فایل robots txt چیست؟ نحوه تنظیم اصولی آن بر اساس سئو سئو استاد-سئو

در مورد مشکلت فکر نمی کنم robots.txt بتونه بهت کمکی بکنه چون این مشکل باید از یک جای دیگه درست بشه. بازم ممنون بابت صبر و حوصلتون و اینکه سرتونو بدرد آوردم امیدوارم جوابی بمن بدید که مشکلات سایتمو حل کنه و راه حلاتون عملی باشه عین مقاله هاتون . مخصوصا اینکه بقیه مقالات اصلا توضیح نداده بودن که چطوری میشه به این فایل دسترسی داشت و کجای هاست هستش. هر آنچه برای کنترل این ربات‌ها فضول اما مفید لازم بود را به زبان ساده توضیح دادیم.

  • خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند.
  • فایل robots.txt می تواند مانع ایندکس شدن صفحات خاص، تگ ها و دسته بندی ها شود؛ همچنین از خزش موارد زیر نیز جلوگیری می کند.
  • برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از تگ noindex در هدر همان صفحاتی که علاقه‌ای به حضور آن‌ها در نتایج گوگل ندارید استفاده کنید و یا با گذاشتن رمز و یا سایر روش‌های بلاک کردن، از ایندکس شدن این URLها جلوگیری کنید.
  • این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود.

برای مدیریت و کنترل نحوه دسترسی ربات های گوگل به صفحات سایت می توان فایل متنی Robots.txt را روی سرور سایت قرار داد. این فایل شامل قوانینی است که به خزنده های موتورهای جستجو می فهماند که کدام صفحات باید خزیده شوند و کدام یک نباید ایندکس شوند. محل قرارگیری فایل Robots.txt در دایرکتوری ریشه سایت است؛ به عنوان مثال اگر دامنه سایت domain.com باشد این فایل باید در مسیر domain.com/robots.txt بارگذاری گردد. موتور جستجوی گوگل چندین نوع روبات مخصوص به خود دارد که معروف‌ترین آن‌ها بانام Googlebot شناخته می‌شود و وظیفه بررسی و ایندکس صفحات وب را بر عهده دارد. این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.

حالا به راحتی می‌توانید محتوای فایل ربات خود را ویرایش کنید و بعد از انجام تغییرات بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید. اما این چیزی نیست که ما دنبال آن باشیم، بنابراین باید بتوانیم به کمک فایل robots قوانینی را مشخص کنیم که باب میل ما هستند. تولید و بازاریابی محتوا برای سایت به منظور افزایش ترافیک و فروش مجله خبری سئو سایت بسیار مهم است. آموزش تولید و سئو محتوا برای کسب رتبه در گوگل برای سایت شما نقش کلیدی دارد. مسئله شما ارتباطی به فایل robots نداره و باید اگر از وردپرس استفاده می کنید در تنظیمات افزونه Yoast جلوی ایندکس شدن این صفحات رو بگیرید. حالا مگر برای گوگل اصلا اهمیت دارد که تو به ربات اش گفته ای که چکار کند.

این کارها تنها می تواند از نمایش داده شدن این صفحات توسط موتورهای جستجو در لیست جستجوی آنها جلوگیری کند. استفاده از یک لینک canonical یا تگ meta robots نمی تواند از خزیدن موتورهای جستجو در این صفحات جلوگیری کند. موتورهای جستجو مختلف دستورالعمل های موجود در این فایل را به شکل های مختلفی تفسیر می کنند. به همین خاطر و بخاطر سایر مسائل امنیتی، همیشه توصیه می‌شود که هرچند وقت یکبار، صحت و سلامت فایل ربات سایت‌تان را بررسی کنید و از دستوراتی که داخل این فایل وجود دارد اطمینان حاصل کنید. اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید.

فایل robots.txt چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

اما فراموش نکنید که ربات هایی هم هستند که اصلا توجهی به این محدودیت ها ندارند و به همه بخش ها مراجعه می کنند. پروتکل دیگری که برای فایل‌های robots.txt استفاده می‌شود، پروتکل Sitemaps است. نقشه‌های سایت به خزنده وب نشان می‌دهند که در کدام صفحات می‌توانند بخزند. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که یک ربات خزنده هیچ صفحه مهمی را از دست نخواهد داد. فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کند تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت، یا فهرست‌بندی صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند، هزینه بار اضافه نکنند. در این مقاله در رابطه با اصول طراحی وب‌سایت مدرن صحبت می‌کنیم و عوامل مهم در این طراحی را بررسی می‌کنیم.

به عنوان مثال شما می توانید از ایندکس شدن محتوای تکراری سایت خود جلوگیری کنید. گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که برخی از دستورات قرار داده شده در Robots.txt از تاریخ 1 سپتامبر 2019 به بعد کارایی ندارند و باید از دستورات جایگزین برای آن‌ها استفاده کرد. گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

روشی که متخصصان سئو می توانند از ChatGPT استفاده کنند

جهت ارتباط با کارشناس فنی یا فروش و ارسال داکیومنت پروژه و دریافت مشاوره رایگان از طریق روش های زیر با ما ارتباط داشته باشید. قرار دهید و اصلا نباید آن ها را در صفحات یا دایرکتوری ها قرار دهیم. اگر به دنبال این فایل هستید خیالتان راحت کار چندان پیچیده ای برای پیدا کردن آن ندارید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با