فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت و استفاده در سئو-سئو

همچنین، اگر هزاران صفحه دارید که می خواهید آنها را مسدود کنید، گاهی اوقات راحت تر می توانید کل قسمت آن سایت را با robots.txt مسدود کنید، به جای اینکه به طور جداگانه یک تگ noindex به هر صفحه اضافه کنید. این بسیار مهم است که فایل robots.txt شما به درستی تنظیم شده باشد. این به این معناست که شما تمام ربات ها را از تمام موتورهای جستجو فراخوانی کرده اید. این صفحات برای وب سایت شما ضروری هستند ولی نمی خواهید در گوگل فهرست بندی شوند. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پونه مدیا می باشد. 1390 – 1401 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای دهاستینگ محفوظ می باشد.

درواقع این دستور، بیانگر آدرس‌هایی است که می‌خواهید از ربات‌های جستجو پنهان بماند. با بازخوانی صفحه در مرورگر خود برای به روز رسانی ویرایشگر ابزار و دیدن کد robots.txt زنده خود، بررسی کنید که جدیدترین نسخه شما با موفقیت توسط Google خزیده شده است. پس از بازخوانی صفحه، همچنین می‌توانید روی منوی کشویی کلیک کنید تا مُهر زمانی را که Google برای اولین بار آخرین نسخه فایل robots.txt شما را مشاهده کرده است، مشاهده کنید. نقش اصلی آن بهینه سازی نرخ خزش است و اینکه به ربات ها بگویید کجا را کراول کنند و کجا‌ را کراول نکنند تا فرصت کراول برای صفحات مهم تر ایجاد شود. در تصویر بالا گوگل اعلام می کند که چنین صفحه ای وجود دارد، اما اطلاعات آن از دید گوگل قابل مشاهده نیست، چرا که جلوی دسترسی به آن گرفته شده است.

  • گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند.
  • در عمل، فایل Robots.txt مشخص می‌کند برخی ربات‌های موتور جست‌وجو می‌توانند یا نمی‌توانند به بخش‌هایی از سایت دسترسی پیدا کنند.
  • فولدرهای حاوی فایل های CSS و جاوا اسکریپت مورد نیاز در وب سایت را بلاک نکنید.
  • در صورتی که فایل robots.txt دارای دستوری برای محدود کردن پایشگرها نباشد (یا اصلا هیچ فایل robots.txt وجود نداشته باشد)، پایشگرها بدون هیچ محدودیتی به تمام قسمت های یافته شده سر زده و آنها را ایندکس می کنند.
این به ربات ها می گوید که می توانند کل وب سایت را مرور کنند، زیرا هیچ چیزی غیرمجاز نیست. تمامی حقوق برای وب سایت ” وب جوان ” محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است. تعیین تأخیر خزیدن به‌منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای شما هنگام بارگیری هم‌زمان چند قطعه محتوا توسط خزنده‌ها.

Robots.txtx کاربرد فایل از نگاهی دیگر محدود کردن دسترسی ها به محتوای سایت شما می باشد. اکثر ربات ها قبل از اینکه به بررسی و Index صفحات سایت بپردازند؛ قوانینی که در این فایل گذاشته اید را نگاه می اندازند و دقیقا به آنها پایبند خواهند بود و تنها به صفحاتی مراجعه می کنند که دسترسی اشان را باز گذاشته اید. اما فراموش نکنید که ربات هایی هم هستند که اصلا توجهی به این محدودیت ها ندارند و به همه بخش ها مراجعه می کنند. مثال‌های ذکر شده با هم به‌عنوان یک فایل robots.txt کامل در نظر گرفته می‌شوند؛ اگرچه یک فایل ربات می‌تواند حاوی چندین خط از عوامل و دستورالعمل‌های کاربر باشد (به‌عنوان‌مثال، غیرمجاز، اجازه، تأخیر خزیدن و غیره). همچنین با داشتن یک فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کنید تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت مالیات اضافه نکنند، یا صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند فهرست‌بندی نکنند. فایل robots.txt بخشی از پروتکل حذف ربات‌ها است، گروهی از استانداردهای وب که نحوه خزیدن ربات‌ها در وب، دسترسی و فهرست‌بندی محتوا و ارائه آن محتوا به کاربران را تنظیم می‌کند.

ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را بررسی می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که فایل Robots.txt چیست؟ همچنین نحوه بهینه سازی فایل robots.txt برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. تنها با استفاده از دستورات ذکر شده می توانید یک فایل robots.txt در سایت ایجاد نموده و پس از بارگذاری آن را از طریق ابزار robots.txt tester گوگل سرچ کنسول تست نمایید. در عمل مجله خبری سئو فایل های robots.txt به user agent ها (مانند ربات های موتورهای جستجو) اشاره می کنند که کدام صفحات را پایش و به کدام مسیرها کاری نداشته باشند. این راهنمایی ها در قالب دستوراتی مانند Allow و Disallow به آنها داده می شود. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند.

Disallow

برای اینکه بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید باید از فایل Robots.txt استفاده کنید. در گام نخست باید بررسی کنید که هیچ محتوایی در این فایل برای بررسی و خزیدن ربات‌ها مسدود نشده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که اگر آدرسی در این فایل برای ربات‌ها مسدود شود هیچ وقت سئو و ایندکس نمی‌شود. همانطور که گفتیم فایل ربات سایت یک استاندارد همگانی برای مشخص کردن محدودیت‌های خزیدن ربات‌های مختلف در سطح وب است، بنابراین انتظار می‌رود که از دستورات استاندارد و همگانی هم برای این فایل استفاده کنیم. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند. همانطور که متوجه شدید، اگر فایل رباتی در کار نباشد، خزنده‌های موتور جستجو گوگل سرشان را می‌اندازند پایین و هرچیزی که جلو دستشان برسد را بررسی می‌کنند.

این اطلاعات به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند. تصویر زیر فایل robots.txt سایت یوتیوب به عنوان نمونه نمایش داده شده‌است. اگر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده کنید نیازی به بروز رسانی سایت مپ با انتشار هر مطلب یا بروزرسانی محتوا نخواهید داشتید این افزونه به صورت اتوماتیک تغییرات رو در سایت مپ اعمال خواهد کرد. همچنین، شما می‌توانید فایل robots.txt خود را به سایت مپ xml لینک کنید. کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است”.

معرفی سایت

طراحی سایت دکوراسیون داخلی برای شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه‌ی دکوراسیون بسیار اهمیت دارد. طراحی سایت دکوراسیون داخلی یکی از انواع طراحی سایت است که ما در مه ویژن به صورت کاملاً حرفه‌ای آن را از صفر تا صد طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم. طراحی سایت گردشگری یعنی طراحی یک سایت کاملاً اختصاصی و منحصربفرد برای آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مطابق با نیازمندی‌ها و قابلیت‌های لازم و ضروری برای جذب مشتری. مسافرت رفتن نیز نیاز به وسیله‌ای برای رفتن و جایی برای ماندن دارد! برای برآورده کردن این نیازها، مسافران به شرکت‌های مسافرتی و آژانس‌های گردشگری نیاز دارند تا بتوانند شرایط سفر را برای آنها راحت‌تر و بی‌دردسرتر کنند. روی ارسال کلیک کنید تا به Google اطلاع دهید که تغییراتی در فایل robots.txt شما ایجاد شده است و از Google درخواست کنید آن را بخزد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار