فایل Robots txt تاثیر فایل Robots.txt بر سئو-سئو

اما ربات موتور جستجو با مشاهده یک صفحه جدید در یک سایت یا یک سایت کاملا جدید که پیش از این مشاهده نکرده است، فایل Robots.txt را بررسی می‌کند تا از وضعیت مجوز برای بررسی و فهرست کردن صفحه یا سایت جدید را اطلاع یابد. تعیین تأخیر خزیدن به منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای سایت، زمانی‌که ربات‌های خزنده در یک زمان چندین URL را بارگیری می‌کنند. در هنگام طراحی سایت، مطمئن شوید که از این فایل در هیچکدام از URL هایی که می خواهید توسط گوگل ایندکس شوند و نتایج آنها نمایش داده شوند، استفاده نکرده اید. این بدان معناست که اگر از دستور شما پیروی کنند، برخی یا کل صفحات را بررسی نمی کنند. ارزش لینک سازی شما زیاد است و زمانی که از robots.txt به درستی استفاده می کنید، ارزش پیوند به صفحاتی که واقعاً می خواهید ارتقا دهید منتقل می شود. فقط از فایل‌های robots.txt برای صفحاتی استفاده کنید که نیازی ندارید در آن صفحه لینک سازی به دیگر صفحات داشته باشید.

آیا واقعا به فایل Robots.txt نیاز است؟

گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. حالا به راحتی می‌توانید محتوای فایل ربات خود را ویرایش کنید و بعد از انجام مجله خبری سئو تغییرات بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید. در صورتی که از قبل به کمک این پلاگین یک فایل robots.txt هم برای سایت‌تان ایجاد نکرده باشید به صورت زیر به شما پیشنهاد ایجاد یک فایل جدید می‌دهد که باید بر روی آن کلیک کنید.

داشتن فایل robots.txt برای هر دامنه یا زیردامنه

بهترین روش برای اینکار استفاده از ابزار تست فایل robots.txt گوگل سرچ کنسول است. در اوایل مقاله با انواع ربات‌ها و خزنده‌های سطح وب آشنا شدیم، حتی به صورت دقیق‌تر اسامی و وظیفه مهم‌ترین ربات‌های گوگل را هم بررسی کردیم. حالا به کمک دستور User-agent می‌توانیم مشخص کنیم که دستورات ما دقیقا توسط چه رباتی باید اجرا شوند. شما به عنوان وب مستر و یا صاحب یک وب سایت باید فایل Robots.txt را به درستی و با رعایت استاندادرهای موجود تهیه و تنظیم کنید؛ زیرا وجود هرگونه خطا در این فایل ممکن است سایت شما را به طور کلی از صفحه نتایج جستجو حذف کند. خوشبختانه برای بررسی صحت فایل Robots.txt می‌توانید از ابزار تست سرچ کنسول کوگل استفاده نمایید تا از درستی اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید. پروتکل دیگری که برای فایل‌های robots.txt استفاده می‌شود، پروتکل Sitemaps است.

  • برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است.
  • در نهایت، ما با بررسی Crawl Rate و Crawl Demand، مقدار Crawl Budget یک وب‌سایت را تعریف می‌کنیم.
  • لطفا به این مسئله توجه داشته باشید که امکان ارجاع چندین نقشه XML سایت در فایل robots.txt برای شما فراهم شده است که می توانید از این امکان نهایت بهره را ببرید تا سئو سایت خود را بهبود دهید.
  • روش‌های دیگری برای اطلاع‌رسانی به Google در مورد محتوای تکراری است اما می‌توانید با استفاده از فایل‌های robots.txt محتوای تکراری را حذف کنید تا بودجه خزیدن خود را نیز حفظ کنید.
  • این موضع بیشتر در مورد پایشگرهای غیر موجه مانند ربات های یابنده ایمیل ها برقرار است.
تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند. اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. گوگل هم به انواع مهم‌ترین موتور جستجو دنیا، چندین ربات مخصوص و مهم برای بررسی صفحات و اطلاعات موجود در اینترنت طراحی کرده است که با توجه به اهمیت آن‌ها به صورت ویژه آن را بررسی می‌کنیم. اما به صورت کلی می‌توانیم امیدوار باشیم که تمام قوانینی که داخل فایل ربات سایت‌مان مشخص می‌کنیم توسط مهم‌ترین خزنده‌های وب یعنی خزنده‌های گوگل رعایت می‌شوند. فایل robots.txt هم دقیقا مانند آیین نامه راهنمایی رانندگی برای ربات‌ها و خزنده‌های دنیای اینترنت عمل می‌کند.

درحالی‌که اگر شما به طور تصادفی Googlebot را از خزیدن در کل سایت خود منع کنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برخی موقعیت ها وجود دارد که در آن فایل robots.txt می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر یک عامل کاربر از /robots.txt بازدید کند و فایل رباتی را در آنجا پیدا نکند، فرض می‌کند که سایت فایلی ندارد و به خزیدن همه چیز در صفحه (و شاید حتی در کل سایت) ادامه می‌دهد. برخی از عوامل کاربر (ربات‌ها) ممکن است فایل robots.txt شما را نادیده بگیرند.

برای ویرایش robots.txt در وردپرس بایستی یک فایل متنی با همین نام را در مسیر روت آن آپلود نمایید. با انجام این کار دیگر فایل robots.txt مجازی وردپرس مشاهده نخواهد شد. این دستورات در فایل robots.txt به تمام پایشگرهای وب اعلام می کند که می توانند تمام صفحات دامنه را پایش کنند. این دستورات در فایل robots.txt به تمام پایشگرهای وب اعلام می کند که هیچ صفحه ای در دامنه را پایش نکنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار