هواساز چیست؟ معرفی انواع هواساز صنعتی و خانگی فریدون روحی سلوط-بتا تهویه

معمولاً برج های خنک کننده مرطوب بخار و قطرات آب را همراه هوا به بیرون هدایت می‌کنند. برای کاهش میزان تبخیر از تجهیزاتی مانند قطره‌گیر استفاده می‌شوذ که بخشی از آب تبخیر شده را به سیستم برمی‌گرداند. در این سیستم هیچ آبی مصرف نمی‌شود و گزینه مناسبی برای مناطق کم آب می‌باشد. البته در فصل های گرم با توجه به افزایش شدید دمای هوا، انتظار اینکه با استفاده از این سیستم دمای آب به زیر برسد، خواسته‌ای غیرمنطقی است.

  • با این تفاوت که روش جوش لوله ها در کویل استیل تفاوت دارد و باید حتما از جوش استیل استفاده کنیم.
  • به دلیل ارتباط مستقیم آن با رطوبت و آب آن هم با سختیهای مختلف بدنه این برجها را باید از فلزی استفاده نمود که زنگ نزند و مقاومت بالایی نسبت به اکسایش داشته باشد.
  • برج خنک کننده گاه به صورت منفرد و گاهی همراه با چیلر طراحی و ساخته می شود و در اشکالی به صورت مکعبی، گرد، مدور و یا در تقسیم بندی هایی به صورت تر و خشک و مدار بسته و یا مدار باز هیبریدی طراحی می شود.
  • نوع Splash V-Bar پکینگ برج خنک کننده را به صورت پروفیلهایی با شکل V و دارای سوراخ میسازند.
  • این مدل از کولینگ تاور مدار باز عموما در مکانهایی استفاده میشود که به دلیل شرایط محیطی دارای رطوبت نسبی بالایی در فصول گرم تابستان میباشد.
زمانی که فضا بزرگ باشد و به ظرفیت بیشتری نیاز داریم ، از فن کویل کانالی استفاده می کنیم. دلیل این نام گذاری این است که برای این نوع ، باید داکت یا کانال کشی انجام شود. فن کویل سقفی روکار ، دارای کابین است تا دارای ظاهری مناسب تری باشد و نیازی به مخفی کردن آن در سقف نیست. فن کویل وظیفه توزیع گرما و سرمای تامین شده از سیستم گرمایش مرکزی و چیلر را بر عهده دارد. فن‌کویل‌های کاستی به لحاظ قیمت گرانتر از فن‌کویل‌های سقفی توکار می باشند، چراکه پنل این دستگاهها مجهز به بورد الکتریکی هوشمند و دارای ریموت کنترل هستند.

این امر باعث شده است که بخش صنعتی هر روز محصولات بیشتری تولید کند که گرمای فرآیند تولید این محصولات نیز افزایش یافته است. ماشین آلات و فرآیندهای صنایعی که مقادیر زیادی گرما تولید می کنند باید به طور مداوم خنک شوند تا آن ماشین ها بتوانند به طور موثر به کار خود ادامه دهند. کارآمدترین، موثرترین و کم هزینه ترین راه حل برای از بین بردن این گرما، نصب برج خنک کننده است.

قیمت :128,000,000 تومان

نحوه عملکرد هواساز و تجهیزات موجود در آن در تصویر زیر قابل مشاهده هستند. درادامه نیز به بررسی عملکرد هواسازها می­پردازیم و نگاهی به مهم­ترین اجزا در ساختار هواسازها خواهیم انداخت. دمنده‌ها معمولاً به عنوان فن شناخته می‌شوند و قلب سیستم هواساز هستند و معمولاً فن‌های گریز از مرکزی هستند که فشار کافی برای جابجایی هوا در سراسر سیستم را فراهم می‌کنند.

انواع دستگاه هواساز :

توانایی کنترل دمای محیط از مزیت اصلی استفاده از فن کویل به جای بخاری و کولر است. مکش هوا در فن کویل کاستی از رویه داخلی و پرتاب هوا از دریچه های کناری صورت می گیرد. عملکرد این دستگاه در قیمت فن کویل تاثیر بسیار زیادی دارد، مسلم است که قیمت بسته به نوع کارایی آن تعیین خواهد شد. این دستگاه پنل ABS، کویل مسی، فن گلیمری و ریموت کنترل است و نیازی به نصب ترموستات دیواری ندارد. جهت فن کویل حائز اهمیت است چرا که گاهی طراحی ها به صورتی است که امکان تغییر وجود ندارد و اگر در هنگام خرید به این نکته توجه نشود، دستگاه دیگر قابل استفاده برای شما نیست. به طور کلی به هر کویل دو لوله متصل می شود که یکی از آن ها لوله آب گرم و سرد برای ورود آب در زمستان و تابستان و دیگری مخصوص برگشت آب به موتور خانه مرکزی است.

فن کویل کاستی یک طرفه تهویه اوشان مدل CO-300

ترموستات فن کویل و کلید سلکتوری ، دور فن و خاموش و روشن شدن فن کویل را کنترل می کند. شرکت همگاه تجارت هواسنج در زمینه مشاوره، آموزش و ارتقای سطح دانش تهویه مطبوع تلاش می‌کند. تخصص ما راهنمایی شما به بهترین شکل برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول برای پروژه مورد نظرتان است. منظور از فن‌کویل چهارطرفه این است که این دستگاه باید در مرکز سقف محیط تهویه شونده قرار بگیرد، چرا که باد را در چهار جهت پرتاب می‌کند.

19 آبان 1401

این مبدل ها کاربرد وسیعی در صنعت تاسیسات، تهویه مطبوع، استخر و حتی صنایع شیمیایی دارند. همانطور که از نام آن پیداست مبدل حرارتی پوسته و لوله از یک مخزن استوانه‌ای شکل بزرگ (پوسته) در فشار بالا و تعدادی لوله در داخل آن تشکیل شده است. مایع در داخل لوله‌ها حرکت می‌کند و آب گرم یا بخار بر روی لوله‌ها و درون پوسته جریان دارد. به علت تعداد زیاد این لوله‌ها و سطح تماس بالایی که ایجاد می‌کنند، حرارت به مایع داخل لوله منتقل شده و مایع را گرم می کند.

  • در جریان همسو(هم جهت)، سیالات به طور موازی و هم جهت با هم وارد مبدل شده و به سمت خروجی روانه می شوند.
  • این تکنسین‌ها به طور دوره‌ای مبدل‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز آنها را تمیز می‌کنند.
  • واشر اطراف هر صفحه قرار داده مي شود تا جريان سيال را در مجراي باريكي بين صفحات هدايت نمايد و همچنين از نشت آن ها به بيرون جلوگيري كند.
  • مبدل‌های حرارتی خنک ‌شونده با هوا معمولاً در وسایل نقلیه یا سایر تجهیزاتی که در آن منبع آب خنک دائمی در دسترس نیست، استفاده می‌شود.

مبدل حرارتی دو لوله‌ای که آن را با نام Double Pipe Heat Exchanger هم می‌شناسند، ما یک لولة بزرگ‌تر را داریم که لولة کوچک‌تر در قلب آن جای گرفته است. یک سیال در دل لولة کوچک‌تر جای گرفته است و سیال دوم که با سطح بیرونی لوله داخلی تماس دارد، از لولة بزرگ‌تر عبور می‌کند. به این شکل، می‌توان چنین ادعا کرد که پوستة لولة دوم، در واقع همان مانعی است که دو سیال را از هم جدا می‌سازد. در مبدل های لوله ای پره دار عموماً لوله هایی با مقاطع گرد ، مستطیلی یا بیضوی استفاده می شوند.

مکانیزم عملکرد مبدل گرمایی لوله‌ای

تمامی صفحات نازک این نوع مبدل حرارتی بوسیله واشرها به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. هر واشر طولی از ابتدا و انتهای (اولین و آخرین) صفحات عبور میکند تا استحکام مناسبی را به وجود بیاورد. به همین دلیل استفاده از مبدل حرارتی هوا خنک برای بسیاری از کاربریهای صنایع سنگین و خاص رواج دارد.

طراحی بهینه مبدل حرارتی پوسته لوله (shell & tube)

بنابراین دستگاه هواساز در فصول مختلف و در محیط های مختلف به تعداد استانداردی برای هر محیط خاص وظیفه تعویض هوا را برعهده دارد . در برخی از مدل های این دستگاه بجای اینکه برای خنک کاری هوا ، آب سرد از چیلر وارد کویل شود ماده مبرد مستقیما و بدون واسطه از چیلر به داخل کویل انتقال پیدا می کند. بدین گونه است که این نوع از هوا ساز ها به دستگاههای DX معروف می باشند.

ایرواشر چیست؟ فروش ویژه ایرواشر بهترین قیمت کیفیت کارکرد تاریخچه-بتا تهویه

اگر دمای آب گرم ورودی و آب سرد مورد نظر از وت بالب فاصله ای بیش از 10 درجه داشته باشد، این امکان وجود دارد که کولینگ تاور سیکل بسته بتواند 20 تا 25 درجه سانتیگراد، آب را در یک مرحله خنک کند. هر چقدر فاصله آب سرد تا وت بالب(اپروچ) کمتر باشد، حداکثر دمای سرد شدن آب هم کا هش می یابد. یک مساله دیگری هم که در برج بتنی مدار بسته پیش می آید این است که قرار دادن کویل ها بر روی ساپورت بسیار پیچیده می باشد. دلیلی این مساله این است که کویل را نمی توان از یک مقدار مشخص، بلندتر ساخت.

نوع دیگر کویل­ های گرمایش، هیترهای برقی هستند که با عبور جریان برق از المنت­ های تعبیه ­شده در آن، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می­ کنند. فیلتراسیون هوا به لحاظ حفظ سلامتی افراد و نیز تأمین شرایط لازم برای فعالیت­ های حساس و دقیقی مثل کالیبراسیون ابزاری خاص و پروسه­ های آزمایشگاهی ویژه، از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا آگاهی از انواع فیلترها و انتخاب درست آن­ها، از مهم ترین مراحل طراحی و ساخت هواساز یا هوارسان به حساب می­ آید. در این قسمت از سیستم هوای تازه و برگشت به تناسب شرایط پروژه با هم مخلوط و وارد سایر قسمت ها می شود. اتاقک اختلاط اولین بخش از دستگاه هوارسان می باشد، که مجهز به دمپر هوای تازه و برگشت می باشد که میزان باز شوندگی دمپر ها را می توان به صورت دستی یا به کمک موتور الکتریکی تنظیم کرد. بسته به نوع کاربرد و موقعیت جغرافیایی، ممکن است هواساز به منظور تغییر دما و رطوبت هوا نیاز به تأمین حرارت، سرما یا هر دو داشته باشد.

مصرف برق در سیستم های تراکمی از سیستم های تبخیری بالاتر می‌باشد. فن دمنده، پمپ سیرکولاسیون، و نازل های آب پاش از اجزای ایرواشر هستند. با این حال قیمت نهایی با توجه به آپارتمانی یا صنعتی بودن و همچنین برند ایرواشر تعیین می گردد. که البته شایان ذکر است که این دستگاه اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد. جهت اطلاع از قیمت ایرواشر و خرید ایرواشر و راهنمایی بیشتر با شماره تلفن ها ی ۰۲۱۷۷۶۷۷۳۵۲ – ۰۹۱۲۳۷۶۴۲۳۹ بگیرید.

فن

پس از دریافت اطلاعات مهم ابتدایی، طراحان میتوانند به طراحی مکانیزم سیستمهای حرارتی، هیدرولیکی و مکانیکی مولد گرمایی بپردازند. در نهایت نیز دستگاه مورد آنالیز نهایی به جهت نصب و کارکرد صحیح، قرار می‌گیرد. حال که می‌دانید مبدل حرارتی چیست، لارم است با اجزاء آن آشنا شویم؛ چرا که این مبدل‌ها در سیستم‌های تهویه مختلفی مانند چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند و آشنایی با سیستم آنها به انتخاب و خرید بهتر کمک می‌کند. افزایش راندمان واحد های صنعتی جهت تولید و سوددهی بیشتر، افزایش قیمت انرژی و…،واحد های صنعتی را ملزم به تلاش برای جلوگیری از اتلاف انرژی و ذخیره سازی آن کرده است.

ساختمانهایی که از چند ناحیه بزرگ داخلی و بخش هایی کوچکتر تشکیل شده باشد در کل این دستگاه برای ساختمانهای که مقدار بار محسوس آنها زیاد باشد و نیاز به تجدید هوای کمتری داشته باشند برند بتا تهویه مناسب است. برای طراحی هواساز و محاسبه میزان هوا مورد نیاز در شرایط مختلف باید دیتاهای زیر را در اختیار مهندس محاسب قرار داد. به منظور کاهش هزینه، طول مسیر کانال کشی را کاهش دهید و هواساز را در محل تهویه نصب کنید. در برخی از این دستگاه ها، دما و رطوبت هوا به طور دقیق تنظیم نمی شود. ULPA FILTER که مختصر شده کلمه Ultra – Low Particulate Air Filter ( فیلترینگ ذرات بسیار ریز هوا ) بوده یکی دیگر از بخش ها مختلف فیلتراسیون هوا محسوب می شود.

  • استفاده از سیستم ها و ساختارهایی مشابه هوارسان به تهویه مطبوع در مصر باستان و قرن دوم در چین باز می گردد.
  • هواساز هایژنیک در مکان های حساس مثل بیمارستان ها و مراکز تولیدی و صنایع تولیدی استفاده می شود.
  • قیمت هواساز بسته به نوع کاربری و مواد اولیه میزان ظرفیت هوادهی یا برودتی و گرمایشی و در کل به تعداد تجهیزات دستگاه بستگی دارد.
  • قطعات و سنسورهای دما و رطوبت، شیرها و دیگر اجزایی که به وسیله آن عملکرد یک دستگاه هواساز کنترل می گردد را شامل می شود.
  • قیمت نهایی محصول وابسته به تعداد تجهیزات به کار رفته در این تجهیز برآورد می گردد.

شرکت تهویه نوین ایرانیان عرضه کننده انواع هواساز با کیفیت، همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب می باشد، لطفا جهت مشاوره و کسب اطلاعات کافی جهت خرید هواساز با شرکت تماس بگیرید. تمامی دستگاه های هواساز قابل ارائه توسط این شرکت، با طراحی دقیق و با استفاده از متریال با کیفیت، تولید می شوند و در صورت وجود تقاضا، کارفرمایان و مشتریان عزیز می توانند از روند تولید دستگاه سفارش داده شده، در محل تولید بازدید کنند. دلیل طبقه ­بندی فیلترها در این استاندارد و کلاس­ های بخصوص، تعیین مقدار عددی مشخصه ­های یک فیلتر هوا در میزان جمع­ آوری ذرات معلق، افت فشار ایجاد شده و امثال آن می ­باشد. هرچه تعداد بسترهای فیلتراسیون و تراکم فیلترهای هر بستر بیشتر باشد هوای خروجی از هواساز تمیزتر خواهد بود. فن یا هواکش، به عنوان یکی از اجزای مهم هواساز جهت جابجایی و جریان هوا در سیستم به کار می‌رود.

بطور مثال از فن‌کویل‌ کانالی که در داخل فضای سقف کاذب نصب می‌شود برای فضاهای نسبتاً بزرگ می‌توان استفاده کرد. هنگامیکه محدودیتی از نظر نصب در فضای سقف وجود داشته باشد از فن‌کویل زمینی استفاده می‌شود. دسته اول فن کویل ها اصلا برای تولید هوای مطبوع طراحی نشده اند و شما برای اینکه از هوای مطبوع در محیط بهره مند شوید نیاز دارید تا با اضافه کردن سیستم هوا ساز مرکزی این قابلیت را برای سیستم تهویه مطبوع خود ایجاد کنید. ولی امروزه مدل های زمینی ترموستات دارند و به صورت اتوماتیک ساخته میشوند.

  • با توجه به مجهز بودن به فیلترهای تصفیه هوا، کاربرد آن به مراتب گسترده بوده و برای مکان هایی که بهداشت و پاکسازی هوا برای آنها حائز اهمیت است، بسیار کاربرد دارد.
  • فن‌کویل‌های دیواری که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله دستگاههای نسبتا گران قیمت می‌باشند.
  • چرا که این روغن‌ها صرفا قابلیت سرمایشی ندارند و دمای پایین‌تری دارند.
  • علاوه بر کیفیت باید به مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده توجه داشت.

مبدل حرارتی دستگاهی است که به منظور انتقال دما و حرارت میان دو سیال مورد استفاده قرار میگیرد. البته این دستگاه قادر است تا کار تبادل حرارت را میان بیشتر از دو سیال انجام دهد. سیالهای موجود در مبدل حرارتی برای اینکه با همدیگر قاطی نشوند، بوسیله‌ دیواره‌ی جامد قرار گرفته در درون دستگاه، از همدیگر جدا میشوند. این مهم را باید در نظر داشت که استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای برای گرمایش استخر توصیه نمیشود.

تقسیم بندی مبدل حرارتی-مبدل گرمایی

پدیده انتقال گرما، بر اساس اصل آشفتگی حرارتی بدون حرکت مواد است. از شیر کنترل برای تغییر میزان جریان و فشار بخار استفاده می شود تا بتوان حرارت ورودی به دستگاه را کنترل کرد. یک سنسور در خروجی سیال ثانویه دمای آن را کنترل می کند و سیگنالی را برای کنترل کننده فراهم می کند تا دمای واقعی را با دمای تنظیم شده مقایسه کند و در نتیجه، به محرک سیگنال می دهد تا موقعیت شیر کنترل را تنظیم کند.

کک قیر، مواد نفتی، املاح آب؛ مواد شیمیایی و مواد غذایی از انواع رسوبات در مبدل حرارتی صنایع مختلف هستند. اطلاعات کامل‌تر در زمینه انواع رسوب مبدل حرارتی را می‌توانید در مطلب شستشوی مبدل حرارتی به دست آورید. ضمناَ میتوان همزمان از بیش از دو سیال مایع یا گاز در مبدلهای گرمایی بهره گرفت. این مدل مبدل گرمایی (Shell & Tube heat exchanger) عمدتاَ به صورت پوسته‌ای استوانه‌ای و با لوله‌هایی که مقطع دایره‌ای دارند، طراحی میشود. در نتیجه عملکردشان در برابر فشارهای متفاوت وارده، بسیار مناسب است.

تهویه مطبوع ماخ ، تجربه چندین دهه در طراحی و ساخت انواع دستگاه های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی از جمله طراحی و تولید ایرواشر ، چیلر ، مینی چیلر ، هواساز و .‌.‌. محصولات ما مطابق با استانداردهای روز صنعت تهویه و تاسیسات و به صورت اختصاصی برای هر مشتری (با ویژگی های تعیین شده و مطابق با نیازهای مشتری) طراحی و ساخته شده و به علت عرضه مستقیم از کارخانه ، با قیمت مناسب به فروش می رسند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ایرواشرها و سایر سیستم های تهویه مطبوع ، انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. هواساز ایرواشر به منظور تهویه هوا با استفاده از قطرات ریز آب و تبادل جرمی حرارتی بین آب و هوا طراحی و ساخت می گردد. این دستگاه از قسمت های مختلف مانند فن هوادهی، قسمت ایرواشر مجهز به نازل های اسپری آب، کویل گرمایی، هم چنین فیلترهای موجود به منظور پاکسازی هوا و دمپر تشکیل شده است.

لیست قیمت روز ایرواشر در تمامی ظرفیت ها

مبدل های حرارتیدر دستگاه های مختلف نظیر دیگ بخار، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، تبخیرکننده ها، برج خنک کن، پیش گرم کن فن کویل، خنک کن و گرم کن روغن، رادیاتورها، کوره ها و … کاربرد فراوان دارند. دیگ‌های بخار، کندانسورها و اواپراتورها مبدل‌های حرارتی هستند که از مکانیزم انتقال حرارت دو فاز استفاده می‌کنند. کندانسورها گاز یا بخار گرم شده را تا حد تراکم خنک می‌کنند و آنها را به مایع تبدیل می‌کنند. از طرف دیگر، در اواپراتورها و دیگ‌های بخار، فرایند انتقال حرارت باعث تغییر مایعات از فرم مایع به شکل گاز یا بخار می‌شود. اگر در یک گذر نمی توان به سرعت مورد نظر دست یافت، تعداد پاس ها را افزایش دهید.

انواع فن کویل سقفی زمینی دیواری ، مزایا ، معایب و قیمت آنها-بتا تهویه

در این مقاله به صورت کاملا جامعی به معرفی دستگاه هواساز ایرواشر پرداخته شد. ایرواشر‌های صنعتی در مقایسه با دیگر سیستم‌ها از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر بوده و قیمت آن مناسب‌تر می‌باشد. انواع دیگر مبدل حرارتی در دستگاه، که به کوره‌ی هوای گرم معروف است از نمونه‌های دیگر مبدل حرارتی جهت گرمایش هوا می‌باشد. جنس این کوره‌ها معمولا از ورق استنلس استیل بوده و به صورت تک پاس یا چند پاس طراحی و ساخته می‌گردد. وظیفه‌ی پمپ آب انتقال آب با فشار مناسب به نازل‌ها بوده که با قدرت هد و دبی مناسب دستگاه انتخاب می‌گردد.

اجزای دیگر ایرواشر

یعنی اساس کار آن در ایجاد سرمایش ، مانند کولر آبی است که در ادامه به آن می پردازیم. برای انتخاب دستگاه برای فضاهایی مانند سوله ها و کارخانه ها که هم فیلتر هوا و هم قیمت دستگاه مورد توجه قرار می گیرد استفاده از این ایرواشرها می تواند گزینه بهتری نسبت به پکیج هواساز یا روف تاپ پکیج باشد. از آنجا که سیستم سرمایشی که در دستگاه ایرواشر قرار دارد به صورت تبخیری انجام می پذیرد تا حد زیادی با دستگاه های گرمایشی تفاوت دارد. مزیت دستگاه هواساز ایرواشر به هواساز صنعتی عدم وجود کویل سرمایی و درنتیجه بی نیاز شدن از چیلر می باشد که باعث حذف هزینۀ اضافه می گردد.

مبدل حرارتی چیست و طرز کار و انواع آن ؟ طراحی ، تولید و فروش-بتا تهویه

این کار ایمن و سالم است اما لازم است از کم بودن میزان دی ­اکسید کربن در هوای خروجی اطمینان حاصل کرد، به همین منظور چند سنسور دی ­اکسید کربن برای نشان دادن مقدار آن در هوای خروجی تعبیه شده ­است. اگر سطح دی ­اکسید کربن بالا باشد، هوا نمی­ تواند مجددأ مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین دمپرهای ترکیب کننده بسته شده و تمام هوای برگشتی به خارج از ساختمان هدایت می ­گردد. در حالت بازگردش هوای استفاده شده، دمپرهای اصلی ورودی و خروجی کاملاً بسته نمی ­شوند چرا که در این صورت نیز به مقداری هوای تازه برای ورود به ساختمان نیاز داریم. از این امکان در فصل زمستان زمانی که هوای برگشتی از هوای خارج گرم­ تر است و در فصل تابستان زمانی که هوای برگشتی خنک ­تر از هوای خارج است و با توجه به دمای تنظیم شده هوای ورودی استفاده می ­گردد. به همین منظور تعدادی سنسور دمایی در نواحی ورودی، برگشتی و درست پس از محل اختلاط قرار می­ دهند. برخی ساختمان­ ها به هوای 100% تازه نیاز دارند (در اماکنی مثل بیمارستان ها) به همین دلیل این استراتژی در همه جا قابل به کارگیری نیست.

فیلتر های الکترونیکی ممکن است قبل از تعمیرات نیاز به اتصال به زمین خاصی داشته باشند. برای اطمینان از امنیت در نگهداری و روش های به کارگیری از تجهیزات از خدمات پشتیبان و نگهداری تاسیسات ساختمان کمک بگیرید و پروتکل های قفل های امنیتی را لحاظ کنید. در حالی که متداول ترین مواد مورد استفاده برای ساخت کانال ها فولاد گالوانیزه است، در ساخت آن ها می توان از روکش دار کردن کانال ، شکل محکم پشم شیشه ، استفاده کرد. پشم شیشه عایق حرارتی توکار را ایجاد می کند و سطح داخلی باعث جذب صدا و حین فعالیت سیستم تأسیسات می شود. این نوع کانال کشی معمولا در سیستم های کم فشار ،۲ wg یا کمتر، به دلیل محدودیت مواد در ساختار آن ها استفاده می شوند. این دمپر عموما با فشار هوا فعالیت می کند و برای جا به جایی هوا صرفا در یک جهت طراحی شده است؛ مانند سیستم هواکش ساختمان.

سیستم های کنترلی

یکی از سوالاتی که همواره پیرامون این دستگاه وجود دارد این است که توان خنک کاری آن چقدر است؟ که در ادامه به طور مفصل راجع به این سیستم و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. ایرواشر می‌تواند در آب و هوایی که هوای آن بسیار خشک است برای افزایش رطوبت فعالیت کند. هوای خشک می‌تواند برای افراد آزار دهنده باشد و هم چنین باعث خشکی پوست شده و ممکن است به اشیا نگهداری شده در محیط آسیب برساند. ایرواشر ذرات را از هوا پاک می‌کند و با تزریق رطوبت، سطح رطوبت برای افزایش آسایش، کنترل می‌کند. مانند شکل، در یک ایر واشر، هوا در تماس مستقیم با اسپری آب است و تبادل گرما و جرم (بخار آب) بین هوا و آب وجود خواهد داشت.

  • در این سیستم هوای محیط در تماس مستقیم با قطره های آب قرار می گیرد و بین آب و هوا تبادل جرمی و حرارتی ایجاد می شود.
  • ایرواشر یک سیستم تهویه هوای سرمایشی و گرمایشی است که در ساختمان‌ها، مراکز اداری و تجاری، سالن‌های بزرگ و کوچک، خانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌ها و دیگر مکان‌ها استفاده می‌شود.
  • ایرواشرهای هایژنیک معمولا برای اتاق‌های تمیز و استرلیزه مانند بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دارویی، کارخانه‌ها تولید مواد شوینده، کارخانه‌های شیمیایی و اتمی استفاده می‌شوند.
  • ایرواشر سقفی را می توان بر روی بام خانه و آپارتمان و همچنین در زیر سقف نصب نمود.

با توجه به این نکته در این نوع از مبدل های حرارتی از لوله آدمیرال تی برسیا برنج دریایی استفاده میشود . این بدان معناست که موادی که در تماس با آب دریا قرار می گیرند باید مناسب باشند. بخارسازه تولیدکننده انواع دیگ بخار-دیگ آبگرم-دیگ روغن داغ-منبع انبساط-دی اریتور-منبع کویلی-سختی گیر-فیلترشنی-هیتر هوای گرم و مبدل حرارتی می باشد.

فن کویل ها اساساً تجهیزات پیچیده ای نیستند و از قطعات و مؤلفه های متعددی تشکیل نشده اند. مدل کاستی خود یکی از انواع دسته بندی های افقی است و مشابه مدل سقفی است. از ورق گالولنیزه عایق کاری شده مجهز به پلنیوم باکس فابریک با قابلیت مکش از زیر یا پشت دستگاه تهیه شده است که جعبه برق های طراحی شده برای اتصالات الکتریکی، ضد آب است. بدنه فن کویل ها برای جلوگیری از اتلاف حرارت، کاهش صدا و تقطیر نشدن بدنه از داخل و خارج به طور کلی عایق بندی می شود. کویل دستگاه ها بسته به نوع دستگاه و ظرفیت حرارتی می تواند از نوع دو ردیفه تا شش ردیفه باشد. در ابتدا تمامی قطعات فن کویل مانلی قبل از شروع فرآیند ساخت به صورت جداگانه تست و بررسی می شوند و در صورت وجود نقص در آن ها از خط تولید خارج می گردند.

نازل بالتیمور برج خنک کننده دوش افشانک کولینگ تاور گالوانیزه اسپرینکلر-بتا تهویه

یک دستگاه هواساز کامل ممکن است نسبت به تصویر بعضی از اجزا را داشته و یا نداشته باشد. دستگاه هواساز را می­توان بر اساس پارامتر­های مختلفی به شکل زیر تقسیم‌بندی نمود. حتما در هواسازهای منطقه ای به جهت استفاده از دمپر تنظیم هوا، مسیرهای کانال کشی را تعیین و مشخص نمایید. در هواسازهای معمولی غالباً فریم سازه اصلی از پروفیل‌های آلومینیومی مربعی و چند خم طراحی و ساخته‌ می‌شوند. بدنه هواسازها به‌ صورت استاندارد به‌صورت دوجداره معمولاً از ورق گالوانیزه مرغوب باضخامت مناسب ساخته‌شده و بین جدارهای داخلی و خارجی بدنه از عایق حرارتی پلی­ اورتان و یا پشم سنگ باضخامت مناسب استفاده می­گردد. فیلترها معمولا قبل از کوئل ها نصب می شوند که هم باعث تصفیه هوا شوند و هم از ایجاد رسوب گرد و غبار بر روی کوئل ها جلوگیری کنند.

بر مبنای حجم هوادهی مورد نیاز و مجموع افت فشار استاتیکی ناشی از خود هواساز و پرمقاوم ­ترین مسیر کانال ، فن دمنده مناسب برای سیستم انتخاب می ­شود. در واقع فن دمنده با ایجاد اختلاف فشار مناسب (مانند پمپ) هوای تأمین­ شده در هواساز را به گردش درآورده و به کانال­ های توزیع هوا انتقال می­ دهد. منظور از هواساز مستقل آپارتمانی یا صنعتی این است که واحد تولید کننده سرمایش و گرمایش به همراه واحد توزیع کننده (هواساز) همگی در یک مجموعه و کنار یکدیگر جاسازی و ساخته می شوند. انواع مختلفی از هواساز مستقل آپارتمانی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از پکیج یونیت یا همان روف تاپ پکیج ، دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت و غیره که با مراجعه به متن های زیر می توانید با ویژگی های آنها آشنا شوید. اغلب در شرایط آب و هوایی سردتر که دما به زیر نقطه انجماد می‌رسد، با هدف جلوگیری از یخ زدگی فیلترها و لوله‌های آب پایین‌دستِ جریانِ هوا، کویل پیش گرمکن به عنوان اولین مرحله به کار برده می‌شود. کنترلری نیز پس از این کویل نصب می‌شود تا اگر حداقل دمای مورد نیاز تأمین نگردد، جهت محافظت از دستگاه، کل هواساز را خاموش نماید.

به این منظور قرادادن فیلترهای استیل یا آلومینیومی مناسب‌ترین گزینه میباشد. زیرا که هر چه ذرات خارجی داخل برج بیشتر شود امکان شکل گیری بلورهای یخ نیز بیشتر میشود. از ایرادات اصلی کولینگ تاور بتنی میتوان به کند بودن انجام پروژه به دلیل بتن ریزی مرحله به مرحله و همچنین وزن بالای بتن و لزوم استفاده از پایه‌ها و استراکچر عظیم در قسمت پایینی برج اشاره نمود.

برج خنک کننده چیست؟

هواساز چیست؟ معرفی انواع هواساز صنعتی و خانگی فریدون روحی سلوط-بتا تهویه

تیغه‌ها به شکل دایره‌ای برش خورده و یا بصورت دیسک و حلقه (Disc & Ring) ساخته می‌شوند. برای افزایش زمان تبادل حرارتی بین لوله‌ها و سیال درون پوسته از تعداد معین و مناسبی تیغه استفاده می‌شود. تیغه‌ها در داخل پوسته قرار گرفته و لوله‌ها از میان سوراخ‌های آن‌ها که به تعداد لوله‌ها است، عبور می‌کنند.

در مجموع می توانیم این طور بیان کنیم که هواساز ها مجرای کانالی سیستم های تهویه مطبوع هستند. همان گونه که گفته شد، هواساز هوا را تهویه کرده و آن را درون یک ساختمان توزیع می­نماید. آن­ها معمولاً هوای تازه محیط را از بیرون دریافت کرده، و پس از فیلتراسیون آن، گرم یا سرد می­کنند. حتی ممکن است هوا را رطوبت­زنی کرده و سپس از طریق کانال­ها آن را به نواحی طراحی شده درون ساختمان انتقال دهند. معمولاً هواسازهای هایژنیک یک داکت اضافی برای خارج کردن هوای استفاده شده از درون اتاق­‌ها دارند که این هوا را به کمک یک فن به اتمسفر تخلیه می­کنند. در هواساز های هیت ریکاوری بخشی از این هوای برگشتی ممکن است به منظور صرفه­ جویی در مصرف انرژی به سمت هوای تازه ورودی برگشت داده شود.

تفاوت هواساز و هوارسان

در استفاده از برجهای خنک کن، آب داغ شده در فرآیندهای تولیدی و صنعتی را میتوان تا دمای مرطوب محیط + 2 الی 3 سانتی گراد خنک تر نمود. البته که دمای هوای مرطوب معمولاَ به میزان رطوبت موجود در هوا و محیط بستگی دارد. به عبارت دیگر میتوان گفت که تماس میان آب و هوا، فرآیند تبخیر را به وجود می‎‌آورد و این تبخیر گرمای ایجاد شده توسط آب داغ را جذب نموده و به فضای خارج از تاور، هدایت می‌کند. این ویژگی از آنجایی مورد اهمیت است که تقریباَ تمامی فرآیندهای صنعتی و سیستمهای تهویه ای، نیاز به خنک‌سازی آب پرحرارت خود دارند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار