فایل Robots txt تاثیر فایل Robots.txt بر سئو-سئو

بدین ترتیب و با نوشتن این دستورالعمل‌های ساده می‌توانید فعالیت ربات‌ها در وب سایت خود را محدود کرده و کنترل کاملی بر آن داشته باشید. با این کد آدرس صفحه ای را که می خواهید ربات ها به آن دسترسی نداشته باشند، پنهان می کنید. به عنوان مثال می توانید دسترسی به پوشه تصاویر و ویدیو ها را و یا صفحه مجله خبری سئو ادمین سایت را با این کد ببندید. گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند. برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. فایل‌های Robots.txt دسترسی خزنده به ناحیه های خاصی از سایت شما را کنترل می‌کنند.

  • شاید برای شما جالب باشد که بدانید جلوگیری از ایندکس شدن محتوای تکراری در سایت نیز با استفاده از همین فایل انجام می شود.
  • تصویر زیر فایل robots.txt سایت یوتیوب به عنوان نمونه نمایش داده شده‌است.
  • سایت موردنظر خود را انتخاب کنید و از منوی سایدبار بر روی گزینه Crawl کلیک کنید.

به خاطر داشته باشید هر سایت نیازمند فایل robots.txt خاص خودش است. Robots.txt هر سایت مختص همان سایت است و ممکن است برای سایت شما عملکرد مناسبی نداشته باشد و فرایند ایندکس شدن صفحات سایت را دچار اختلال کند. فایل Robots.txt یک فایل متنی و ساده است که با ساخت آن می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات در وب سایت خود جلوگیری نمایید. ساخت فایل ربات ساز تاثیرات مثبتی بر سئو وب سایت دارد و از ایندکس شدن و قرار گرفتن صفحات غیرضروری سایت در نتایج جستجو کاربران جلوگیری خواهد کرد. استفاده از فایل Robots.txt تاثیر بسزایی بر عملکرد بهینه سایت و سئو آن دارد و به همین دلیل است که تمامی وب سایت‌ها باید دارای فایل ربات ساز باشند.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود. در یک فایل Robots.txt با چندین دستورالعمل، می‌توان قوانین مجاز به دسترسی و عدم مجاز به دسترسی را ایجاد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک Robots.txt مشخص شده است که در آن قواعد مختلف برای ربات‌ها توسط یک کاربر ایجاد شده است. ربات‌ها و خزنده‌ها فقط به مواردی که به آن‌ها دسترسی یا همان کد follow داده شده است می‌توانند مراجعه کنند.

الگوریتم رنک برین چیست؟ تحلیل رفتار کاربران گوگل با Rank Brain

دستور بالا به این معنی است که دستورات بعدی، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل کند. اما اگر می‌خواهید تنها به یک ربات خاص مانند ربات گوگل دستور خاصی را بدهید، دستور شما باید به شکل زیر نوشته شود. این کد به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. این همچنین برای هر URL غیرمجاز در زنجیره تغییر مسیر اعمال می شود، زیرا خزنده به دلیل تغییر مسیرها نمی تواند قوانین را واکشی کند. Google خطوط نامعتبر را در فایل‌های robots.txt، از جملهعلامت ترتیب بایتیونیکد در ابتدای فایل robots.txt نادیده می‌گیرد و فقط از خطوط معتبر استفاده می‌کند.

۲. مشخص کردن صفحات و بخش‌های غیرمجاز با Disallow

البته خاطرتان باشد که شما با نوشتن دستوراتی در این فایل می توانید به ربات ها بفهمانید که کدام قسمت های سایت را بررسی کنند و کدام قسمت را نمی توانند بررسی کنند. این ابزار نمی‌تواند به صورت مستقیم فایل robots.txt را ویرایش کند. بعد از زدن دکمه submit پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد فایل جدید ویرایش شده را دانلود کرده و به جای فایل قبلی در سرور میزبان وبسایت جایگزین کنید. در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چطور یک فایل Robots.txt بسازیم، آن را در جای درستش قرار دهیم و تست کنیم تا ربات‌های گوگل به آن دسترسی داشته باشند. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار