فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت و استفاده در سئو-سئو

اگر دستورات متناقضی در فایل وجود داشته باشد، ربات از دستور granular بالاتر پیروی می‌کند. مجموعه وب جوان از سال 1397 تا سال 1399 در 4 پروژه سئو و بهینه سازی کامل ( 0 تا 100 ) اثر گذار بوده و در 12 پروژه نیز به عنوان مشاور وارد عرصه کاری شده است. استفاده از این مدل دستور در فایل robots.txt به خزنده‌های وب می‌گوید که تمام صفحات از جمله صفحه اصلی را بخزند. در این دستورات به ربات ها می گویید که کدام یک از صفحات شما اجازه ایندکس شدن دارند یا ندارند. برای اجازه دادن به خزش توسط ربات مورد نظر از دستور Allow و برای جلوگیری از خزش از دستور Disallow استفاده می شود.

اجازه دسترسی به همه خزنده‌های وب برای تمام محتوای سایت:

این پروتکلی است که به ربات‌ها می‌گوید از بررسی کدام صفحات وب و منابع آن اجتناب کنند. دستورالعمل‌های فرمت شده برای این پروتکل در فایل robots.txt گنجانده می‌شود. فایل روبوتکست، یک فایل و یک پل ارتباطی بین ربات‌های گوگل و وب سایت ما است، با استفاده از دستورالعمل هایی که در فایل ربات می‌نویسیم به ربات‌های گوگل می‌فهمانیم که به کدام قسمت سایت ما بخزند و کدام مناطق ممنوعه است. موتورهای جستجو محتوای فایل robts.txt را کش کرده و معمولا روزی یک بار آن را بروزرسانی می نمایند.

پس فایل ربات صرفا برای جلوگیری از کراول نیست و موتورهای جستجو در هر صورت صفحات شما را ایندکس و کراول می‌کنند اما با فایل ربات به آن‌ها اطلاع می‌دهید که این صفحات را در نتایج جستجو نمایش ندهد. اعمال تغییرات ناخواسته در این فایل می‌تواند کل سایت یا بخش بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. با تنظیم صحیح این فایل می‌توانید فرایند خزش در سایت خود را بهینه سازی کنید و از فهرست شدن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری کنید. به‌طورکلی توصیه می‌شود که همیشه دستور فرعی ‘Sitemap’ را در کنار URL نقشه سایت در فایل robots.txt قرار دهید. اما در برخی موارد مشاهده‌شده است که این کار باعث بروز خطاهایی می‌شود.

  • از طرفی دیگر نیز محدود ساختن تعداد زیادی صفحه در سایت از طریق فایل Robots.txt بسیار ساده است و با افزودن یک آدرس به فایل انجام می‌شود اما تگ نوایندکس باید به صورت دستی به هر صفحه اضافه شود.
  • گوگل سوابق بازدیدهای سایت شما را بر اساس ip، عباراتی که جستجو می شوند، زمان بین بازدیدها و دیگر پارامترهای مشابه، مورد بررسی قرار می دهد.
  • این صفحات برای وب سایت شما ضروری هستند ولی نمی خواهید در گوگل فهرست بندی شوند.
  • اگر هیچ صفحه متنی ظاهر نشد، پس چنین فایلی در سایت شما وجود ندارد.
  • در این قسمت شما می‌توانید دو فایل اصلی و مهم robots.txt و htaccess.
خیر .در اینصورت نیازی به معرفی نقشه سایت به گوگل با این فایل نیست ولی در هر صورت باید این فایل موجود باشد. فایل robots.txt در وب سایت های بزرگی که دارای صفحات زیادی می باشند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می باشد چرا که می تواند یک راهنمای کامل برای نحوه جستجو و خزیدن در صفحات وب سایت را برای موتورهای جستجو فراهم کند. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است.

مسدود کردن یک پوشه برای ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو:

البته من اطلاعی از روند انتقال سایت تون ندارم، در هر صورت واضحه که ریدایرکت 301 به خوبی اعمال نشده. اگر آدرس صفحات قدیمی رو دارید یک بار همه رو مجله خبری سئو به آدرس جدید ریدایرکت کنید. پیشنهاد اونا استفاده از افزونه ریدایرکت بود و حالا اینکه اینا درست میگن یا نه تا حد زیادی به نظر خودم درسته .

۲. جلوگیری از نمایش صفحات یا فایل‌ها در نتایج جستجوی گوگل

در غیر اینصورت احتمالا متا تگ نوایندکس گزینه بهتری برای شما باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار