فایل robots txt چست؟ چه تاثیر بر روی سئو دارد؟ با دستورات و نحوه ساخت- پارس‌پک-سئو

باید توجه داشته باشید که استفاده نادرست از فایل robots.txt می‌تواند به ضرر سایت شما تمام شود. بنابراین قبل از انجام هرگونه تغییرات اساسی در این فایل حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید و کدهای واردشده را چند بار موردسنجش و بازنویسی قرار دهید. درصورتی‌که در هر یک از مواردی که در این نوشته بیان‌شده مشکل، سؤال ابهامی دارید متوانید از بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و تا حد توان کارشناسان ما پاسخ گوی شما خواهند بود. بلافاصله پس از خرید،تمامی موارد مورد نیاز؛ نظیر لینک دانلود نرم‌افزار، شماره سریال و دیگر اطلاعات مشابه در پنل کاربری شما قرار می‌گیرد.

Wildcard را نه تنها می توان برای تعریف user-agent مورد استفاده قرار داد بلکه می توان از آن برای تطبیق لینک ها نیز استفاده کرد. مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما مجله خبری سئو با عملکرد آن… همچنین در قسمت Errors و Warnings هم خطاها و هشدارها لازم به شما داده خواهد شد که باید به آن‌ها دقت کنید. راه‌های ارتباطی جهت دریافت خدمات مشاوره با وبین سئو به صورت مستقیم.

کلیه حقوق این سایت برای شرکت “بهسازان مجازی فناوری اطلاعات آمارد” محفوظ می‌باشد. برای خرید دامنه اضافه، میتوانید به این لینک v-user.com/fa/buy/domain مراجعه فرمایید. محصولی که خریداری میکنید داراییکسال آپدیت و پشتیبانی رایگان میباشد.

ترتیب تقدم برای قوانین فایل robots.txt

با توجه به محدود بودن این بودجه برای هر سایت، طبیعتا نباید اجازه دهیم بودجه خزش سایت ما صرف خزش محتواهایی از سایت‌مان شود که هیچ کمکی به افزایش ترافیک سایت ما نمی‌کنند. هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند. اگر فایل robots.txt خود را به‌روزرسانی کردید و باید در اسرع وقت نسخه ذخیره‌شده گوگل را بررسی کنید. فایل robots.txt باید یک فایل متنی کدگذاری شده UTF-8 باشد (که شامل ASCII است). گوگل ممکن است کدهایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند.

نحوه تنظیم اصولی فایل robots.txt براساس سئو

چرا که ممکن است بتوانیم از طریق دیگری به خواسته‌ای که به دنبال آن هستیم برسیم و از روش‌های دیگری برای پنهان کردن صفحات سایتمان در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنیم. اما سایر ربات‌ها وقتی به این دستور می‌رسند هیچ توجهی به آن نمی‌کنند و بدون محدودیت محتوای فولدر mypic سایت شما را هم بررسی می‌کنند چرا که محدودیت شما تنها مربوط به ربات Googlebot-Image می‌شود و نه تمام ربات‌ها. بنابراین برای تهیه یک فایل robots.txt مناسب و عالی ما نیز باید با این دستورات و نحوه تفسیر آن‌ها توسط ربات‌ها آشنا باشیم. مهم‌تر از همه اینکه ربات‌های گوگل به خوبی با این استاندارد آشنا هستند و از دستورات آن هم پیروی می‌کنند.

  • در این مثال به راحتی می‌توان این‌کار را انجام داد تا مشکل حل شود.
  • ربات Googlebot-Image وقتی به این دستور می‌رسد متوجه می‌شود که علارقم اینکه نباید محتوای فولدر mypic را بررسی کند اما استثنا یک فولدر به نام logo.png در آن وجود دارد که باید آن را بررسی کند.
  • علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.
  • نادرست تنظیم شده باشد، می تواند باعث اشتباه در ایندکس شدن صفحات سایت شود.
  • می‌توانید با ادغام دستورالعمل‌هایی که منجر به ایجاد یک فایل robots.txt بزرگ‌تر می‌شود، اندازه فایل robots.txt را کاهش دهید.
  • در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که با پسوند .php تمام می شوند را ندارند.

در غیر این صورت ممکن است سایت شما برای همیشه از نتایج گوگل محو و پنالتی شود که نتیجه آن بر باد رفتن زحمات شما خواهد بود. در URL Cloacking از روشی استفاده می شود که شرایط و قوانین گوگل را کاملا نقض می کند و به همین دلیل است که به آن روش سئوی کلاه سیاه می گویند. به طور کلی، دو نوع دستور برای این فایل ها داریم؛ اولین دستور برای محدود کردن موتور های جستجو از کراول کردن است و دومین دستور هم برای اجازه دادن به موتور های جستجو برای کراول کردن خواهد بود.

شما با دسترسی ندادن به صفحات غیر عمومی ات این تایم را بیشتر می کنی برای صفحاتی که باید ببیند. کاربرد و فایده اصلی آن این است که به افراد متخصص در زمینه سئو این دسترسی را می دهد که به طور همزمان و بدون اینکه نیاز به تغییرات در سورس باشد به راحتی تغییرات لازم را اعمال نمایند و از ایندکس صفحه جلوگیری کنند. در ادامه به توضیح برخی از دستورات متداول در این فایل می پردازیم.

ستون یک شامل URL یک فایل robots.txt است و ستون دو شامل دامنه‌هایی است که آن فایل robots.txt برای آنها اعمال می‌شود و نمی‌خواهد. برای دانلود یک کپی از فایل robots.txt از تستینگ robots.txt در سرچ کنسول استفاده کنید. روی ارسال در گوشه سمت راست پایین ویرایشگر robots.txt کلیک کنید. اجازه دسترسی به همه خرنده ها به جز یک خزنده خاص را صادر کنیدUnnecessarybot ممکن است در سایت خزیده نشوند، همه ربات های دیگر ممکن است. اجازه دسترسی به یک خزنده را بدهیدفقط googlebot-news ممکن است کل سایت را بخزد.

در این فایل طبق دستوراتی که در بالا گفته شد، محدودیت و دسترسی ها را برای ربات ها مشخص کنید. هرچند ما اعتقاد داریم بهترین راه برای معرفی نقشه سایت با استفاده از ابزار سرچ کنسول به گوگل است. راحت‌ترین راه حذف کردن صفحه‌ای از نتایج جستجو استفاده از دستورهای به اصطلاح متا تگ در قسمت هد صفحه است. اگر وبسایت خود را به ابزار سرچ کنسول گوگل متصل کرده باشید، وقتی این ابزار تست را باز کنید از شما می‌خواهد که سایت متصل شده مورد نظر را انتخاب کنید.

درست است شاید به یک سری صفحات که تو بگویی که نرود، هم برود و ببنید. چرا باید بگویم که این فایل وجود دارد و اتفاقات داخل آن را گفتم. با استفاده از کد allow اجازه مشاهده یک فایل در فولدری که قبلا Disallowed شده را می دهید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با