سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت-سئو

عدم وجود نقشه سایت مناسب باعث می شود ربات های خزنده گوگل تصور کنند سایت دارای محتوای کپی شده و تکراری است. اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم. مزیتی که این نوع سایت مپ دارد، این است که بیشتر موتورهای جستجو از آن برای پردازش کردن موتورهای جستجو استفاده می کنند. اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند. گفتیم که سایت مپ فایلی با قالب xml است که صفحات شما را به موتورهای جستجویی مانند گوگل معرفی می کند.

سیستم‌هایی مثل وردپرس به صورت خودکار این کار انجام میدن و فقط کافی هست آدرس رو سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید. RSS/Atom Feeds به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وبسایت شما آپدیت شده است یا محتوایی تازه روی آن قرار گرفته است. گوگل پیشنهاد می‌کند که از سایت مپ در کنار این ابزار استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی کنند.

من یک سایت فروشگاهی دارم و متاسفانه در هاستینگ مشکلاتی بوجود اومد و سایت من خوابید و بک آپ و چیزی تحوی من ندادند. بعد از دو هفته دوباره به بالا آوردن سایت کردم و الان از ۲۷۴ صفحه ای که url ها در سایت مپ محصولات هست ۳۰ تای اون رو شناخته و بقیه رو ایندکس نکرده و این برای من جای سوال هست. که چرا اون url ها رو نشناخته , بصورت دستی هم url صفحه رو وارد می کنم ولی میگه در sitemap نیست. در جایی که وجود داره و لینک رو هم دستی در مرورگر وارد می کنم محصول نماش میده. برای انجام این کار وارد اکانت سرچ کنسول سایتتان شوید، از منوی سمت چپ گزینه سایت مپ را انتخاب کنید.

اینجاست که داشتن یک نقشه برای سایت بسیار مفید خواهد بود. سایت مپ همانطور که گفتیم تابلوی راهنمای وب سایت ما برای ربات‌های موتور جستجو است. شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید. اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند. به جای این روش میشه از صفحات ریسپانسیو یا طراحی داینامیک استفاده کرد. با فرض این که دلیل بهتری برای استفاده نکردن از این روش‌ها داشتی در ادامه توضیح می‌دم که چه نکاتی رو باید رعایت کنید و نقشه سایت باید چطور باشه.

به این ترتیب بدون نیاز به زحمت اضافه صاحب نقشه سایت خودکاری میشوید که خودش هم بروزرسانی شده و نیاز نیست صفحات جدید را به آن اضافه کنید. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یک داده با فرمت XML می باشد که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است. از دیدگاه مدیریتی وبسایت، نقشه سایت به یک صفحه HTML گفته می شود که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. بررسی این مورد نیازمند دسترسی به سرچ کنسول است در غیراینصورت نمی‌توان پاسخ دقیقی داد. تحلیل گزارشات و شناخت ابزارهای سرچ کنسول را به صورت کامل و دقیق در دوره آموزش گوگل سرچ کنسول ارائه کرده‌ایم. اگر قبلا دوره را خریداری کردید سوال خود را در گروه اختصاصی تلگرام ارسال کنید تا توسط مدرس دوره مهندس اسماعیلی پاسخ داده شود.

اگر قبلاً سایت مپ خود را در گوگل ثبت کرده باشید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند. بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل مجله خبری سئو قرار دهید. فرایند به کارگیری نقشه سایت و در دسترس قرار دادن آن برای موتورهای جستجو بسیار ساده است. البته بستگی به این دارد که شما از چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که اشاره کردیم سایت مپ دو نوع دارد که با فرمت‌های XML و HTML تولید می‌شود. در نوع اول که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ پشتیبانی می‌شود و کاربران نمی‌توانند محتوای آن را ببینید، پروتکل‌های استاندارد نقشه سایت رعایت شده و به صورت فایل XML خوانده می‌شود. البته گوگل و بینگ فید نقشه سایت که دارای پروتکل‌های RSS 2.0، فایل‌های متنی ASCII و Atom 1.0 باشد نیز پشتیبانی می‌کنند. نقشه های سایت XML در درجه اول موتورهای جستجو و ربات ها و خزنده های وب آنها را هدف قرار می دهند تا دید کلی بهتری از ساختار وب سایت شما به آنها ارائه دهد.

هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند. همانطور که پیدا کردن یک مکان بدون استفاده از آدرس و نقشه می‌تواند دشوار باشد، گاهی برای گوگل نیز دشوار است که همه‌ی صفحات یک سایت را بدون دسترسی به نقشه‌ سایت یا سایت مپ پیدا کند.

آدرس هایی که در نقشه سایت نیاز نیستند؟

توجه داشته باشید که Sitemap index files تنها سایت مپ های موجود در یک سایت را می تواند درون خود جای دهد. باید شامل یک ورودی با تگ به عنوان تگ XML پدر برای هر کدام از نقشه های سایت باشد. به هر صورت اگر می خواهید تعداد URL های بیش از تا را در نقشه ی سایت لیست کنید باید از یک نقشه ی سایت چندگانه استفاده نمایید.

  • کاربران این فرمت را بسیار ترجیح می دهند زیرا این نوع نقشه به وب گردی بسیار کمک می کند.
  • اگر سایت با صفحات جدیدی دارید که هنوز به آن‌ها لینک‌دهی درستی داده نشده باشد.
  • 42.7 درصد از وب سایت ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند، اما نقشه سایت برای شما ایجاد نمی کند.

آدرس URL صفحه اصلی خود را در باکس مربوطه با برچسب Enter URL to spider وارد کنید و Start را بزنید. خب مقاله سایت مپ هم به پایان رسید و یاد گرفتیم که نقشه سایت را ایجاد و در گوگل ثبت کنیم. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد.

نکته ای که باید درباره نقشه سایت بدانیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار