فایل Robots txt چیست به همراه تگ ربات های جدید گوگل 2022-سئو

توجه داشته باشید که دستورالعمل Crawl-delay دقیقا باید بعد از دستورالعمل های Disallow یا Allow قرار گیرد. وب سایتی که قصد تعریف کردن نرخ خزیدن یا نرخ درخواست در آن دارید را انتخاب کنید. دستورالعمل Crawl-delay یک دستورالعمل غیررسمی است که برای جلوگیری از overload شدن سرورها با درخواست های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش‌ها

BOM در واقع مخفف عبارت byte order mark است که در واقع یک کاراکتر غیر قابل مشاهده در ابتدای فایل robots.txt می باشد و برای رمزگذاری منحصر به فرد یک فایل متنی مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین راه برای ارسال یک سیگنال به موتورهای جستجو به منظور این که یک صفحه نباید ایندکس شود این است که از تگ meta robots یا X-Robots-Tag استفاده کنید. این مسئله به خصوص زمانی که قصد راه اندازی ویژگی های جدید در وب سایت خود را دارید بیشتر از قبل خود را نمایش می دهد و تاثیر بیشتری روی سئو سایت شما می گذارد.

با استفاده درست از فایل robots.txt می توانید به ربات‌های جستجو بگویید که Crawl Budget سایت‌تان را به درستی مصرف کنند. همین قابلیت است که اهمیت فایل robots.txt را در سئو دوچندان می‌کند. گوگل تعدادی ربات خزنده دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند.

یعنی کراولر صفحه‌ی شما را کراول و شناسایی می‌کند اما نمی‌تواند و حق ندارد محتوای شما را در نتایج نشان دهد. برای صفحاتی محرمانه‌ای که نباید به صورت عمومی نمایش داده شوند ایجاد پسورد و یا شناسایی IP پیشنهاد می‌شود. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. خزیدن ربات در موتورهای جستجو ارزشمند است، اما خزیدن می‌تواند سایت‌هایی را که قدرت رسیدگی به بازدید ربات‌ها و کاربران را ندارند، تحت تأثیر قرار دهد.

جمع آوری این اطلاعات به طور روزانه، سرعت وب سایت و عملکرد بهینه آن را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع نیز به طور مستقیم بر سئو سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو تاثیر خواهد داشت. این صفحه هیچ ارزشی برای ایندکس ندارد و گاهی ممکن است باعث محتوای تکراری هم شود. همان‌طور که در بالا گفته شد می‌شود صفحه نتایج جست‌وجو داخلی سایت را از ایندکس شدن و نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو موتورهای جست‌وجو مانند گوگل را به وسیله فایل Robots.txt مسدود کرد. در این مثال به راحتی می‌توان این‌کار را انجام داد تا مشکل حل شود.

هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند. استانداردهای خاصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام المان‌ها و به چه شکل در فایل‌های Robots.txt می‌توانند سرنوشت ساز باشند. در این مقاله به طریقه و روش استفاده‌ی صحیح از این فایل‌ها پرداخته‌ایم تا بدون هر گونه ریسک و تاثیرگذاری منفی در سئو از آن‌ها استفاده کنید. نردبان قصد دارد به شکلی حرفه‌ای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم.

بنابراین، robots.txt یک ابزار ضروری برای کنترل نمایه‌سازی صفحات شما است. خصوصی نگه‌داشتن بخش‌های کامل یک وب‌سایت (به‌عنوان‌مثال، سایت مرحله‌بندی تیم مهندسی وب جوان). 2- کد robots.txt اصلاح شده خود را از صفحه ابزار تست Robots.txt با کلیک بر روی دکمه آپلود در کادر محاوره‌ای آپلود کنید. وقتی صحبت از URLهای واقعی برای مسدودکردن یا مجاز شدن می‌شود، فایل‌های robots.txt می‌توانند نسبتاً پیچیده شوند زیرا امکان استفاده از تطبیق الگو را برای پوشش طیف وسیعی از گزینه‌های URL ممکن می‌دهند.

همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر مجله خبری سئو چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.

دسترسی سریع

چرا که این اطلاعات با دیگر صفحات پیوند داشته و درنتیجه ممکن است همچنان ایندکس شده و یا اینکه ایندکس دیگر صفحات را هم با مشکل روبرو کنند. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد Robots.txt در پوشه اصلی سایت قرار می‌گیرد. این محلی پیش‌فرض است که ربات‌ها و خزنده‌ها آن را بررسی می‌کنند تا به دنبال این فایل باشند. درنتیجه اگر این فایل در آنجا نباشد برای ربات‌ها به این معنی است که این سایت فایل Robots.txt ندارد. درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است.

Disallow

فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای آموزش به ربات‌های موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند. این فایل حاوی لیست صفحات و محتواهایی است که موتورهای جستجو نیازی نیست آن‌ها را بررسی کرده و دسته بندی کنند. به طور کلی استفاده از فایل Robots.txt برای محدود ساختن دسترسی ربات‌ها به برخی صفحات گزینه بهتری محسوب می‌شود زیرا اجرا و پیاده سازی تگ نوایندکس بر روی منابع چندرسانه‌ای کمی دشوار است. از طرفی دیگر نیز محدود ساختن تعداد زیادی صفحه در سایت از طریق فایل Robots.txt بسیار ساده است و با افزودن یک آدرس به فایل انجام می‌شود اما تگ نوایندکس باید به صورت دستی به هر صفحه اضافه شود. بنابراین برای جلوگیری از ایندکس صفحات سایت، فایل ربات ساز نسبت به متا تگ noindex انتخاب هوشمندانه‌تری به نظر می‌رسد.

  • پس از درک مفهوم فایل robots.txt به تاثیر این فایل در سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم.
  • این ربات‌ها به صورت خودکار تمامی صفحات یک سایت را بازدید کرده و آنها را به لحاظ ساختاری و فنی ارزیابی می‌کنند و سپس صفحات بازدید شده را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهند.
  • هر کدام از این ربات‌ها به صورت مداوم، صفحه‌های وبسایت را بررسی می‌کنند.
  • در تصویر بالا گوگل اعلام می کند که چنین صفحه ای وجود دارد، اما اطلاعات آن از دید گوگل قابل مشاهده نیست، چرا که جلوی دسترسی به آن گرفته شده است.
  • Google خطوط نامعتبر را در فایل‌های robots.txt، از جملهعلامت ترتیب بایتیونیکد در ابتدای فایل robots.txt نادیده می‌گیرد و فقط از خطوط معتبر استفاده می‌کند.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار