سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟-سئو

با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند. به عنوان مثال صفحاتی که توسط منو‌های شما در دسترس نیستند می‌توانند توسط موتورهای جستجو در صورتی‌که شما بخواهید ایندکس شوند. نقشه سایت اثری روی روش ربات های خزنده بر شاخص صفحه سایت ندارد، اما می‌تواند دید و دسترسی محتوای شما را افزایش دهد. به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت. ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است.

در فرمت HTML نقشه سایت برای کاربران طراحی و تولید می‌شود تا به آن‌ها بگوید که ساختار سایت چگونه است و چه بخش‌هایی دارد. براین اساس کاربران می‌توانند سریع‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند. یک راه ساده برای ایجاد نقشه سایت، انجام آن از طریق XML-sitemaps.com. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تنظیم دستی نقشه سایت ، به صفحات رسمی Google و Bing مراجعه کنید. از سویی دیگر می‌توانید نقشه سایت را به صورت ساختار کدهای شناخته شده نیز تولید کنید و حتما نیازی نیست که در فرمت XML باشد. با این حال شما نیازی ندارید با این کدها سر و کله بزنید و بهتر است اجازه دهید یک ابزار این کار را برای شما انجام دهد.

فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید. سپس عملکرد نقشه سایت را «فعال» کنید و به افزونه اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد. سپس، تمام آن نقشه های سایت از طریق فهرست نقشه سایت قابل دسترسی خواهند بود. اگر صفحه‌ای را در فایل Robots.txt بلاک کرده یا از تگ noindex برای یک صفحه استفاده می‌کنید‌، نمی‌خواهید آن صفحه در سایت‌مپ شما نشان داده شود.

  • تنها کاری که باید انجام دهیم حذف نقشه قدیمی و معرفی نسخه جدید به گوگل است.
  • در صورتی که با خطایی مواجه شدید، تیک این قسمت را بردارید.
  • نتیجه ای که می توان گرفت این است که نقشه سایت، مستقیما بر سئو تاثیر نمی گذارد اما با نقش داشتن بر مواردی دیگر، روند بهینه سازی سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

موتورهای جستجو از این مورد استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه سایت را به دست بیاورند؛ مثلا عنوان ها را مستقیما از فایل نقشه سایتتان کراول می کنند. لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم تمام مطالب مربوط به سایت مپ را پوشش دهیم. هر گونه سوال یا نظر خود را از طریق کامنت می توانید با ما در میان بگذارید. به یاد داشته باشید گوگا از سایت مپ فقط برای شناسایی صفحات مهم سایت استفاده می کند.

چطور بفهمیم صفحه چندم گوگل هستیم؟

بنابراین اگر هدف‌گذاری مشخصی برای دسته‌بندی و برچسب نیست، می‌توان آخرین تغییر را به صورت هفتگی در نظر گرفت. اشاره کردیم که ایندکس صفحات برای گوگل هزینه و زمان زیادی دارد. هم‌چنین باید در نظر داشت که همه سایت‌ها به یک اندازه فعال نیستند. منظور از غیرفعال بودن این است که صفحات جدیدی به آن‌ها مجله خبری سئو اضافه نمی‌شود یا به ندرت تغییر در محتوای آن ایجاد می‌شود. در واقع همه فرمت‌ها یک نقشه سایت را به 50 مگابایت (غیر فشرده) و URL محدود می‌کنند. پس فایل شما بزرگتر است و یا URL‌ های بیشتری دارید، باید لیست خود را به نقشه‌های سایت‌های متعدد تقسیم کنید که در ادامه به این موضوع می­پردازیم.

محدود کردن دسترسی گوگل

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار