نقشه سایت چیست؟ چگونه نقشه سایت بسازیم؟ xml sitemap-سئو

ساخت اون به مراتب ساده تر از یافتن ابزاری برای تبدیل اونها به همدیگست. این گونه می توانیم دسته ای از مطالب سایت را که دارای مشکل ایندکس است را شناسایی نماییم. همانطور که مشاهده نمودید با ایجاد نقشه های سایت اختصاصی برای هر بخش مجله خبری سئو می توانید به روند عیب یابی سایت سرعت ببخشیم. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است. اما هم آقای مولر و هم آقای Illyes اعلام کرده اند که موتورهای جستجو این تگ را نادیده می گیرند.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه یوست سئو به صورت خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهد. برای این کار در پنل مدیریت وردپرس خودتان روی گزینه سئو کلیک کرده و سپس ظاهر جستجو را انتخاب کنید. در این قسمت شما می‌توانید به افزونه یواست اطلاع دهید که در صورت نوشتن محتوای جدید آن را در سایت مپ قرار دهید یا خیر. برای این کار به تب “انواع محتوا” رفته و توسط گزینه ” نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو” این موضوع را تعیین کنید.

لینک سازی داخلی انجام نشده است، این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو این صفحات را نادیده بگیرند و آنها را در ایندکس خود قرار ندهند. اگر آرشیوهای قدیمی محتوا یا صفحات یتیم در وب سایت خود داشته باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. بودجه خزش محدودی دارد و در مورد وب‌سایت‌های بسیار بزرگ به این معنی است که زمان زیادی طول می‌کشد تا خزنده URLهای جدید به‌روز شده یا ایجاد شده را کشف کند.

همانطور که در قسمت پیش اشاره کردیم، ارائه سایت مپ با سایز بیش از ۵۰ مگا بایت مشکلاتی ایجاد می‌کند که این خطا یکی از آن‌هاست. برای برطرف کردن این خطا بایستی نقشه سایت را به بخش‌های مختلف و کوچک‌تر تقسیم کرده و هر بخش را به صورت جداگانه به گوگل معرفی کنید. با توجه به این موضوع می توان گفت امنیت و سرعت ایندکس شدن محتوای سایت ها به وسیله موتور جستجوی گوگل تا حدی بستگی به نقشه سایت دارد. موتورهای جستجو به آسانی می توانند نقشه سایت را پیدا کنند.

زمانی که تعداد صفحات یک سایت زیاد و موضوعات زیادی را در بر می گیرد، فایل ایندکس نقشه کاربرد زیادی دارد. زمانی که از صفحات زیاد صحبت می کنیم، منظورمان سایتی با 5000 صفحه و با سایز نقشه بالای 100 مپ است. در این صورت شما به فایل ایندکس سایت مپ خودتان نیاز خواهید داشت. به صورت خلاصه تر یعنی فایل مرتبط به هر سایت مپ، باید در فایل ایندکس لیست شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. برای ساخت نقشه سایت راه های زیادی در مقابل شما وجود دارد. در ادامه رایج ترین این راه ها را به شما آموزش میدهم و شما هم با توجه به شرایط و نوع سیستم مدیریت محتوای سایت تان، بهترین آن را انتخاب کنید.

همچنین توسط منو عمومی افزونه سئو نیز شما می‌توانید سایت مپ خودتان را مشاهده کنید. به این صورت که پس از ورود به بخش عمومی به تب امکانات رفته و یک گزینه جهت روشن بودن نقشه سایت وجود دارد. اگر آیکون علامت سؤال را انتخاب کنید و روی لینک مربوطه کلیک نمایید، نقشه سایت شما را نمایش می‌دهد. همچنین پس از ورود به این قسمت در ادامه دامنه سایت عبارت Sitemap_index_xml نمایش داده می‌شود.

قوانین و محدودیت های موجود در سایت مپ

پس اگر یک سایت بسیار بزرگ با هزاران صفحه را اداره می‌کنید، گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایت خود را به چند نقشه سایت کوچکتر بشکنید. برای مثال، می‌توانید ببینید که سایت مپ زیر شامل 116 لینک به صفحات مختلف است. 109 تای آنها موجود یا Valid و 6 مورد آنها محروم یا Excluded هستند. بعد از ساخت سایت مپ، توصیه می‌کنیم به صورت دستی آنرا بررسی نمایید.

آموزش سئو سایت فروشگاهی

در لحظه ثبت و تا زمانی که گوگل هنوز نقشه سایت را دریافت و مشاهده نکرده است، عبارت pending در قسمت Status نمایش داده می‌شود. گوگل در بلاگ خود اعلام کرده است که در حال حاضر توجهی به دو فاکتور اولویت و نرخ به‌روزرسانی نداشته و مقادیر آن‌ها را نادیده می‌گیرد. در چنین شرایطی درج تاریخ آخرین تغییر در نقشه سایت اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که به تنها معیار گوگل برای تعیین اولویت ایندکس تبدیل شده است. ربات‌های گوگل بودجه مشخص و محدودی را برای بررسی و ایندکس هر سایت در نظر می‌گیرند که در بسیاری موارد موجب می‌شود تا هفته‌ها پس از انتشار محتوا منتظر بررسی و ایندکس آن توسط گوگل باشیم.

  • همچنین این خط به خزنده‌های موتورهای جستجو استاندارد به کار گرفته شده را اعلام می‌کند.
  • فقط نشانی‌های اینترنتی مقالاتی را که در دو روز گذشته در سایت منتشر شده‌اند را درج کنید.
  • بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است.
برای تولید نقشه ی سایت XML نیز ابزارهای رایگان و پولی فراوانی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید به راحتی فایل XML نقشه ی سایتتان را تهیه نمایید. برخلاف نقشه ی سایت HTML نقشه ی سایت XML برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد اما اگر شما یک وب سایت بسیار بزرگ داشته باشید استفاده از آنها برای شما بسیار مفیدتر خواهد بود. پس از تولید این فایل می توانید آن را به عنوان یکی از صفحات سایتتان (مانند /sitemap) آپلود نمایید. تعداد سایت مپ‌های شما ارتباط مستقیم با تعداد آدرس‌های سایت شما دارد. اگر تعداد صفحات بیشتر از 10هزار شود به چندین فایل نیاز خواهیم داشت.

نقشه سایت در قالب HTML قرار داده شده است تا استفاده و پیمایش را برای کاربر آسان تر کند. این نباید به عنوان جایگزینی برای جست و جوی سایت یا عناصر ناوبری در نظر گرفته شود، بلکه در صورت گم شدن کاربر در وب سایت شما، کمکی اضافه به کاربر می کند. نقشه سایت تصاویر برای بهبود ایندکس محتوای تصاویر و کشف تصاویری که گوگل نمی تواند آن ها را کشف کند( مانند جاوا اسکریپت) طراحی شده است.

نقشه سایت چیست؟ چگونه نقشه سایت بسازیم؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار