فایل robots txt چیست و چه کاربردی در سئو و ایندکس شدن سایت دارد؟ وب جوان-سئو

از نظر فنی می توانید فایل robots.txt را در هر فهرست اصلی سایت خود قرار دهید. این راهنمای مفید از Google اطلاعات بیشتری در مورد قوانینی که می توانید برای مسدود کردن یا اجازه ربات ها به خزیدن صفحات مختلف سایت شما استفاده کنید. بسیاری از موتورهای جستجو به دستور العمل های این فایل توجه می کنند. این حالت در واقع عکس حالت بالا بوده و بیان می کند که ربات اجازه دارد به کدام قسمت ها در سایت دسترسی داشته باشد و آن ها را مورد بررسی قرار دهد. کراول باجت در واقع تعداد دفعاتی است که گوگل در روز صفحات سایت شما را خزش می کند و مقدار آن با توجه به بزرگی سایت، سلامت سایت و لینک لینک های ورودی به سایت متغیر است.

تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که مطالب قدیمی و بی‌کیفیت وب‌سایت‌تان که به ظاهر هیچ ارزش سئویی ندارد و گوگل هیچ اعتباری برای آن قائل نیست، می‌تواند به رنکینگ سایت‌ شما صدمه بزند؟! این نوشته را بخوانید تا ببینید با این‌گونه نوشته‌ چه باید کرد. بروزرسانی‌های پیاپی این فایل اگرچه در روند فعالیت سایت شما به ظاهر تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند منجر به پیچیده شدن فرآیند دسترسی خزندگان و ربات‌ها به سایت شما شود. شناخته می‌شوند را مدیریت کرده و آدرس آن‌ها را مخفی کنید تا کاربران به نوعی مجبور به کلیک روی آن‌ها شوند. وظیفه ی هدایت و راهنمایی ربات های خزنده گوگل در هنگام بررسی صفحات سایت ها را به عهده دارد، اما بهتر است جزئیات بیشتر درباره ی این فایل و کاربرد آن در سئو سایت را در ادامه ی همین مقاله با هم بررسی کنیم.

چگونه ویدیوها رو سئو کنیم؟

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نوین می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. اگر فاصله مراجعه ربات‌ها خیلی زیاد هست یعنی سایت یا سرور مشکلی داره که باید حل بشه. صاحبان وبسایت و وبمسترها می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند. مثل تصویر زیر که در آن اجازه دسترسی به پوشه‌ای به نام photos و اجازه دسترسی به صفحه‌ای به نام files.html را ندادیم. خوشبختانه دسترسی ربات‌ها به صفحه‌ها یا فایل‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تنها یک فایل robots.txt برای هر زیردامنه خود داشته باشید.

  • فایل Robot.txt در دایرکتوری روت سایت شما ذخیره می شود؛ برای پیدا کردن آن می توانید به دسترسی FTP در سی پنل یا دایرکت ادمین بروید.
  • البته من اطلاعی از روند انتقال سایت تون ندارم، در هر صورت واضحه که ریدایرکت 301 به خوبی اعمال نشده.
  • Google از مقدار مسیر در دستورالعمل‌ها allow و disallow به‌عنوان مبنایی برای تعیین اینکه آیا یک قانون برای یک URL خاص در یک سایت اعمال می‌شود یا خیر، استفاده می‌کند.
  • موتور‌های جستجوگر شناخته شده نظیر گوگل، بینگ و… این توانایی را دارند که با بررسی محتویات فایل Robots.txt درک بهتری نسبت به ساختار یک سایت پیدا کنند و از برخی دستورات داده شده پیروی کنند.
تغییرات اعمال شده توسط شما در فایل Robots.txt امکان آسیب جدی به سئو سایت شما دارد. پس لازم است اطلاعات موجود در این مقاله را دقیقا مطالعه کنید و با آگاهی کامل نسبت به اعمال تغییرات در این فایل اقدام کنید. به احتمال مجله خبری سئو زیاد مشکل شما از هاست و دسترسی فایل هست که اجازه ساخت رو نمیده.شما میتونید طبق آموزشی این فایل رو به صورت دستی بسازید و در هاستتتون آپلود کنید. در این صفحه افزونه Yoast SEO فایل فعلی Robots.txt شمارا نمایش می‌دهد.

و احتمال وقوع فاجعه کمتری وجود دارد (مانند مسدود کردن کل سایت شما). Robots.txt در حقیقت جزو مهارت‌های اولیه‌ای است که متخصصین سئو آن را یاد می‌گیرند و یکی از صدها بخش سئو سایت می‌باشد. اما متاسفانه در بسیاری از موارد نتایجی که از آن گرفته می‌شود یا منفی و مخرب است و یا عملا هیچ تاثیری در سئو ندارد. © ۱۴۰۱ تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال نردبانمی‌باشد و هر گونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد. محتواها را ایندکس کنند تا به کسانی که دنبال اطلاعات در دنیای وب هستند نشان دهند.

ربات‌های مختلف، دستورات را به روش‌های متفاوتی تفسیر می‌کنند

زمانی که مانند این مثال دستورالعمل سایت به صورت دقیق مشخص نیست آنها سعی می کنند که کمترین محدودیت را برای دسترسی به صفحات مختلف اعمال کنند. این دستورالعمل در حال حاضر تنها توسط موتورهای جستجو گوگل و بینگ پشتیبانی می شود. در این مثال به تمامی موتورهای جستجو گفته شده است که به مسیر /wp-admin/ دسترسی نداشته باشند. این کار با وجود این که برای کاربران یک قابلیت فوق العاده است ولی در اکثر مواقع می تواند برای موتورهای جستجو گیج کننده باشد چرا که باعث به وجود آمدن محتوای تکراری می شود. تا جای امکان سعی کنید از استفاده از دستورالعمل crawl-delay در این فایل برای موتورهای جستجو خودداری کنید. خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار