فایل‌ robots txt چیست؟ 5 تاکتیک سئو برای فایل‌ robots.txt-سئو

دستور بالا به این معنی است که دستورات بعدی، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل کند. اما اگر می‌خواهید تنها به یک ربات خاص مانند ربات گوگل دستور خاصی را بدهید، دستور شما باید به شکل زیر نوشته شود. این کد به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. این همچنین برای هر URL غیرمجاز در زنجیره تغییر مسیر اعمال می شود، زیرا خزنده به دلیل تغییر مسیرها نمی تواند قوانین را واکشی کند. Google خطوط نامعتبر را در فایل‌های robots.txt، از جملهعلامت ترتیب بایتیونیکد در ابتدای فایل robots.txt نادیده می‌گیرد و فقط از خطوط معتبر استفاده می‌کند.

به خاطر داشته باشید هر سایت نیازمند فایل robots.txt خاص خودش است. Robots.txt هر سایت مختص همان سایت است و ممکن است برای سایت شما عملکرد مناسبی نداشته باشد و فرایند ایندکس شدن صفحات سایت را دچار اختلال کند. فایل Robots.txt یک فایل متنی و ساده است که با ساخت آن می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات در وب سایت خود جلوگیری نمایید. ساخت فایل ربات ساز تاثیرات مثبتی بر سئو وب سایت دارد و از ایندکس شدن و قرار گرفتن صفحات غیرضروری سایت در نتایج جستجو کاربران جلوگیری خواهد کرد. استفاده از فایل Robots.txt تاثیر بسزایی بر عملکرد بهینه سایت و سئو آن دارد و به همین دلیل است که تمامی وب سایت‌ها باید دارای فایل ربات ساز باشند.

یک نمونه فایل ربات جالب

البته خاطرتان باشد که شما با نوشتن دستوراتی در این فایل می توانید به ربات ها بفهمانید که کدام قسمت های سایت را بررسی کنند و کدام قسمت را نمی توانند بررسی کنند. این ابزار نمی‌تواند به صورت مستقیم فایل robots.txt را ویرایش کند. بعد از زدن دکمه submit پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد فایل جدید ویرایش شده را دانلود کرده و به جای فایل قبلی در سرور میزبان وبسایت جایگزین کنید. در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چطور یک فایل Robots.txt بسازیم، آن را در جای درستش قرار دهیم و تست کنیم تا ربات‌های گوگل به آن دسترسی داشته باشند. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند.

فعالیت های سئوکار

بدین ترتیب و با نوشتن این دستورالعمل‌های ساده می‌توانید فعالیت ربات‌ها در وب سایت خود را محدود کرده و کنترل کاملی بر آن داشته باشید. با این کد آدرس صفحه ای را که می خواهید ربات ها به آن دسترسی نداشته باشند، پنهان می کنید. به عنوان مثال می توانید دسترسی به پوشه تصاویر و ویدیو ها را و یا صفحه مجله خبری سئو ادمین سایت را با این کد ببندید. گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند. برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. فایل‌های Robots.txt دسترسی خزنده به ناحیه های خاصی از سایت شما را کنترل می‌کنند.

  • در صورتی که هیچ مسیری در این بخش تعریف نشده باشد این دستورالعمل به طور کامل نادیده گرفته می شود.
  • با این تکنیک شما می توانید آدرس صفحات را از دید کاربر و موتور جستجو مخفی نگه دارید.
  • اگر فایل robots.txt خود را به‌روزرسانی کردید و باید در اسرع وقت نسخه ذخیره‌شده گوگل را بررسی کنید.
  • به عنوان مثال در موتورهای جستجو گوگل و بینگ در صورتی که تعداد کاراکترهای استفاده شده در دستورالعمل Allow بیشتر باشد اولویت بیشتری نسبت به دستورالعمل Disallow خواهد داشت.
  • به بیانی ساده فایل robots.txt اجازه بررسی سایت و صفحات را به ربات های موتورهای جستجو می دهد.

باید بدانید که موتورهای جست‌وجو ربات‌های متفاوتی دارند به همین دلیل با کد User Agent و نام ربات مورد نظر، می‌توانیم ربات خاصی را مشخص کنیم. البته می‌توانیم تمامی ربات‌های موتورهای جست‌وجوی مختلف را هدف قرار دهیم و به اصطلاح از Wild card استفاده کنیم. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، می‌توانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند. در واقع با این کار به ربات‌ها می‌گویید کدام صفحه‌ها اصلاً در اولویت شما نیستند. حتماً شما هم نمی‌خواهید که ربات خزنده‌ گوگل برای مشاهده و ایندکس محتوای تکراری و کم ارزش، سرورهای شما را اشغال کند.

عملکرد موتورهای جستجو در زمان برخورد با دستورالعمل Crawl-delay

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار