سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت-سئو

پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به نقشه سایت آکادمی وبسیما یک نمونه واقعی از بخش دسته‌بندی مقالات و نحوه نمایش اطلاعات به گوگل را مشاهده کنید. شما می توانید برخی از تگ های خاص مانند و را مشاهده کنید. این دو تگ بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به نقشه سایت خود اضافه کنید.

آموزش تولید نقشه سایت XML با استفاده از پلاگین Google XML Sitemaps

سایت هایی که در آنها صفحات به سختی یافت می شوند(مانند سایت هایی که از محتواهای غیر متنی و فلش ها استفاده می نمایند). سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند و هنوز در آنها (چه داخلی و چه خارجی) لینک سازی مناسبی صورت نگرفته است. ما دوست داریم که اخبار تازه در کمترین زمان ممکن ایندکس شوند به همین دلیل اولویت ایندکس اخبار را بالاتر از دسته‌بندی و برچسب قرار داده‌ایم. شما می‌توانید با استفاده از تگ hreflang در مورد نسخه‌های زبان جایگزین URL‌ها، این مورد را به گوگل اطلاع دهید. مهم است که Sitemap و Robots.txt شما با هم کار کنند و همکاری داشته باشند. و وقتی به URL‌های آن‎ها نگاهی بی‌اندازیم‌، می‌بینیم این‌ها صفحاتی هستند که از ابتدا نمی‌خواستیم ایندکس شوند.

در این صورت می‌توانید از یک ابزار تولید Sitemap شخص ثالث (third-party) مانند XML-sitemaps.com استفاده کنید. این ابزار، یک فایل XML را که می‌توانید از آن به عنوان نقشه سایت خود استفاده کنید‌، در اختیار شما قرار می‎دهد. این فایل به موتورهای جست و جو کمک می کند تا ضمن خزیدن، ساختار سایت را نیز بهتر درک کند. اگر هنوز در یافتن نقشه سایت توفیقی نداشته اید، وقت آن است که جستجوی پیشرفته استفاده کنید تا ببینید آیا می توانید آن را پیدا کنید یا خیر. توصیه می‌کنم فقط زمانی این تاریخ‌ها را تغییر دهید که تغییرات چشمگیری در سایت خود ایجاد کرده‌اید (یا محتوای جدیدی را به صفحه افزوده‌اید). در غیر اینصورت، گوگل هشدار می‌دهد که بروزرسانی تاریخ‌ها در صفحاتی که تغییر نیافته‌اند می‌تواند به عنوان یک شیوه نامطلوب به نظر برسد.

ولی برای شروع اگر تا همین‌جا را به خوبی یاد بگیریم کفایت می‌کند. به عبارت دیگر استفاده از نقشه سایت تنها بر سرعت ایندکس صفحات تاثیر دارد ولی جایگاه هر صفحه براساس کیفیت محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی و بسیاری فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود. اگر دارای یک سایت خبری هستید، می توانید این موضوع را در معرفی نقشه سایت به گوگل تبیین کنید.

شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید. در صورتی که می توانید، ایرادات این صفحات را رفع کنید اما اگر قادر نبودید مشکل را برطرف کنید بهتر است آن ها را noindex کنید تا روی کیفیت کلی صفحه تاثیری نگذارد. هرچند اگر بخواهید صفت hreflang را پیاده سازی کنید ، باید یک نقشه سایت XML کامل ایجاد کنید، بنابراین استفاده از یک ابزار کار شما را بسیار راحت خواهد کرد.

به طور کلی بهترین راه این است که نرم‌افزار وب سایت شما آن را برای شما تولید کند. به عنوان مثال می‌توانید URL‌های سایت خود را از پایگاه داده (دیتابیس) خود استخراج کنید و سپس URL‌ها را به صفحه نمایش یا فایل واقعی روی سرور وب خود صادر کنید. در مورد این راه حل با توسعه‌دهندگان یا مدیر سرور خود صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از وب سایت‌های رایگان یا با استفاده از افزونه‌هایی مثل یواست سئو که مخصوص سایت‌های وردپرسی است، آن را ایجاد کنید. اگر از CMS مانند WordPress، Wix یا Blogger استفاده می‌کنید، احتمالاً CMS شما قبلاً نقشه را در اختیار موتور‌های جستجو قرار داده است. همچنین در صورتی که CMS شما به صورت خودکار سایت مپ را ایجاد نکند، می‌توانید با یک سرچ ساده روش ایجاد نقشه سایت با استفاده از آن را متوجه شوید.

تا زمانی که لینک سازیسایتتان تکمیل نشده باشد و تعداد زیادی بک لینک نداشته باشید، گوگل زمان زیادی را برای یافتن تمام آن صفحات پشت سر می‌گذارد. برای مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینک‌ پیدا می‌کند و اگر سایت جدید است و بک لینک کمی دارد، در این صورت یک نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات سایت شما بسیار موثر است. برای معرفی سایت مپ به گوگل وارد حساب کاربری خود در کنسول جستجوی گوگل شوید. گوگل پیشنهاد می‌کند که نقشه سایتتان که محتوای خبری دارد را به عنوان فایلی جداگانه در نظر بگیرید زیرا ربات‌ها گوگل در این نوع سایت مپ، نسبت به سایر فایل‌ها بیشتر می‌خزند. بعنوان مثال نحوه قرار گرفتن نقشه سایت در فایل robots.txt سایت نردبان به شکل زیر است.

نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد

وقتی برای Robots.txt ساعت می‌زنید ، یا از تگ “noindex” استفاده می‌کنید، یعنی قصد استفاده از آن را در Sitemap خودتان ندارید . و وقتی به URL ها نگاه می کنم، می بینم که این صفحاتی هستند که من حتی نمی خواهم در وهله اول ایندکس شوند. این موضوع نیاز به بررسی دارد و متاسفانه مجله خبری سئو بدون بررسی متوجه مشکلتان نمی شویم. هر گونه تغییر یا اطلاع رسانی در سایت را به گوگل اطلاع می دهد. بله این کار به صورت کاملا رایگان انجام می شود و نیاز به هزینه خاصی ندارد. پس از آن که تغییرات را اعمال کردید، می توانید روی گزینه Update Options کلیک کنید.

  • به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده و هنوز فرصت مناسبی برای ایجاد لینک داخلی و لینک خارجی پیدا نکرده اید.
  • پس فایل شما بزرگتر است و یا URL‌ های بیشتری دارید، باید لیست خود را به نقشه‌های سایت‌های متعدد تقسیم کنید که در ادامه به این موضوع می­پردازیم.
  • بعد از مدتی روی فایل سابمیت‌شده کلیک کنید، اگر پیام «Sitemap index processed successfully» برایتان نمایش داده شد، یعنی گوگل سایت شما را بررسی و تأیید کرده است.
  • اگر CMS شما به صورت پیش‌فرض این کار را نمی‌کند، معمولا افزونه‌هایی هستند که نقشه سایتتان را برایتان ایجاد می‌کنند.
  • سایت‌های فروشگاهی بزرگ معمولا به چنین چیزی نیاز دارند تا بتوانند تمامی صفحات خود را در نقشه سایت بگنجانند.
پس این بخش با هدف دسترسی سریع کاربران به اخبار فوری درست شد. اگر URL‌های مختلفی برای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ یک صفحه دارید، توصیه می‌کنیم فقط به یک نسخه در نقشه های سایت اشاره کنید. با این حال اگر می‌خواهید به هر دو URL اشاره کنید، نشانی‌های اینترنتی خود را برای نشان دادن نسخه‌های دسکتاپ و موبایل با استفاده از تگ‌ها حاشیه‌نویسی کنید. مثلا اگر دو نسخه از یک صفحه دارید، تنها موردی را که ترجیح می‌دهید در نتایج جستجو نشان داده شود را در این فایل فهرست کنید.

در حالی که نقشه سایت XML به شدت توصیه می شود، سایت مپ HTML اختیاری است، اما همچنان توصیه می شود که داشته باشید. به یاد داشته باشید که نقشه سایت XML تنها فرمت موجود نیست و وب سایت ممکن است از فرمت دیگری استفاده کند. اگر اینطور است، به لیست مکان های رایج نقشه سایت نگاه کنید و آن را با پسوندهای مختلف ترکیب کنید. 2 راه اول مستلزم دسترسی شما به وب سایت است، در حالی که 4 راه آخر روش های عمومی تر برای یافتن نقشه سایت هر وب سایتی هستند. ساختار سایت را به صورت خودکار در فایل نقشه سایت اعمال می کند و به روز رسانی می شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار