فایل robots txt چست؟ چه تاثیر بر روی سئو دارد؟ با دستورات و نحوه ساخت- پارس‌پک-سئو

عدم اجازه دسترسی به برخی از بخش های سایت می تواند مورد سوءاستفاده توسط هکرها قرار گیرد. لطفا توجه داشته باشید که فایل robots.txt شما به صورت عمومی در دسترس خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که اولین دستورالعمل همواره در ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد. دقت داشتن به دستورالعمل هایی که برای تمامی فایل های robots.txt و در عین حال برای یک فایل خاص می باشند.

عدم وجود یک فایل robots.txt موتورهای جستجو را از خزیدن و نمایه‌سازی وب‌سایت شما متوقف نخواهد کرد. آنها پس از رسیدن به یک وب سایت، قبل از پایش آن نگاهی به فایل robots.txt می اندازند. در صورت یافتن این فایل، آن را خوانده و سپس به پایش وب سایت ادامه می دهند. فایل های robots.txt به منزله دستورالعمل پایشگرها برای پایش وب سایت است. در صورتی که فایل robots.txt دارای دستوری برای محدود کردن پایشگرها نباشد (یا اصلا هیچ فایل robots.txt وجود نداشته باشد)، پایشگرها بدون هیچ محدودیتی به تمام قسمت های یافته شده سر زده و آنها را ایندکس می کنند. با اجرای دستور Crawl-delay بعد از برطرف کردن مشکل، صفحه شما توسط ربات های موتور جستجوی گوگل کراول و ایندکس خواهد شد.

تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید. تمایلی به دسترسی ربات‌ها به صفحات برچسب و نویسندگان سایت ندارید. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی. هر زیر دامنه از دامنه‌ی اصلی باید فایل Robots.txt اختصاصی و جداگانه داشته باشند.

چرا باید از فایل Robots.txt استفاده کنیم؟

فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند. مدیریت منابع مصرفی سرور توسط ربات‌ها امری مهم است زیرا به جز ربات‌های موتورهای جستجو، ربات‌های بد دیگری وجود دارند که به دستورات موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند. استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN یک راه مقابله با ربات‌های بد و مدیریت مصرف منابع سرور است.

در صورتی که برای شما درباره موارد دیگری از فایل Robots.txt سؤال وجود دارد، می‌توانید سؤالتان را در بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید. قطعاً استفاده از Robots.txt برای سایت یک سری مزایایی را به همراه خواهد داشت، برای مثال یکی از این مزایا عبارت است از بهینه‌سازی بودجه خزش یا همان Crawl Budget. با استفاده از فایل Robots.txt همانطور که گفته شد، شما می‌توانید به خزنده‌های موتور‌های جستجو دستوراتی را بدهید تا با پیروی از آن درک صحیح‌تری از سایت شما داشته باشند. یکی از مشکلاتی که برای سایت‌ها پیش می‌آید و عملاً جز ماموریت‌های یک متخصص سئو می‌باشد، این است که نهایت استفاده از بودجه خزش را بکند، از این رو با مسدود کردن برخی از پیشفرض‌های صفحات سایت می‌تواند این امر را محقق کند. طرز پیاده‌سازی این کار به این شکل است که، برخی از صفحات بی‌اهمیت و یا کم اهمیت سایت را روی حالت نو ایندکس قرار می‌دهیم و با پیاده‌سازی این حرکت، بودجه خزش ما خرج صفحات اصلی سایت می‌شود.

در فایل robots.txt شما قادر خواهید بود تا برای ربات‌های مختلف، دستورالعمل‌های مختلفی صادر کنید. من یک وبسایت با ورد پرس ساختم و بعد از قرار دادن تعدادی مطلب تیک اجازه بررسی محتوا توسط موتور های جستجو را برداشتم. هفته اول تعداد بازدید سایت عالی بود ولی بصورت ناگهانی افت کرد و الان به صفر رسیده.

