فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت و استفاده در سئو-سئو

1390 – 1401 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای دهاستینگ محفوظ می باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پونه مدیا می باشد. در قسمت اول به صورت کاملا جامع در خصوص مفهوم فایل ربات پرداختیم و در ادامه سعی کردیم به صورت تخصصی تر این مقوله را موشکافی کرده و موارد مبهم آن را کامل توضیح دهیم. اگر فکر میکنید نوشتن فایل ربات کار پیچیده و سختی است باید بگوییم که اشتباه فکر کردید، زیرا بسیار ساده و کوتاه می توانید این فایل با ارزش را بنویسید. دستور بالا به این معنی است که دستورات بعدی، برای همه ربات‌های جستجوگر مشابه است. از آنجاییکه در سئو مهم ترین ربات ها مربوط به موتور گوگل هستند، پس منظور ما از واژه ربات ها همان خزنده های گوگل است.

به عنوان مثال فایل robots.txt سایت گروه دیجیتال نردبان از اینجا قابل مشاهده است. برای ساخت robots.txt در وردپرس باید در مرحله اول در هاست سایت روی File Manager کلیک کرد تا به فایل های هاست دسترسی داشت. در مرحله بعد وارد مسیر /public_html/ شده تا وارد مسیر نصب وردپرس شد. در گام سوم باید با استفاده مجله خبری سئو از برنامه notepad یا سایر نرم افزارهای ویرایشگر متن فایلی به نام robots.txt ایجاد کرد سپس بر روی دکمه آپلود در فایل منجر کلیک نموده و فایل را در این مسیر قرار دهید. روش دیگر ساخت این فایل به این صورت است که روی FILE+ کلیک کرده و در پنجره باز شده نام فایل را در فیلد New File Nameوارد نمایید.

گوگل ربات‌هایی دارد که عکس را جست‌وجو می‌کنند و ربات‌هایی نیز دارند که به سراغ محتواها می‌روند. نیازی نیست برای این دو ربات جداگانه دستورالعمل مشخص کنیم، اما دادن دستورالعمل می‌تواند، نحوه‌ی خزیدن این ربات‌ها در سایت شما را تنظیم و کنترل کند. استفاده از فایل Robots.txt تاثیر بسزایی بر عملکرد بهینه سایت و سئو آن دارد و به همین دلیل است که تمامی وب سایت‌ها باید دارای فایل ربات ساز باشند.

فایل Robots.txt چیست؟

طراحی سایت دکوراسیون داخلی برای شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه‌ی دکوراسیون بسیار اهمیت دارد. طراحی سایت دکوراسیون داخلی یکی از انواع طراحی سایت است که ما در مه ویژن به صورت کاملاً حرفه‌ای آن را از صفر تا صد طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم. و دیگر فایل‌های مشابه را بلاک کنید، ممکن است سایت شما به صورت مناسب بارگذاری نشود و این مسئله نیز می‌تواند باعث ایجاد خطا شده و در ایندکس شدن دیگر صفحات سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

خرید هاست ابری

کارشاس یوآست می گوید، ما حتی دایرکتوری wp-admin را هم بلاک نمی کنیم. شرکت طراحی سایت و سئو آنیز وب به پشتوانه سال ها تجربه و تخصص در حوزه ی وب، آماده ی همکاری با مشتریان و مجموعه های نیازمند به خدمات طراحی وب سایت و افزایش ترافیک گوگل می باشد. مشاوره ی رشد کسب و کار های آنلاین در کنار فعالیت های فنی حوزه ی وب، از جمله خدمات آنیز وب می باشد. در واقع یک فایل متنی بوده که اجازه دسترسی به صفحات سایت را به ربات های خزنده گوگل می دهد. گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد.

هر robots.txt فقط می‌تواند یک منبع را پوشش دهد.مثلا برای یک وبسایت که دارای چندین زیر دامنه است هر زیر دامنه باید یک robots.txt داشته باشند. در واقع اگر example.com یک robots.txt داشته باشد اما a.example.com نداشته باشد قوانینی که بر روی example.com اعمال می‌شود روی a.example.com اعمال نخواهد شد همچنین هر پروتکل و پورت به robots.txt خودش نیاز دارد. قابل استفاده برای یک خزنده یا گروهی از خزنده که در فایل robots.txt گنجانده شده است.

دستور Allow به شما امکان می‌دهد تا به ربات گوگل بگویید که اجازه مشاهده یک فایل، در فولدری که Disallowed شده را دارد. دستور” / ” بعداز Disallow به ربات گوگل می‌گوید باید وارد پوشه‌ای در ریشه فایل شوید. جاب تیم یک پلتفرم خلاقانه جهت برند سازی شخصی و کسب درآمد از طریق تولید محتوای تخصصی و با کیفیت است.

با این کار ربات‌های موتورهای جستجو زمان کافی و اختیارات لازم برای بررسی محتوای وب‌سایت شما را داشته و بهتر سایت شما را بررسی می‌کنند. در این مقاله به طور کامل با فایل ربات سایت و نحوه ساخت و بررسی آن آشنا شدیم. موتور جستجوی گوگل ربات‌های مختلفی دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند، شناخت این ربات‌ها به ما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و به صورت خیلی دقیق‌تری بتوانیم فایل ربات سایتمان را طراحی کنیم. اگر شما اعتقاد دارید در بودجه خزش سایت شما اشکالاتی وجود دارد پس بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی قسمت‌های کم اهمیت سایت، از هدر رفت بودجه خزش جلوگیری می‌کند.

  • برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، به صورت خودکار اقدام به ایجاد فایل robots.txt می‌کنند.
  • یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد.
  • حالا که با مهم‌ترین دستورات مورد نیاز در فایل robots آشنا شدید، بد نیست نکاتی را یادآور شویم که خیلی از وبمستران به اشتباه انجام می‌دهند و همین اشتباهات کوچک اتفاقات خیلی بدی را در سئو سایت آن‌ها رقم می‌زند.
  • اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت ربات ها و نقش آنها در سئو به عبارتی نقش robots.txt در سئوو همچنین توجه به این فایل ها در طراحی سایت توضیح دهیم.
  • دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود.

برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. دستور Disallow به ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از وب‌سایت شما را نباید بررسی کنند. درواقع این دستور، بیانگر آدرس‌هایی است که می‌خواهید از ربات‌های جستجو پنهان بماند. و شما می‌توانید برای ویرایش و ایجاد آن از یک FTP یا با فایل منیجر کنترل‌پنل هاست خود اقدام کنید. این فایل درست مثل هر فایل متنی معمولی است و شما می‌توانید آن را با یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad باز کنید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با