نقشه سایت چیست؟ آموزش ساختن نقشه سایت با افزونه Sitemap برای وردپرس-سئو

موتورهای جستجو از این مورد استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه سایت را به دست بیاورند؛ مثلا عنوان ها را مستقیما از فایل نقشه سایتتان کراول می کنند. لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم تمام مطالب مربوط به سایت مپ را پوشش دهیم. هر گونه سوال یا نظر خود را از طریق کامنت می توانید با ما در میان بگذارید. به یاد داشته باشید گوگا از سایت مپ فقط برای شناسایی صفحات مهم سایت استفاده می کند.

برای تهیه VPS و سرور اختصاصی می توانید به صفحه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی در سایتمان سر بزنید. HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید. در صورتی که سایت شما از ایجاد نقشه داینامیک پشتیبانی نمی کند، در این صورت باید تنظیمات را به صورت دستی اعمال کنید. سایت مپ یک فایل xml هست که به ربات های موتور جستجو کمک میکنه بهتر بتونند قسمت های مختلف سایت شما را شناسایی کنند. اگر سایت تان سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد و به طور خودکار هم هیچ افزونه ای برای ساخت سایت مپ در آن تعبیه نشده، کمی کارتان ساخته شده و باید به سراغ راهکار بعدی بروید. سایت مپ خبر نوعی دیگر از نقشه سایت است که اغلب توسط سایت های خبری استفاده میگیرد.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم. از طرفی نمیدونم مشکل از قالبه یا نه؛ یا مشکل از ارور ها هستش. در حالیکه خودم توی گوشی یا view page source کروم بررسی میکنم مشکلی نداره. دائما محتواهای خود را به روز رسانی میکنید و میخواهید هر بار سریعا گوگل از این بروز رسانی ها مطلع شود. مقدار “همیشه” باید برای مطلب هایی مورد استفاده قرار گیرد که هر زمان به دست وبمستر برسند به روز رسانی می شوند. در سمت راست صفحه دکمه ای با عنوان add sitemap وجود دارد.

اگر همه صفحات شما به درستی پیوند داده شده باشند، خزنده های موتورهای جستجو معمولا می توانند تمام صفحات شما را بدون نقشه سایت کشف کنند. خزنده های موتورهای جستجو هر بار که از وب سایت شما بازدید می کنند، تک تک صفحات وب سایت شما را نمی خزند. اگر اطلاعاتی را ارائه نکنید که کدام صفحات برای خزیدن مهم‌ترین هستند، اغلب کشف تغییرات زمان می‌برد. برای مثال، فرض کنید سایت مپ شما به 5000 صفحه لینک می‌دهد اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می‌کنید، سایتتان فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد. مثلا ممکن است تعداد زیادی محتوای تکراری در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد و گوگل همه آنها را ایندکس نکند.

هنگامی که شما نقشه سایت را با صفحات noindex و بلاک شده به گوگل ارائه می دهید، هم زمان دارید به او می گویید “این صفحه مهمه، ایندکسش کن” و “اجازه نداری این صفحه را ایندکس کنی” . وقتی شما نمی خواهید صفحه ای را ایندکس کنید معمولا از تگ متا ربات “noindex,follow” استفاده می کنید. این موضوع از ایندکس صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند استفاده از این تگ برای صفحاتی که در سایت مهم هستند اما شما نمی خواهید گوگل آن ها را نشان دهد بسیار مفید است (ورود کاربر، ثبت نام و …). البته توجه کنید که استفاده از این تگ فقط برای صفحاتی که نمی خواهید کرال شوند، پیشنهاد می شود پس هنگام استفاده از robot.txt دقت داشته باشید تا به اشتباه یکی از صفحات مهم خود را noindex نکنید. البته این موصوع با آپدیت گوگل سرچ کنسول در سال 2018 رفع شد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات این بخش را تغییر ندهید. اکنون اگر شما روی بخش پست‌ها روی یکی از لاین‌ها کلیک کنید، می‌توانید دسته‌بندی لینک‌های مختلف را مشاهده کنید. درواقع با هر بار سر زدن گوگل به این بخش لینک جدید را ایندکس می‌کند. در نظر داشته باشید مجله خبری سئو که در افزونه سئو در بخش عمومی اگر نقشه سایت روی حالت روشن باشد، فرایند تولید نقشه سایت به‌صورت خودکار خواهد بود و نیازی نیست شما کار خاصی را انجام دهید. سایت مپ یا نقشه سایت فایلی است که توسط آن، لیست کل صفحات وب به موتور های جستجوی گوگل معرفی می شود.

  • این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.
  • در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است.
  • در صورتی که این مقادیر را تغییر دهید، موتورهای جستجو آن را به عنوان نکته ای در نظر می گیرند که بر اساس معیارهایشان می توانند آن ها را دنبال کنند و یا نادیده بگیرند.
  • در واقع نقشه سایت لیستی از کل مطالب وب سایت شما را با فرمتی که برای موتورهای جستجو قابل خواندن باشد، در اختیار آنها قرار می‌دهد.
  • پس هرگاه یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید (فرقی ندارد پست بلاگ باشد یا صفحه تجاری یک محصول)، لینک مربوط به آن صفحه، بصورت اتوماتیک به سایت مپ شما اضافه خواهد شد.
مدیریت این ابزار تنها برای نسخه https ضروری بوده و فایل نقشه سایت نیز تنها در این پنل به گوگل معرفی می‌شود. با ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول به ربات‌های گوگل اعلام می‌کنیم که چه صفحاتی برای ما در اولویت ایندکس هستند. در صورتی‌که این اولویت با سیگنال‌های دیگری مانند فایل robots.txt، ریدایرکت 301، تگ کنونیکال و تگ noindex در تناقض باشند، بخش Coverage در سرچ کنسول به ما اعلام خواهد کرد. آیکون نمودار که در گوشه پایین سمت راست دیده می‌شود، ما را مستقیماً به بخش Coverage متصل می‌کند که گزارش دقیق‌تری از وضعیت دسترسی و ایندکس ربات‌های گوگل به هر صفحه از سایت ارائه می‌کند.

تنها صفحات مهم را در نقشه سایت XML قرار دهید

در فرمت HTML نقشه سایت برای کاربران طراحی و تولید می‌شود تا به آن‌ها بگوید که ساختار سایت چگونه است و چه بخش‌هایی دارد. براین اساس کاربران می‌توانند سریع‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند. یک راه ساده برای ایجاد نقشه سایت، انجام آن از طریق XML-sitemaps.com. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.

از متا تگ ربات در robot.txt استفاده کنید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار