سایت مپ یا نقشه سایت sitemap چیست؟ ثبت در سرچ کنسول گوگل-سئو

سایت‌های خبری علاوه بر نقشه سایت به یک نقشه سایت خبری شامل 1000 آدرس از آخرین اخبار منتشرشده نیاز دارند. از طرف دیگر سایت‌های تندمحتوا مثل سایت‌های خبری یا فروشگاه‌های بزرگ به صورت روزانه اقدام به ساخت صفحات جدید و انتشار محتوای ارزشمند می‌کنند. سپس آدرس سایت مپ خود را بدون ذکر نام دامنه در بخش Add a new sitemap وارد و دکمه submit را فشار دهید. گوگل URL‌ها را به ترتیبی که در نقشه سایت شما ظاهر می‌شوند بررسی نمی‌کند و این فرایند به صورت رندوم انجام می‌شود. بر اساس شرایط وبسایت خود از پسوند‌های نقشه سایت برای اشاره به انواع رسانه‌های دیگر مانند ویدیو، تصاویر و اخبار موجود در صفحات استفاده کنید. البته نقشه دیگری با فرمت HTML وجود دارد که فهرست مهمترین فایل‌های سایت را داخل آن قرار می‌دهند و برای اینکه افراد بتوانند از محتوای سایت استفاده کنند سراغ این نقشه می‌روند.

  • سایت مپ باید فضای نام پیش فرض را به خوبی مشخص کرده و حتما باید namespace داشته باشد.
  • رابط کاربری این ابزار به شما اجازه می دهد تا با یک درگ اند دراپ ساده و شخصی سازی های با استفاده از رنگ ها و تصاویر، به تولید فایل های تکست یا XML بپردازید.
  • به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه XML و کدگذاری مورد استفاده قرار گرفته است.

مهمترین ویژگی سایت مپ های تولید شده با این روش،قابلیت ویرایش بالا میباشد. شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید. با اینکه احتمالا اغلب شما اطلاعات کلی در مورد اهمیت ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول دارید، اما شاید با پیچیدگی های نحوه ساخت نقشه سایتی که در راستای ارتقا شاخص های سئو باشد بی خبر باشید. مجله خبری سئو با انجام این کار اگر نوشته‌ای از سایت خودتان را باز کنید و دکمه‌های ترکیبی Ctrl + U را انتخاب کنید، در سورس صفحه مشاهده می‌کنید که تگ Noindex به این صفحه اضافه شده است. در واقع تگ نوایندکس به گوگل اعلام می‌کند که آن صفحه را بررسی نکن. درصورتی که بعداً تمایل داشته باشید حالت نوشته را تغییر دهید؛ می‌توانید در همان قسمت، موتورهای جستجو را برای نوشته‌ها فعال نمایید.

چرا به سایت مپ یا نقشه سایت نیاز داریم؟

برای مثال، اگر می خواهید دسته بندی آرشیو را از رده خارج کنید، کافی است چک باکس آن را غیر فعال نمایید. اکنون نقشه ی سایت شما تولید شده است و به صورت عمومی قابل دسترسی است. به صورت پیش فرض، عملگر نقشه ی سایت XML در وردپرس فعال نمی باشد از این رو شما باید آن را فعال کنید. نقشه سایت با استفاده از HTML در حقیقت چیزی جز لیست لینک ها نمی باشد.

نکات مهم درباره فرمت فایل سایت مپ

امیدواریم اطلاعات ارائه‌شده برای شما کاربردی بوده و به موفقیت شما در سئو کمک کند. در این مقاله نگاهی جامع و کاربردی به مفهوم نقشه سایت داشتیم؛ ابتدا تعریفی از نقشه سایت ارائه کردیم و سپس کاربرد و نحوه ساخت نقشه سایت را به صورت ویدیویی آموزش دادیم. در انتها به صورت موردی چند نقشه سایت را به صورت نمونه بررسی کردیم. در یک فروشگاه کالاهای تندمصرف مثل سوپرمارکت‌، کاربران به دنبال صفحاتی هستند که تعدادی زیادی از یک محصول را نشان دهد. برای مثال در جستجوی کالایی مثل «ماست» برای کاربران تنوع، مقایسه قیمت و طعم اهمیت دارد. پاسخ مناسب به این کاربر از طریق صفحات دسته‌بندی و برچسب قابل ارائه است.

علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است. آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند. اگر نقشه سایت در سرچ کنسول ارسال نشده است، قدم بعدی این است که نگاهی به سیستم مدیریت محتوای وب سایت داشته باشید. اگر وب‌سایت شما از Google News یا سایر محتوای رسانه‌ای غنی در موتورهای جستجو استفاده می‌کند، اطلاعات اضافی موجود در نقشه سایت شما می‌تواند برای بهبود محتوای شما استفاده شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار