فایل Robots txt چیست به همراه تگ ربات های جدید گوگل 2022-سئو

موارد خاصی نیز وجود دارد که نمی‌خواهید هیچ بودجه خزشی را برای بازدید گوگل در صفحاتی با تگ noindex هدر دهید. اگر برای ایندکس کردن تمام صفحات خود با مشکل مواجه هستید، ممکن است با مشکل بودجه crawl مواجه شوید. با مسدود کردن صفحات بی‌اهمیت با robots.txt، گوگل بات می‌تواند بیشتر بودجه خزشِ شما را صرف صفحاتی کند که واقعاً مهم هستند. قطعا مدیریت تعداد زیادی URL و لینک برای مدیران وبسایت ها کار نسبتا دشواری است؛ شما با استفاده از Robot.txt می توانید به مدیریت لینک ها و آدرس های سایتتان بپردازید و هر زمان که احساس نیاز کردید، در آن تغییر ایجاد کنید. در صورتی که مشکل صفحه را حل نکنید و دستور دیس الو را هم اجرا نکنید، صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس می شود و ممکن است به سئو سایت شما ضربه بزند.

آخر سر هم حتما فایل robots.txt خودتون رو توی robots.txt tester گوگل تست کنید تا از محدود شدنشون مطمئن بشید. قوانین فهرست شده در فایل robots.txt فقط برای میزبان، پروتکل و شماره پورتی که فایل robots.txt در آن میزبانی می شود اعمال می شود. برای دانلود یک کپی از فایل robots.txt از تستینگ robots.txt در سرچ کنسول استفاده کنید. روی ارسال در گوشه سمت راست پایین ویرایشگر robots.txt کلیک کنید. مثال‌های زیر نشان می‌دهند که خزنده‌های Google کدام قانون را روی یک URL خاص اعمال می‌کنند.

نکات مهم برای تعریف فایل robots.txt

باید دقت داشته باشید که صفحات شما همزمان از این دو تگ و ربات استفاده نکنند تا صفحات به درستی به موتورهای جستجو معرفی شوند. User-agent ربات‌های خزنده به ادمین‌های سایت کمک می‌کنند تا انواع ربات‌های خزنده در حال بررسی سایت را بشناسند. بنابراین اگر سایت شما است فایل robots.txt باید در آدرس example.com/robots.txt قابل دسترسی باشد.

فایل robots.txt سایت من کجاست؟

دستور sitemap که در ادامه این دستور آدرس نقشه سایت می‌آید یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد. دستور Disallow از پرکاربردترین دستورات در فایل robots.txt است. این دستور مشخص کننده صفحه یا صفحات غیر قابل دسترس برای ربات‌های خزنده وب است.

نقشه‌های سایت، ربات‌های خزنده را مجبور نمی‌کنند تا صفحات وب را به‌طور متفاوتی اولویت‌بندی کنند. یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد. در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد. به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد.

  • پس از ساخت فایل موردنظر خود و ذخیره آن در فرمت txt آن را بر روی سرور و در ریشه اصلی کپی کنید.
  • بعد از خواندن این مقاله می‌توانید هر نوع رباتی را فقط با دانستن نامش محدود و کنترل کنید.
  • یعنی اگر وبلاگ شما زیر دامنه سایت شما است، باید برای سایت یک فایل Robots.txt و برای وبلاگ فایل جداگانه دیگری داشته باشید.
  • برای جلوگیری از بروز این خطا، توصیه می‌شود که بعد از URL نقشه سایت یک خط را خالی بگذارید.

بنابراین زمانی که حجم فایل های شما بیشتر از این مقدار باشد توسط موتور جستجوی گوگل نادیده گرفته می شود. البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند. لطفا به این مسئله توجه داشته باشید که امکان ارجاع چندین نقشه XML سایت در فایل robots.txt برای شما فراهم شده است که می توانید از این امکان نهایت بهره را ببرید تا سئو سایت خود را بهبود دهید. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که با پسوند .php تمام می شوند را ندارند.

یعنی اگر وبلاگ شما زیر دامنه سایت شما است، باید برای سایت یک فایل Robots.txt و برای وبلاگ فایل جداگانه دیگری داشته باشید. اگر به‌طور پیش‌فرض، دستوری در باکس موردنظر وجود دارد، آن را پاک‌کرده و دستورات جدید را وارد نمایید. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنید، پس می‌توانید از تولیدکننده فایل Robots.txt این افزونه نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از ادیتور مجله خبری سئو Robotx.txt این افزونه، فایل Robots.txt برای سایت خود ایجاد کرده و آن را ویرایش کنید. یک فایل Robots.txt دارای ساختاری می‌باشد که در صورتی که این ساختار دچار اختلالی باشد، شاید اصلاً کاربردی را که باید داشته باشد را از دست بدهد. در ادامه به بخش‌های مختلف یک فایل Robots.txt اشاره می‌کنیم و توضیحاتی را در رابطه با هر بخش خدمت شما همراهان گرامی ارائه می‌کنیم.

گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. حالا به راحتی می‌توانید محتوای فایل ربات خود را ویرایش کنید و بعد از انجام تغییرات بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید. در صورتی که از قبل به کمک این پلاگین یک فایل robots.txt هم برای سایت‌تان ایجاد نکرده باشید به صورت زیر به شما پیشنهاد ایجاد یک فایل جدید می‌دهد که باید بر روی آن کلیک کنید.

به منظور دسترسی آسوده تر در هنگام نظر دهی، نام، ایمیل و وبسایت مرا در این مرورگر ذخیره کن. اگر شما فایلی بانام Robots.txt مشاهده نمی‌کنید، به این معناست که سایت شما آن فایل را ندارد. اما نگران نباشید، خیلی ساده یک فایل ایجاد کنید و نام آن را robots.txt قرار دهید.

فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو خاکستری

بعد از اینکه public_html را باز کردید، فایل را به داخل آن بکشید؛ توجه داشته باشید که به عنوان مالک سایت، باید بتوانید به تمام قسمت های فایل دسترسی داشته باشید و آن را بخوانید، ویرایش کنید و بنویسید. لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد. در ادامه ی مقاله نحوه ساخت فایل ربات را با دستورات آن آورده ایم. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار