نقشه سایت چیست؟ چگونه نقشه سایت بسازیم؟ xml sitemap-سئو

در غیر این‌صورت، شما درحال ارسال پیام‌های متناقض و گمراه‌کننده به گوگل هستید. می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است. یا می‌تواند مجله خبری سئو این باشد که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزش شما پیشی گرفته‌اند. می‌توانید از یک ابزار آنلاین تولیدکننده نقشه سایت مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید.

بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند. این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند. نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند. ابزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها فایل نقشه را ایجاد کنید.

چرا نقشه سایت در سئو اهمیت دارد؟

فرض کنید، سایت شما 5 میلیون صفحه دارد، در اکثر این صفحه‌ها شما از یک لینک خارجی استفاده کرده اید . در این حالت، گوگل به سختی می تواند تمام محتوای وب سایت شما را بخواند . بنابراین، بهترین کار این است که نقشه وب سایت داشته باشید .

اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می کنید، سایت شما فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد. یا شاید شما یک سایت تجارت الکترونیک با 5 میلیون صفحه راه اندازی می کنید. مگر اینکه شما پیوند داخلی را به طور کامل پیوند دهید و تعداد زیادی لینک خارجی داشته باشید، گوگل برای یافتن همه آن صفحات کار سختی خواهد داشت.

  • این موضوع از ایندکس صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند استفاده از این تگ برای صفحاتی که در سایت مهم هستند اما شما نمی خواهید گوگل آن ها را نشان دهد بسیار مفید است (ورود کاربر، ثبت نام و …).
  • از جایی که بینگ هم از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهی هوشمندانه برای ذخیره وقت‌تان است.
  • در بعضی از نقشه سایت ها شما قسمتی با نام “اولویت” دارید که به موتور جستجو می گوید کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرایند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمی‌شوند. نقشه‌های سایت مفیدند اگر شما دارای سایتی با محتوای پویا هستید، همچنین دارای سایتی جدید و اینکه زیاد به آن لینک نشده و یا حاوی مقدار زیادی محتوای آرشیو شده است که به خوبی لینک نشده است. پس علاوه بر اینکه باید تعیین کنید که پست تایپ مورد نظر توسط موتور جستجوگر ایندکس نشود (یعنی ثبت نشود)، باید مشخص کنید که نمی‌خواهید این پست تایپ در نقشه سایتی که می‌سازید هم نمایش داده شود. در مقاله بعدی، در رابطه با نحوه ساخت نقشه سایت و چگونگی معرفی آن به موتورهای جستجوگری همچون گوگل و بینگ توضیح خواهیم داد. سایت مپ یا همان نقشه سایت، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند.

یکی از معروف ترین ابزارهای تست سرعت سایت ابزار گوگل pagespeed insights است. در این مقاله از وب 24 با نحوه ی کار و رفع خطاهای این ابزار آشنا می شوید. به شما اطلاعاتی از مرکز وبمستر گوگل می‌دهد؛ شما می‌توانید برای مثال به فعالیت ربات گوگل دسترسی یابید.

نقشه سایت Google News

در این موقعیت چه می‌کنیم؟ می‌توانیم ساعت‌ها به نقاط مختلف تخت جمشید برویم و با پرس و جو درباره این بنای تاریخی اطلاعات کسب کنیم. می‌توان حدس زد در پایان بازدید، اطلاعات زیادی به دست آورده‌ایم اما حسابی خسته‌ایم و نتوانسته‌ایم از گردش‌مان لذت ببریم. به اندازه کافی هم درباره تخت جمشید اطلاعات کسب نکرده‌ایم و حتی برخی از مهم‌ترین سرستون‌های چندهزارساله پایتخت کهن ایران را ندیده‌ایم. نقشه سایت گوگل نیوز خود را با مقالات جدید به روز‌رسانی کنید. برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، می‌توانید به صورت دستی یک نقشه ایجاد کنید. اگر سایت شما بزرگ بوده و شامل صفحات زیادی باشد، به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل ممکن است خزیدن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما را نادیده بگیرند.

برای این کار کافی است وارد سرچ کنسول خود شوید و از منوی سمت چپ روی sitemaps کلیک کنید. فایل نقشه سایت که توسط افزونه‌ها ایجاد کرده یا خودتان بارگذاری کرده‌اید، در مسیر اصلی و روت سایت شما قرار می‌گیرد. به همین دلیل وقتی وارد sitemaps در سرچ کنسول می‌شوید، فقط کافی است بعد از URL سایت مسیر و نام درست فایل نقشه سایت خود با فرمت xml را وارد کرده و روی Submit بزنید. اگر به حوزه سئو سایت و وبمستری علاقه مند باشید و یا در این حوزه فعال باشید، حتما اصطلاح سایت مپ یا نقشه سایت به گوشتان خورده است. نقشه سایت XML یک لیست ساختار یافته از تمام صفحات یک وب سایت است که توسط موتورهای جستجو قابل خزیدن است.

در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. یادتان باشد که همه ی وبسایت ها نیاز به نقشه سایت ندارند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند.

طراحی سایت موزیک

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار