ساخت فایل ربات Robots txt Generator ابزار سئو پونه مدیا-سئو

اکثر خزنده‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند. اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت ربات ها و نقش آنها در سئو به عبارتی نقش robots.txt در سئوو همچنین توجه به این فایل ها در طراحی سایت توضیح دهیم. برای این منظور ابتدا در مورد مفهوم این فایل توضیحاتی را ارائه می دهیم. ساخت فایل Robots.txt بسیار راحت است که تنظیمات آن باید فقط یکبار انجام شود و سپس می تواند بسته به نیاز خود آن را تغییر دهید. در صورتی که پیکربندی این فایل به درستی و بدون اشتباه انجام شود تاثیر بسیار خوبی روی عملیات ایندکس سایت خواهد داشت.

موتور جستجوی بینگ نیز این دستور را به عنوان مهلت زمانی تعبیر می کند، مهلت زمانی که طی آن اجازه دسترسی به یک صفحه را دارد. فایل Robots.txt یک فایل متنی و ساده است که با ساخت آن می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات در وب سایت خود جلوگیری نمایید. ساخت فایل ربات ساز تاثیرات مثبتی بر سئو وب سایت دارد و از ایندکس شدن و قرار گرفتن صفحات غیرضروری سایت در نتایج جستجو کاربران جلوگیری خواهد کرد. ربات‌های موتورهای جست‌وجو فقط دستورات Disallow و Allow را قبول دارند و می‌دانند. البته می‌توانیم با دستور Crawl-delay، گشتن و کراول کردن آن‌ها را برای صفحه‌ای خاص به تاخیر بیاندازیم. سایت مپ، سایت شما نیز در دستورات فایل Robot.txt قرار می‌گیرد که به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید فایل XML نقشه سایت کجاست.

به طور مشابه، اگر رمزگذاری نویسه فایل robots.txt UTF-8 نباشد، Google ممکن است نویسه‌هایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند. اما یک دستور اشتباه می تواند وضعیت کراول سایت را با خطر مواجه کند. بنابراین بغیر از این سه مورد، توصیه می کنیم به جای robots.txt از دستورات متا استفاده کنید. و احتمال وقوع فاجعه کمتری وجود دارد (مانند مسدود کردن کل سایت شما). در این دستور شما زمان تاخیر را هم به ربات ها اعلام می کنید؛ البته این دستور برای رباتی مانند Googlebot قابل اجرا نیست و برای انجام آن باید از ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول بهره بگیرید. Robots.txt در حقیقت جزو مهارت‌های اولیه‌ای است که متخصصین سئو آن را یاد می‌گیرند و یکی از صدها بخش سئو سایت می‌باشد.

مدیریت دسترسی موتور های جستجوی گوگل

یک ربات خزنده وب از خاص‌ترین مجموعه دستورالعمل ها در فایل robots.txt پیروی می‌کند. اگر دستورات متناقضی در فایل وجود داشته باشد، ربات از دستور granular بالاتر پیروی می‌کند. در این دستورات به ربات ها می گویید که کدام یک از صفحات شما اجازه ایندکس شدن دارند یا ندارند. برای اجازه دادن به خزش توسط ربات مورد نظر از دستور Allow و برای جلوگیری از خزش از دستور Disallow استفاده می شود. اما گاهی در همین فرایند جستجو و کاوش کردن مطالب مشکلات و معضلاتی پیش می آید که لازمه آن داشتن اطلاعات پایه ای و اساسی از سئوی سایت است. (کاوش شدن شاید عبارت بهتری باشد) مطالب سایت توسط ربات های گوگل اثرگذار است، یک فایل متنی است موسوم به فایل Robots.txt.

  • به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فایل‌ها را از نمایش در جستجوهای Google Images مسدود کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های غیر مجاز را روی فایل‌های تصویری خود قرار دهید.
  • نقشه‌های سایت به خزنده وب نشان می‌دهند که در کدام صفحات می‌توانند بخزند.
  • بعد از این که فایل را ساختید آن را باید در سرور میزبان سایت آپلود کنید.

شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید. فایل robots.txt می تواند مانع ایندکس شدن صفحات خاص، تگ ها و دسته بندی ها شود؛ همچنین از خزش موارد زیر نیز جلوگیری می کند. با استفاده از فایل robots.txt در سایت می توان مانع از خزیدن صفحات با کیفیت کم توسط ربات های گوگل شد.

ربات های گوگل را نمی توان در پیروی کردن از قوانین موجود در فایل txt مجبور کرد. برای اینکه فایل robots.txt بر اساس سئو پیکربندی شود باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. دیسالو بودن فولدر وردپرس ادمین، برای امنیت سایت و یا سئو، مفید هست یا مضر. اگر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده کنید نیازی به بروز رسانی سایت مپ با انتشار هر مطلب یا بروزرسانی محتوا نخواهید داشتید این افزونه به صورت اتوماتیک تغییرات رو در سایت مپ اعمال خواهد کرد.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

بهترین روش پیشگیری از مسدود کردن دسترسی به دایرکتوری های بک اند شما و دایرکتوری های غیرضروری دیگر برای سئو شما از طریق robots.txt است. اگردقت داشته باشید در وردپرس از نسخه ۴ به بعد، مشخص شد که در فایل ربات این سیستم مدیریت محتوا دایرکتوری هایی مثل wp include یا plugins دیگر مورد ایندکس شدن قرار نمی گیرند. پهنای باند و سرعت سایت دو المان مهم در بحث بهینه سازی وقرار گرفتن در صفحه اول گوگل است.

درواقع در گزارش سئو شما می‌توانید از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته و بازخوردهای آن اطلاعاتی به دست بیاورید و البته مهم‌ترین کارها در بهینه سازی سایت است. Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند. بودجه شما، یا همان تعداد صفحاتی که توسط Googlebot مشاهده می شوند، بر اساس حجم وب‌سایت شما (تعداد صفحات)، سلامت آن (عدم بروز خطا) و تعداد بک‌لینک‌های مجله خبری سئو سایت‌تان تعیین می‌شود. هر کدام از این ربات‌ها به صورت مداوم، صفحه‌های وبسایت را بررسی می‌کنند. دلیل اول این است که شما نمی خواهید درباره تنظیماتی که برای خزیدن ربات های موتورهای جستجو در وب سایت خود اعمال کرده اید ابهامی وجود داشته باشد. موارد مشابه بسیار زیادی دیده شده است که استفاده از دستورالعمل های نادرست و ایجاد تغییرات ناگهانی در فایل robots.txt باعث بروز مشکلات عمده در سئو سایت شده است.

اعمال تغییرات ناخواسته در این فایل می‌تواند کل سایت یا بخش بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. با تنظیم صحیح این فایل می‌توانید فرایند خزش در سایت خود را بهینه سازی کنید و از فهرست شدن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری کنید. اما به طور کلی توصیه می شود در طراحی سایت از یک متا تگ روبات ها با ویژگی “noindex, follow” برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه ای از سایت خود توسط موتورهای جستجو استفاده کنید. در این روش شما رتبه صفحه و یا لینک های آن را از دست نخواهید داد. موتور جستجوی گوگل چندین نوع روبات مختص به خود را دارد که معروف‌ترین آن‌ها بانام Googlebot شناخته می‌شود و وظیفه بررسی و ایندکس صفحات وب را عهده‌دار است. روبات Gogglebot-image نیز موظف به بررسی تصاویر سایت‌ها و ایندکس کردن آن‌ها است.