  • اگر این افراد راهنما و نگهبان نباشند، کل سازمان دچار هرج و مرج می‌شود.
  • این اقدام تنها بایست در ابتدای ساخت وب سایت انجام شده و در آینده در هنگام بررسی سئو سایت مورد توجه قرار گیرد.
  • در ادامه به بخش‌های مختلف یک فایل Robots.txt اشاره می‌کنیم و توضیحاتی را در رابطه با هر بخش خدمت شما همراهان گرامی ارائه می‌کنیم.

با اینکه این امکان می تواند در صورت اشتباه شما کمی خطر ناک نیز باشد، اما از طرفی بسیار کارامد نیز است. هر یک از ساب دامین های وب سایت بایستی دارای فایل robots.txt مختص به خود باشند. به عبارت دیگر blog.example.com و example.com بایستی هر یک دارای فایل robots.txt مجزایی در مسیر خود باشند. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت.

صفحات غیرمجاز لزوماً “پنهان” نیستند – آنها فقط برای کاربران عادی Google یا Bing مفید نیستند، بنابراین به آنها نشان داده نمی‌شوند. در بیشتر مواقع، کاربر در وب سایت اگر بداند که در کجا آنها را پیدا کند، می تواند این صفحات را پیمایش کند. درکل robots.txt به شما این امکان را می‌دهد که دسترسی ربات‌ها به بخش‌هایی از وب‌سایت خود را ممنوع کنید، به‌خصوص اگر قسمتی از صفحه شما خصوصی باشد یا اگر محتوا برای موتورهای جستجو ضروری نباشد. جلوگیری از ایندکس کردن فایل‌های خاص در وب‌سایت شما (تصاویر، PDF و غیره) توسط موتورهای جستجو. این ربات‌ها صفحات وب را می‌خزند و محتوا را فهرست‌بندی می‌کنند تا بتواند در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. فایل‌های Robots.txt (فایل روبوتس) بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند.

هدف این ربات‌های مخرب پیدا کردن ایمیل‌های شرکتی است تا هرزنامه و اسپم‌ها را به صورت انبوه برای این ایمیل‌ها ارسال کنند. این کد در فایل Robots.txt به این معنی است که ربات‌ها به هیچ محتوایی که در پوشه ذکرشده قرار دارد، دسترسی ندارند. به همین خاطر و بخاطر سایر مسائل امنیتی، همیشه توصیه می‌شود که هرچند وقت یکبار، صحت و سلامت فایل ربات سایت‌تان را بررسی کنید و از دستوراتی که داخل این فایل وجود دارد اطمینان مجله خبری سئو حاصل کنید. اما اگر تعداد صفحات ایندکس شده دقیقا و یا تقریبا همان تعداد صفحاتی بود که انتظار دارید در داخل گوگل ایندکس شده باشند، نیازی به ساخت و یا تغییر فایل robot سایت خود ندارید. در این قسمت شما می‌توانید به صورت زنده تغییرات مورد نظرتان را در محتویات فایل robots.txt انجام دهید و سپس از طریق بخش پایینی بررسی کنید که آیا تغییرات انجام شده دقیقا همان چیزی هستند که به دنبال آن هستید یا خیر.

اجازه دسترسی به همه خزنده‌های وب برای تمام محتوای سایت:

اکثر موتورهای جستجوی بزرگ از جمله گوگل، بینگ و یاهو وقتی به صفحات سایت ما سر می‌زنند ابتدا نگاهی به قوانینی که در فایل ربات سایت‌مان مشخص کرده‌ایم می‌اندازند و سپس با توجه به این قوانین به سراغ صفحات سایت ما می‌روند. فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد. پروتکل REP همچنین شامل نحوه برخورد با متا تگ Robots و دستوراتی دیگری مانند فالو کردن لینک ها نیز است. پیکربندی صحیح فایل robots.txt یکی از اقدامات اساسی در بهینه سازی بودجه خزش و سئو سایت است. بررسی و ویرایش فایل ربات TXT سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و تنها کنترل‌کننده نحوه رفتار ربات‌های خزنده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار