فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی-سئو

این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند. این دستور به ربات‌ها اجازه می‌دهد به یک صفحه یا بخش وبسایت دسترسی پیدا کنند. از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید.

با برخی از خدمات میزبانی وب سایت مانند وردپرس یا Wix، تنظیمات خزنده اغلب برای شما انجام می شود. شما باید مشخص کنید که آیا می خواهید صفحه ای از موتورهای جستجو پنهان شود یا خیر. گزارش سئو یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی است که باید هر شرکت خدماتی سئو به مشتریان خود ارائه دهد.

تاثیر فایل Robots.txt

موتورهای جستجوی بینگ، یاهو و Yandex همگی از دستورالعمل Crawl-delay پشتیبانی می کنند که در صورت تمایل می توانید از این ویژگی در فایل robots.txt وب سایت خود استفاده کنید. در یک فایل Robots.txt با چندین دستورالعمل، می‌توان قوانین مجاز به دسترسی و عدم مجاز به دسترسی را ایجاد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک Robots.txt مشخص شده است که در آن قواعد مختلف برای ربات‌ها مجله خبری سئو توسط یک کاربر ایجاد شده است. ربات‌ها و خزنده‌ها فقط به مواردی که به آن‌ها دسترسی یا همان کد follow داده شده است می‌توانند مراجعه کنند. استفاده از فایل robots.txt برای تمام سایت‌های متوسط و بزرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند.

  • دستورالعمل های متا نمی تواند برای منابع چندرسانه ای مانند PDF ها و تصاویر به خوبی Robots.txt عمل نماید.
  • امکان حل کپچا که در این ربات وجود دارد به کمک API های سایت 2captcha انجام میشود که رایگان نبوده و برای حل هر 1000 کپچا، حدود 1 دلار دریافت میکند (که البته مبلغ بسیار ارزانی است).پرداخت این هزینه بر عهده شما است.
  • در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند.
  • تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا می باشد.

به احتمال زیاد مشکل شما از هاست و دسترسی فایل هست که اجازه ساخت رو نمیده.شما میتونید طبق آموزشی این فایل رو به صورت دستی بسازید و در هاستتتون آپلود کنید. در این صفحه افزونه Yoast SEO فایل فعلی Robots.txt شمارا نمایش می‌دهد. درصورتی‌که فایل Robots.txt ندارید، می‌توانید به کمک افزونه یوست سئو آن را ایجاد کنید. کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است”.

فایل Robots.txt در کجای سایت قرار می‌گیرد؟

بنابراین زمانی که حجم فایل های شما بیشتر از این مقدار باشد توسط موتور جستجوی گوگل نادیده گرفته می شود. البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند. لطفا به این مسئله توجه داشته باشید که امکان ارجاع چندین نقشه XML سایت در فایل robots.txt برای شما فراهم شده است که می توانید از این امکان نهایت بهره را ببرید تا سئو سایت خود را بهبود دهید. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که با پسوند .php تمام می شوند را ندارند. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که شامل علامت سوال می باشند را ندارند.

طراحی سایت آرایشگاهی | طراحی سایت سالن زیبایی

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با