فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو

تمامی این ربات‌ها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند به‌طوری‌که قبل از ورود به هر سایت یا صفحه‌ای از وجود فایل Robots.txt بر روی آن و محدود نبودن دسترسی محتویات اطمینان حاصل می‌کنند. تمام ربات‌های استاندارد در وب به قوانین و محدودیت‌ها پایبند بوده و صفحات شمارا بازدید و ایندکس نخواهند کرد ولی ناگفته نماند که بعضی از ربات‌ها توجهی به این فایل ندارند. چرا که وردپرس این قابلیت را دارد که در به کارگیری از متا تگ ربات ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید. اگر صاحب یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کمی هستید، با مراجعه به سرچ کنسول وبسایت‌تان می‌توانید تعداد صفحاتی از سایت‌تان که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را در بخش Coverage مشاهده کنید.

تیم سازی و تست پلن چیست؟

می‌توانید حدود یک هفته بعدازاینکه فایل robots.txt را به‌روزرسانی کردید و موقعیت نقشه سایت را در آن قراردادید، برای بررسی وجود چنین خطاهایی از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد. همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. قوانین خاصی برای برخی از موتورهای جستجو وجود دارد که بهتر است اطلاعات کاملی در این مجله خبری سئو زمینه داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن فایل robots.txt وب سایت خود را پیاده سازی کنید. ربات های خزنده گوگل یعنی Googlebot از دستورالعمل Crawl-delay پشتیبانی نمی کنند بنابراین اگر به فکر بهینه سازی موتور جستجوی گوگل هستید بهتر است که از این دستورالعمل استفاده نکنید. یک ربات خوب، مانند یک خزنده وب یا یک ربات فید خبری، سعی می‌کند قبل از مشاهده هر صفحه دیگری در یک دامنه، ابتدا از فایل robots.txt بازدید کند و دستورالعمل های آن را دنبال کند.

  • لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد.
  • ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند.
  • ربات‌هایی مانند ربات‌های مخرب یا ربات‌های زداینده آدرس ایمیل این کار را ممکن است انجام دهند.
  • این دستور مشخص کننده صفحه یا صفحات غیر قابل دسترس برای ربات‌های خزنده وب است.
  • سرور مجازی اقتصادی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟3 بهمن 1401گاهی اوقات کمبود منابع مالی یا نیازنداشتن به منابع زیاد یا حتی کوتاه‌مدت‌بودن پروژه باعث می‌شود تا سرور مجازی اقتصادی گزینه‌ی ایدئال سرویس‌های میزبانی خواهد بود.

این قضیه از الگوریتم پاندای گوگل شروع شد و به راحتی می توان به آن اشاره کرد که هرگز فایل های سی اس اس یا جاوا اسکریپت شما را مورد بررسی قرار ندهد. اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. موتور جستجو قبل از آنکه وارد سایتی شود، ابتدا فایل robots.txt را از سرور درخواست می کند تا از تمام محدودیت های پیش روی خود در آن سایت آگاه شود. استفاده از فایل robots.txt در افزایش سئو و بهینه سازی سایت کاربرد فراوانی دارد با این فایل می توانید ربات یا crawler های موتور جستجو را کنترل کنید که به کدام شاخه یا فایل ها دسترسی داشته، یا نداشته باشند.

خطاها و کدهای وضعیت http برای فایل robots.txt

از آنجاییکه در سئو مهم ترین ربات ها مربوط به موتور گوگل هستند، پس منظور ما از واژه ربات ها همان خزنده های گوگل است. این فایل را فقط یکبار باید آماده کنید و دیگر کاری با آن نخواهید داشت مگر این که تغییرات مهمی در ساختار سایت ایجاد کنید. اگر کمی با کدهای HTML آشنایی داشته باشید پس می‌دانید که هر صفحه دو قسمت هد و بدنه دارد.

این فایل متنی برای سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای ربات‌های نمایه‌ساز موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که هم امکان ایندکس شدن دارند و هم ندارند. دستورات robots.txt ممکن است توسط همه موتورهای جستجو پشتیبانی نشود.دستورالعمل‌های موجود در فایل‌های robots.txt نمی‌توانند رفتار خزنده را در سایت شما اعمال کنند. در حالی که Googlebot و سایر خزنده‌های وب معتبر از دستورالعمل‌های فایل robots.txt پیروی می‌کنند، خزنده‌های دیگر ممکن است این کار را نکنند. بنابراین، اگر می‌خواهید اطلاعات را از خزنده‌های مخفی نگه دارید، بهتر است از روش‌های مسدودسازی دیگر مانند محافظت از فایل‌های خصوصی با رمز عبور روی سرور خود استفاده کنید . به عنوان مثال گوگل از Googlebot برای جستجوی ارگانیک استفاده می نماید. همچنین از Googlebot-Image برای جستجوی تصاویر وب سایت ها بهره می برد.

هر خزنده ای ممکن است سینتکس کد شما را متفاوت تفسیر کنداگرچه خزنده‌های وب معتبر دستورالعمل‌های موجود در فایل robots.txt را قبول می‌کنند، اما هر خزنده ممکن است دستورالعمل‌ها را متفاوت تفسیر کند. شما باید سینتکس مناسب برای آدرس دادن به خزنده های وب مختلف را بدانید زیرا ممکن است برخی دستورالعمل های خاصی را درک نکنند. در ادامه توجه شما را به نکاتی جلب می کنیم که رعایت آن ها در ساخت فایل robots.txt موجب سئو هر چه بهتر وب سایت شما خواهد شد. دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند.

شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید. اگر می‌خواهید امنیت فایل ربات خود را چند درجه بالاتر ببرید از مکانیزم امنیتی Honeypot (یک مکانیزم مبتنی بر داده‌هایی که قابل دسترسی هستند اما دسترسی آن‌ها به صورت مداوم مانیتور می‌شود) استفاده کنید. اگر از ورود آی‌پی‌های مختلف به منابع Dissallow اطلاع داشته باشید می‌توانید از یک لیست سیاه برای این کار استفاده کنید و قسمت‌های مختلف سایت را با استفاده از این تکنیک ایمن کنید. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار