نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل آکادمی وبسیما-سئو

اگرچه مکان خاصی را در صفحات نتایج موتور جستجو تضمین نمی کند، اما تمام محتویات صفحه وب شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار می دهد. و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند. نقشه سایت بسیار مهم است زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد وب سایت شما به دست آورند. علاوه بر این، دسترسی را نیز افزایش می دهد – زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد به تمام صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

در هنگام تغییرات کلی، نقشه سایت را بروزرسانی کنید.

اگر قبلاً سایت مپ خود را در گوگل ثبت کرده باشید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند. بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل قرار دهید. فرایند به کارگیری نقشه سایت و در دسترس قرار دادن آن برای موتورهای جستجو بسیار ساده است. البته بستگی به این دارد که شما از چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهد.

قرار ندادن پست تایپ در نقشه سایت توسط افزونه سئو

به این ترتیب بدون نیاز به زحمت اضافه صاحب نقشه سایت خودکاری میشوید که خودش هم بروزرسانی شده و نیاز نیست صفحات جدید را به آن اضافه کنید. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یک داده با فرمت XML می باشد که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است. از دیدگاه مدیریتی وبسایت، نقشه سایت به یک صفحه HTML گفته می شود که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. بررسی این مورد نیازمند دسترسی به سرچ کنسول است در غیراینصورت نمی‌توان پاسخ دقیقی داد. تحلیل گزارشات و شناخت ابزارهای سرچ کنسول را به صورت کامل و دقیق در دوره آموزش گوگل سرچ کنسول ارائه کرده‌ایم. اگر قبلا دوره را خریداری کردید سوال خود را در گروه اختصاصی تلگرام ارسال کنید تا توسط مدرس دوره مهندس اسماعیلی پاسخ داده شود.

سایت مپ یکی از موارد ضروری برای سئو تکنیکال است که اگر مقاله سئو چیست ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم. با استفاده از این فایل میتوانید سایت مپ های دیگری را ساخته و همگی را در کنار هم قرار دهید تا گوگل آدرس های موجود در آنها را ایندکس کند. تصور کنید که قبلا نقشه سایت خود را با یک افزونه یا ابزار ساخته‌اید و حالا قصد دارید تغییرات اساسی در آن ایجاد کنید.

  • شما می‌توانید به صورت اختیاری یک فایل فهرست (فایلی که به لیستی از نقشه‌های سایت اشاره می‌کند) را ایجاد کنید.
  • بنابراین، بهترین کار این است که نقشه وب سایت داشته باشید .
  • بهتر آن است که از تگ‌های Canonical استفاده کنید که به گوگل بگوید کدام صفحات اصلی هستند و باید ایندکس و کرول شوند.
  • همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید.
  • اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم.
اینجاست که داشتن یک نقشه برای سایت بسیار مفید خواهد بود. سایت مپ همانطور که گفتیم تابلوی راهنمای وب سایت ما برای ربات‌های موتور جستجو است. شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید. اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند. به جای این روش میشه از صفحات ریسپانسیو یا طراحی داینامیک استفاده کرد. با فرض این که دلیل بهتری برای استفاده نکردن از این روش‌ها داشتی در ادامه توضیح می‌دم که چه نکاتی رو باید رعایت کنید و نقشه سایت باید چطور باشه.

شما می‌توانید به صورت اختیاری یک فایل فهرست (فایلی که به لیستی از نقشه‌های سایت اشاره می‌کند) را ایجاد کنید. همانطور که مشاهده کردید آسان ترین روش برای ساخت یک نقشه سایت XML در وردپرس استفاده از افزونه Yoast SEO می‌باشد. سوالات خود را می‌توانید از طریق فرم نظرات برای ما ارسال کنید. سپس مانند تصویر زیر گزینه نقشه‌های XML سایت را روی حالت روشن قرار دهید تا نقشه سایت برای شما فعال شود. همچنین برای دیدن نقشه سایت و کپی لینک آن روی مشاهده نقشه سایت کلیک کنید و در آخر روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک نمایید. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که صرف داشتن یک نقشه سایت، رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کند – یا حتی فهرست‌های موتورهای جستجو را در این زمینه.

همان‌طور که اشاره کردیم سایت مپ دو نوع دارد که با فرمت‌های XML و HTML تولید می‌شود. در نوع اول که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ پشتیبانی می‌شود و کاربران نمی‌توانند محتوای آن را ببینید، پروتکل‌های استاندارد نقشه سایت رعایت شده و به صورت فایل XML خوانده می‌شود. البته گوگل و بینگ فید نقشه سایت که دارای پروتکل‌های RSS 2.0، فایل‌های متنی ASCII و Atom 1.0 باشد نیز پشتیبانی می‌کنند. نقشه های سایت XML در درجه اول موتورهای جستجو و ربات ها و خزنده های وب آنها را هدف قرار می دهند تا دید کلی بهتری از ساختار وب سایت شما به آنها ارائه دهد.

زمانی که شما سایت مپ خودتان را در سرچ کنسول ثبت می کنید، به گوگل کمک می کنید تا با سرعت بیشتری مطالب شما را ایندکس کند. چراکه در غیر اینصورت آدرس صفحات جدیدتان در نقشه سایت قرار نخواهد گرفت. همینطور در ادامه و در مقاله آموزش ساخت سایت مپ، با ساخت دستی نقشه سایت، ساخت اتوماتیک آن (در وردپرس و جوملا و دیگر csm ها) و ابزار های لازم آشنا میشوید. علاوه بر آن میتوانید با ابزار های معرفی شده در مقاله مذکور، از معتبر بودن سایت مپِ وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. بخش زیادی از اطلاعات و مثال‌های ارائه‌شده در این مقاله از کارگاه آموزش گوگل سرچ کنسول آکادمی وبسیما جمع‌آوری شده است.

عدم وجود نقشه سایت مناسب باعث می شود ربات های خزنده گوگل تصور کنند سایت دارای محتوای کپی شده و تکراری است. اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم. مزیتی که این نوع سایت مپ دارد، این است که بیشتر موتورهای جستجو از آن برای پردازش کردن موتورهای جستجو استفاده مجله خبری سئو می کنند. اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند. گفتیم که سایت مپ فایلی با قالب xml است که صفحات شما را به موتورهای جستجویی مانند گوگل معرفی می کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار