سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟-سئو

فقط کافی است وارد سایت شوید و در کادر مشخص شده، آدرس سایت خود را وراد کنید. گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند. گاهی وقتی به کاربران میگوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند. بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند.

از طرف دیگر، می توانید یک فایل مادر نقشه سایت که شامل آدرس نقشه های سایت جداگانه است، ایجاد کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید Sitemap را با کمک افزونه یوست سئو بسازید. فایده ایجاد نقشه سایت XML با استفاده از یوست سئو، این است که بطور اتوماتیک بروزرسانی می‌شود (sitemap داینامیک).

  • نقشه‌های سایت فردی (یکی برای هر سایت) که همه در یک مکان قرار دارند.
  • هر خبری که کامنت بیشتری داشته باشد، بیشتر جلب توجه کرده و هنوز هم داغ است.
  • ولی برای سیستم‌های مدیریت محتوا به‌ویژه وردپرس نیاز به کارهای پیچیده نیست و می‌توانید از افزونه‌های قدرتمندی چون yoast seo استفاده کرده و با یک کلیک نقشه سایت خود را بسازید.
ذخیره سایت مپ در دایرکتوری ریشه، از به وجود آمدن مرجع نا معتبر جلوگیری می کند. آدرس هایی که در دایرکتوری های والد، موازی و Subdomain موجود هستند یا دایرکتوری هایی که از پروتکل متفاوت استفاده می کنند مرجع معتبر نیستند. نقشه سایت به موتور جستجو می گوید که در سایت شما خزیده و محتویات آن را ایندکس کند. این کار باعث می شود که گوگل بدون مشکل و با سرعت محتوای سایت را بررسی کند.

به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه XML و کدگذاری مورد استفاده قرار گرفته است. داشتن نقشه سایت – و ارسال آن به گوگل – عملی است که فقط می تواند به نفع سایت شما باشد و هرگز جریمه نمی شوید (تایید شده توسط گوگل). این اطلاعات معمولاً شامل زمان و تاریخ آخرین باری است که صفحه تغییر کرده است؛ اما می‌تواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر باشد. اطلاعات اضافی، فرکانس تغییر و اولویت، دیگر توسط Google استفاده نمی شود.

به همین دلیل می‌توان نرخ به‌روزرسانی محتوا را بر اساس کامنت تعریف کرد. هر خبری که کامنت بیشتری داشته باشد، بیشتر جلب توجه کرده و هنوز هم داغ است. بودجه خزش یا Crawl budget به تعداد صفحاتی گفته می‌شود که ربات های گوگل طی مجله خبری سئو یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک روز) در سایت ما بررسی و ایندکس می‌کنند. برای سایت‌هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند معمولا این بودجه از تعداد صفحات در صف ایندکس کمتر است در نتیجه مدیریت آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

ساخت سایت مپ برای وردپرس

یک فایل متنی به فرمت XML است که در اختیار موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ قرار می‌دهد تا سریع و استاندارد، مطالب و بخش‌های مختلف سایت شما را خزش کرده و محتوا را سریع‌تر ایندکس کند. البته سایت مپ دیگری با فرمت HTML وجود دارد که کاربران می‌توانند آن را ببینند و با بخش‌های مختلف سایت آشنا شوند. در فرمت HTML نقشه سایت برای کاربران طراحی و تولید می‌شود تا به آن‌ها بگوید که ساختار سایت چگونه است و چه بخش‌هایی دارد و در آن لیستی از مهم‌ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. بر این اساس کاربران می‌توانند محتوای موجود در سایت را پیدا کرده و سریع‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند.

روش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

همانطور که گفتیم برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، ممکن است بتوانید به صورت دستی یک sitemap ایجاد کنید. برای این کار، یک ویرایشگر متن مانند Windows Notepad یا Nano (Linux، MacOS) را باز کنید و دستوری که در بخش Sitemap Formats توضیح داده شد را دنبال کنید. نقشه‌های سایت بزرگ را به نقشه‌های سایت کوچکتر تقسیم کنید. نقشه سایت می‌تواند حداکثر URL داشته باشد و نباید بیش از 50 مگابایت فشرده شود.

چرا به سایت مپ نیاز داریم؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار