فایل Robots txt چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ مه ویژن-سئو

از آنجاییکه در سئو مهم ترین ربات ها مربوط به موتور گوگل هستند، پس منظور ما از واژه ربات ها همان خزنده های گوگل است. این فایل را فقط یکبار باید آماده کنید و دیگر کاری مجله خبری سئو با آن نخواهید داشت مگر این که تغییرات مهمی در ساختار سایت ایجاد کنید. اگر کمی با کدهای HTML آشنایی داشته باشید پس می‌دانید که هر صفحه دو قسمت هد و بدنه دارد.

این فایل متنی برای سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای ربات‌های نمایه‌ساز موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که هم امکان ایندکس شدن دارند و هم ندارند. دستورات robots.txt ممکن است توسط همه موتورهای جستجو پشتیبانی نشود.دستورالعمل‌های موجود در فایل‌های robots.txt نمی‌توانند رفتار خزنده را در سایت شما اعمال کنند. در حالی که Googlebot و سایر خزنده‌های وب معتبر از دستورالعمل‌های فایل robots.txt پیروی می‌کنند، خزنده‌های دیگر ممکن است این کار را نکنند. بنابراین، اگر می‌خواهید اطلاعات را از خزنده‌های مخفی نگه دارید، بهتر است از روش‌های مسدودسازی دیگر مانند محافظت از فایل‌های خصوصی با رمز عبور روی سرور خود استفاده کنید . به عنوان مثال گوگل از Googlebot برای جستجوی ارگانیک استفاده می نماید. همچنین از Googlebot-Image برای جستجوی تصاویر وب سایت ها بهره می برد.

چطور یک فایل Robots.txt در وردپرس ایجاد کنیم؟

همچنین گوگل دارای ربات Googlebot-Image برای جست جوی تصاویر نیز است. اکثر موتورهای جستجو از قوانین یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی نیست برای هر موتور جستجو یک دستورالعمل مجزا نوشته شود. اگر صفحاتی را می‌خواهید مشخص کنید که موتورهای جستجو به آن‌ها وارد نشده و از دیدن آن‌ها پنهان بمانند، می‌توانید در Robots.txt دسترسی به آن‌ها را محدود کنید.

  • در مثال زیر ربات خزنده موظف است بین هر درخواست ۸ میلی ثانیه توقف کند.
  • مثال‌های ذکر شده با هم به‌عنوان یک فایل robots.txt کامل در نظر گرفته می‌شوند؛ اگرچه یک فایل ربات می‌تواند حاوی چندین خط از عوامل و دستورالعمل‌های کاربر باشد (به‌عنوان‌مثال، غیرمجاز، اجازه، تأخیر خزیدن و غیره).
  • بعد از زدن دکمه submit پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد فایل جدید ویرایش شده را دانلود کرده و به جای فایل قبلی در سرور میزبان وبسایت جایگزین کنید.
  • به‌طورکلی توصیه می‌شود که همیشه دستور فرعی ‘Sitemap’ را در کنار URL نقشه سایت در فایل robots.txt قرار دهید.
هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه. بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کند. چرا؟ ربات خزنده موتور جستجوی گوگل (همان Googlebot خودمان!) دارای ویژگی به نام Crawl Budget است. مثلاً مهم‌ترین ربات گوگل یا همان Googlebot کارش پیدا کردن صفحه‌های جدید در اینترنت و دریافت آن برای بررسی‌های بیشتر توسط الگوریتم‌های رتبه‌بندی کننده است. پس ربات‌ها نه تنها ضرری برای سایت شما ندارند، بلکه باید خیلی هم از آنها استقبال کرد. موارد مشابه بسیار زیادی دیده شده است که استفاده از دستورالعمل های نادرست و ایجاد تغییرات ناگهانی در فایل robots.txt باعث بروز مشکلات عمده در سئو سایت شده است.

مسدودکردن یک خزنده وب خاص از یک صفحه وب خاص:

این قضیه از الگوریتم پاندای گوگل شروع شد و به راحتی می توان به آن اشاره کرد که هرگز فایل های سی اس اس یا جاوا اسکریپت شما را مورد بررسی قرار ندهد. اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. موتور جستجو قبل از آنکه وارد سایتی شود، ابتدا فایل robots.txt را از سرور درخواست می کند تا از تمام محدودیت های پیش روی خود در آن سایت آگاه شود. استفاده از فایل robots.txt در افزایش سئو و بهینه سازی سایت کاربرد فراوانی دارد با این فایل می توانید ربات یا crawler های موتور جستجو را کنترل کنید که به کدام شاخه یا فایل ها دسترسی داشته، یا نداشته باشند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار