فایل Robots txt چیست؟ راهنمای کامل نحوه ساخت فایل Robots.txt-سئو

گوگل به عنوان بزرگترین مرجع و گسترده‌ترین شبکه در این زمینه، ربات‌های اختصاصی و عمومی زیادی گسترش داده است. وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند. اگر نیاز به مشاوره و رفع مشکلات سایت وردپرسی خود داشتید می توانید با کارشناسان یاس وب تماس گرفته و از خدمات سئو و بهینه سازی و خدمات پشتیبانی سایت استفاده کنید. نقش اصلی فایل Robots.txt در محدود کردن دسترسی ربات‌های موتور جستجوی گوگل به محتوای سایت شما است.

این موضوع این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد که به کنترل تگ های خود بپردازید. در این بخش متوجه خواهید شد آیا گوگل قصد دارد صفحه‌ ای را با محتوای جاسازی شده فهرست کند یا خیر. از طرفی این موضوع به گوگل اجازه خواهد دهد تا محتوای یک صفحه را در صورتی که در صفحه دیگری از طریق iframe یا تگ های HTML مشابه بارگزاری شده باشد را علی‌رغم دستور noindex، فهرست‌ بندی کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از تگ noindex در هدر همان صفحاتی که علاقه‌ای به حضور آن‌ها در نتایج گوگل ندارید استفاده کنید و یا با گذاشتن رمز و یا سایر روش‌های بلاک کردن، از ایندکس شدن این URLها جلوگیری کنید. به این ترتیب علارقم اینکه شما صراحتا در فایل ربات خود از گوگل خواسته‌اید که این صفحات را بررسی و ایندکس نکند، اما باز هم مشاهده می‌کنید که این صفحات در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. چرا که ممکن است بتوانیم از طریق دیگری به خواسته‌ای که به دنبال آن هستیم برسیم و از روش‌های دیگری برای پنهان کردن صفحات سایتمان در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنیم.

  • هر وب سایت برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل توسط ربات‌های مختلف و به طور روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • تعیین تأخیر خزیدن به منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای سایت، زمانی‌که ربات‌های خزنده در یک زمان چندین URL را بارگیری می‌کنند.
  • این بدافزار به شدت به دنبال ایمیل‌های سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند.
  • گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است.
زمانی که می‌خواهید یک URL را مسدود یا اجازه ورود دهید، فایل‌های Robots.txt کمی پیچیده می‌شوند چون با استفاده از تطبیق الگوها (Pattern-matching) می‌توانند طیف وسیعی از URLها را پوشش دهند. برای کامنت بعدی من نام، ایمیل، و وبسایت من را در این مرورگر ذخیره کن. همانطور که می بینید، ما عنکبوت ها را از خزیدن صفحه مدیریت WP منع می کنیم. اما مجله خبری سئو اگر تعداد صفحات فراتر از حد انتظار بود (به URL صفحاتی که فهرست بندی شده اند که شما نمی خواهید توجه نمایید) زمان آن است که از Robots.txt استفاده نمایید. و صفحاتی را که تشخیص دهد که مهم نیستند، یا کپی از صفحات دیگر هستند را فهرست بندی نمی کند. اگر به دنبال این فایل هستید خیالتان راحت کار چندان پیچیده ای برای پیدا کردن آن ندارید.

سوالات پرتکرار درباره فایل robots.txt سایت

داشتن چند نقشه سایت ضرورتی ندارد ولی در برخی از موارد با توجه به تعداد زیاد صفحات و موضوعات یک سایت ساخت چند نقشه سایت لازم هست اگر سایت مپ شما بیشتر از آدرس در خود داشته باشد. گوگل توصیه می‌کند سایت خود را به چند فایل نقشه سایت کوچک‌تر تقسیم کنید. در اینصورت فایل مربوط به هر سایت مپ باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت لیست شود.

وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند. در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات مربوط به تگ ها و نویسنده ها در وب سایت شما بخزند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند. با استفاده از این فایل شما می توانید از دسترسی موتورهای جستجو به بخش های خاصی از سایت خود جلوگیری کنید.

برای صدور دسترسی کامل به کل سایت برای ربات‌های خزنده دستور Disallow به شکل زیر خواهد بود. هر شخص و یا هر برنامه کامپیوتری فعال روی شبکه جهانی اینترنت دارای یک user-agent (یک نام اختصاص داده شده) است. برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست.

فایل Robots.txt چیست؟ تاثیر آن بر سئو

اگر در دسترس نباشد، گوگل فرض می کند که هیچ محدودیتی برای خزیدن وجود ندارد. هنگام درخواست فایل robots.txt، کد وضعیت HTTP پاسخ سرور بر نحوه استفاده از فایل robots.txt توسط خزنده‌های Google تأثیر می‌گذارد. جدول زیر نحوه برخورد ربات Googlebot با فایل‌های robots.txt را برای کدهای وضعیت مختلف HTTP خلاصه می‌کند. Google از مقدار مسیر در دستورالعمل‌ها allow و disallow به‌عنوان مبنایی برای تعیین اینکه آیا یک قانون برای یک URL خاص در یک سایت اعمال می‌شود یا خیر، استفاده می‌کند. این کار با مقایسه قاعده با مؤلفه مسیر URL که خزنده سعی در واکشی آن را دارد کار می کند.

موتور جستجوی گوگل چندین نوع روبات مختص به خود را دارد که معروف‌ترین آن‌ها بانام Googlebot شناخته می‌شود و وظیفه بررسی و ایندکس صفحات وب را عهده‌دار است. روبات Gogglebot-image نیز موظف به بررسی تصاویر سایت‌ها و ایندکس کردن آن‌ها است. اما به طور کلی توصیه می شود در طراحی سایت از یک متا تگ روبات ها با ویژگی “noindex, follow” برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه ای از سایت خود توسط موتورهای جستجو استفاده کنید. در این روش شما رتبه صفحه و یا لینک های آن را از دست نخواهید داد.

تاثیر Robots.txt بر سئو سایت

اگر صفحات وبسایت خود را در فایل Robots.txt نوایندکس کنید، گوگل باز هم آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. گوگل به کمک انکرتکست هر لینک و سایر فاکتورها رتبه‌ای به این صفحه در جستجوهای مرتبط می‌دهد. معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار