فایل Robots txt چیست و چگونه ساخته می شود؟ آنیز وب-سئو

فایل Robot.txt در دایرکتوری روت سایت شما ذخیره می شود؛ برای پیدا کردن آن می توانید به دسترسی FTP در سی پنل یا دایرکت ادمین بروید. این فایل حجم سنگینی ندارد و در اکثر مواقع نهایتاً چند صد بایت خواهد بود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که طراحی دیجیتال و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را نوآورانه انجام می‌دهیم.

ربات Email Harvesters و Spambots Malware و یا ربات هایی که وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند، جزء این موارد می باشند. فرض پیش‌فرض این است که یک User-agent می‌تواند هر صفحه یا دایرکتوری را که توسط قانون غیرمجاز مسدود نشده مجله خبری سئو است بخزد. خزیدن پوشه (دایرکتوری) و محتویات آن را ممنوع کنیدیک اسلش رو به جلو به نام پوشه اضافه کنید تا خزیدن کل پوشه و محتویان آن ممنوع شود. خطوطی که با هیچ یک از این دستورالعمل ها مطابقت ندارند نادیده گرفته می شوند.

مراحل ساخت و تست فایل robots.txt

شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید. به عنوان مثال اگر دامنه شما example.com است به آدرس example.com/robots.txt بروید و فایل robots.txt را مشاهده کنید. در صورتی که نتیجه‌ای در برنداشت باید به پوشه public_html در هاست خود بروید و یک فایل متنی با نام robots.txt ایجاد کنید و محتوای آن را مطابق با نیازهای خود و مطالب ارائه شده در این مقاله اصلاح کنید.

  • فایل robots.txt به گوگل، بینگ و دیگر روبات ها می گوید که به کدام صفحات در یک وب سایت دسترسی ندارند.
  • تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید.
  • موتور جست‌وجوهای گوگل و بینگ هردو از یک الگوی منظم برای بررسی URL ها در این فایل استفاده می‌کنند.
  • 5xx از آنجایی که سرور نمی تواند پاسخ قطعی به درخواست robots.txt گوگل بدهد، گوگل موقتاً خطاهای سرور را 5xx و 229 تفسیر می کند که گویی سایت کاملاً غیر مجاز است.
کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. اما باید حواستان باشد که این ربات‌ها زبان آدمیزاد سرشان نمی‌شود! یعنی همینطور مثل چی سرشان را می‌ندازند پایین و سر تا پای سایت را بررسی می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم ربات‌ها گوگل چیزهایی را که دوست نداریم هر کسی ببیند را برمی‌دارند می‌برند در سرورهای گوگل ذخیره می‌کنند و به عالم و آدم نشان می‌دهند. فایل robots.txt از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در زمان پیاده سازی باید به تمامی این بخش ها توجه داشته باشید و سعی کنید که جزئی ترین نکات را نیز در زمان پیاده سازی رعایت کنید.

اگر می‌خواهید نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید، پس باید از این فایل استفاده کنید. ما به شدت توصیه می‌کنیم اگر فایل robots.txt را در سایت خود ندارید، بلافاصله آن را ایجاد کنید. این فایل شما را قادر می‌سازد تا با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنید و به آن ها نشان دهید که چه بخشی از سایت شما را باید ایندکس کنند و چه بخش‌هایی را نباید ایندکس کنند. Google در حال حاضر محدودیت اندازه فایل robots.txt را 500 کیلوبایت اعمال می کند.

چه صفحاتی را با فایل robots.txt از دسترس موتورهای جستجو خارج کنیم؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار