سپس باید بتوانید به نقشه سایت در domain.com/sitemap.xml دسترسی داشته مجله خبری سئو باشید. مشکل نقشه های استاتیک این است که به محض ایجاد تغییر و یا حذف صفحه، نقشه سایت تغییری نمی کند. بنابراین بعد از هر تغییری می بایست سایت مپ جدید ساخته شود و به گوگل معرفی شود که کار سختی است.

چرا داشتن نقشه سایت مهم است؟

از طرف دیگر هر روز ممکن است یک محصول به سایت اضافه و یک محصول از سایت کم شود. به همین دلیل زمان آخرین تغییر در صفحات دسته‌بندی باید روزانه باشد. اما دقت داشته باشید که قبل از اینکه شما از نقشه سایت برای بهبود روند فعالیت خود استفاده کنید، باید مرتفع کردن مشکلات سئو را در اولویت قرار دهید. به زبان ساده تر، بهتر است به جای ایجاد یک نقشه سایت، استراتژی لینک سازی داخلی خود را تغییر دهید. این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند. معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند.

اگر از وردپرس استفاده نکنیم چطور؟

در این مقاله به صورت جامع در مورد ماهیت سایت مپ یا نقشه سایت، اطلاعاتی را دریافت میکنید. از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد. XML به طور معمول برای لیست‌های URLها و اطلاعات مرتبط با آنها استفاده می‌شود. سایت مپ یا نقشه سایت، فایلی است که اطلاعات کلی درباره تمام محتوا‌های موجود در سایت را به گوگل ارائه می‌دهد. در واقع با استفاده از این فایل می‌توان خزندگان گوگل را بهتر راهنمایی کرد تا به صورت اصولی و کامل بتوانند صفحات را آنالیز و بررسی کنند.

شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشان دهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند. از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید. آنها میل دارند از فوتر لینک شده و معمولا برای سهولت کاربران برای دستیابی به تمام صفحات وبسایت نوشته می‌شود. بنابراین هم توسط کاربر و هم توسط موتور جستجو دیده می‌شود. برای وبسایت‌های با تعداد صفحات کم به علت آسانی بهتر است از HTML sitemap استفاده شود.

نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند. ساخت سایت مپ و استفاده از آن به تنهایی تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست. فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای موتورهای جستجو است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجو شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از این فایل پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند. اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید.

اولین سوال این است که آیا این کار بر سئو سایت من تاثیر منفی دارد؟ قطعا خیر. نقشه سایت یک فاکتور برای رتبه‌بندی صفحات نیست، با تغییر محتوا یا آدرس این فایل شما دستورالعمل‌های جدیدی را به ربات‌های گوگل می‌دهید و نحوه مدیریت بودجه خزش را تعیین می‌کنید. یکی از بهترین افزونه های ساخت نقشه سایت یا sitemap در وردپرس افزونه Yoast SEO می‌باشد.

  • اگر از یوست استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های دیگری هم مثل Google XML Sitemaps که برای ایجاد سایت مپ به شما کمک می‌کند.
  • اگر صفحه‌ای با عنوان «غیرمجاز» در سایت شما پیدا شد به این معناست که این صفحه فقط برای کاربرانی که حساب کاربری ایجاد کرده و با آن وارد سایت شما می‌شوند نمایش داده می‌شود.
  • این فایل دارای مزیت‌های زیادی بوده و داشتن سایت مپ برای سایت شما مهم است.
  • اگر به یک وب سایت دسترسی دارید، اولین راه برای یافتن نقشه سایت این است که بررسی کنید آیا قبلاً به در سرچ کنسول ارسال شده است یا خیر.
اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید. به عبارت دیگر، اگر لینک سازی داخلی شما اصولی باشد، احتمالا شما به نقشه سایت نیاز ندارید و به سئو سایت شما آسیب نخواهد رسید، اما استفاده از نقشه سایت در هر شرایطی توصیه شده است. اگر تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است، بعد از ساخت نقشه سایت وقت معرفی آن به گوگل است. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فایل‌های Media RSS را جایگزینی مناسب برای تشخیص توضیحات متای فایل‌های ویدئویی درنظر می‌گیرند. موتور جستجو و کراولرهای آن با استفاده از سایت مپ یک راهنمای کامل از تمام URLهای وب سایت ما دارند و به راحتی می‌توانند آن را کراول و ایندکس کنند.

با این حال در سئوی امروزی تصاویر در محتوای صفحات ادغام شده اند و همراه با محتوای url ایندکس می شوند. برای رفع مشکل حجم بالاتر از 50 مگا بایت می توان با استفاده از g-zip فایل نقشه سایت را فشرده سازی کرد. اما وقتی به گزارش سرچ کنسول نگاه می‌کنید، سایت شما تنها ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار