فایل robots txt چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ رایا پارس-سئو

همچنین در قسمت پایانی مقاله به منظور کاربردی تر کردن بیشتر مقاله سعی کردیم برخی از مواردی که فایل ربات در بهینه کردن سایت و تاثیر بر سئو سایت دارد را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم که ماحصل این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد. فایل ربات با بهینه کردن خزش ربات های گوگل در سایت به سرعت سایت کمک کرده و آن را بهبود می دهد.

صفحه ای را که ما به عنوان مثال در آن کدهای مربوطه را جایگذاری می کنیم به طور حتم ایندکس خواهند شد. در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد مجله خبری سئو بود. اما نباید فراموش کنید که اگرچه می‌توان سایت مپ در داخل فایل ربات سایت به ربات‌های موتور جستجو گوگل معرفی کرد اما این روش بهترین روش معرفی سایت مپ به ربات‌های گوگل نیست. با اینکار خزنده‌های موتور جستجو گوگل حتی اگر فایل robots.txt سایت شما را هم نادیده بگیرند چون در داخل صفحه صراحتا از ربات‌ها خواسته شده که این صفحه را ایندکس نکنند، به این درخواست احترام می‌گذارند.

ربات Email Harvesters و Spambots Malware و یا ربات هایی که وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند، جزء این موارد می باشند. فرض پیش‌فرض این است که یک User-agent می‌تواند هر صفحه یا دایرکتوری را که توسط قانون غیرمجاز مسدود نشده است بخزد. این بدان معنی است که تمام صفحات موجود در فهرست __mesa نباید خزیده شوند. اگر به دنبال سئو کار هستید حتما باید شرح وظایف مدیر و کارشناس سئو را بدانید. خزیدن پوشه (دایرکتوری) و محتویات آن را ممنوع کنیدیک اسلش رو به جلو به نام پوشه اضافه کنید تا خزیدن کل پوشه و محتویان آن ممنوع شود.

بودجه خزش به تعداد صفحاتی از سایت اشاره دارد که ربات‌های جستجوگر در طول یک بازه زمانی مشخص مثلا یک روز یا یک هفته به ایندکس آنها می‌پردازند. نرخ خزش هر وب سایت بر اساس میزان بزرگی و بازدید روزانه و تعداد لینک‌های آن مشخص می‌شود و مسلما هرچه میزان بودجه خزش یک سایت بیشتر باشد، رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست خواهد آورد. بنابراین با استفاده از فایل Robots.txt می‌توانید از بودجه خزش سایت خود استفاده بهینه داشته باشید و از آن برای ایندکس کردن صفحات مهم وب سایت و مسدود ساختن صفحات غیر ضروری استفاده کنید. در واقع فایل Robots.txt یک قرارداد بین سایت شما و ربات‌های خزنده است که به آن‌ها اعلام می‌کند چه محتوایی قابل بررسی و چه محتوایی غیرقابل بررسی است.

ایندکس گوگل به فایل ربات سایت احترام زیادی نمی‌گذارد

ربات گوگل برای هر سایت یک بخش بودجه ای را که متناسب با مطلوبیت و ماهیت آنها باشد، کنار می گذارد. برخی از سایت‌ها بزرگ‌تر هستند، برخی دیگر از اختیارات زیادی برخوردارند، بنابراین از Googlebot کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. برای جلوگیری از دسترسی ربات‌ها چند راه مختلف وجود داره که در انتهای مقاله توضیح دادیم. می‌تونید از سرچ کنسول دوباره درخواست ایندکس بدید، نقشه سایت رو دوباره بررسی و آپلود کنید. هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند.

این فایل را خود وب مستران باید برای سایت بسازند و باید طبق استانداردهای خود گوگل باشد. این استاندارد که با نام Robots Exclusion Protocol شناخته می شود تمام قوانین که در فایل robots.txt و لینک های فالو و نوفالو باید در آن رعایت شود ذکر شده است. این فایل به ربات های گوگل می فهماند که چه صفحاتی را کراول کند و چه صفحاتی را کراول نکند. دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود. بعد از اینکه public_html را باز کردید، فایل را به داخل آن بکشید؛ توجه داشته باشید که به عنوان مالک سایت، باید بتوانید به تمام قسمت های فایل دسترسی داشته باشید و آن را بخوانید، ویرایش کنید و بنویسید. لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد.

همراه من باش تا بهت بگویم که چه طوری ربات های گوگل را تحت اختیار خودت بگیری. این به ربات ها می گوید که می توانند کل وب سایت را مرور کنند، زیرا هیچ چیزی غیرمجاز نیست. طراحی سایت ریسپانسیو هر روز بیشتر از دیروز تبدیل به یک الزام می‌شود. طراحی سایت ریسپانسیو با پیشرفت تلفن‌های همراه و همه‌گیر شدن استفاده از آنها نسبت به کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها اهمیت پیدا کرده است. طراحی پورتال سازمانی مسئله‌ای است که حتی شرکت‌های طراحی سایت نیز کمتر به آن ورود می‌کنند و می‌توان گفت که سخت‌ترین موضوع در طراحی سایت، طراحی پورتال سازمانی است. ما در مه ویژن با تکیه بر توان علمی و فنی تیم طراحی سایت خود، آماده طراحی پورتال سازمانی برای هر سازمان دولتی و خصوصی هستیم.

  • ایندکس نکردن صفحاتی از سایت که با جستجو در داخل سایت ایجاد می شوند؛ البته اگر صفحه اصلی و یا صفحات مهم سایت در سایت توسط کاربران جستجو نشوند.
  • اگرچه گوگل صفحاتی که در فایل Robots.txt محدود شده‌اند را خزش و ایندکس نمی‌کند، اما ممکن است از سایر صفحات، لینک‌هایی به این صفحات محدود شده وجود داشته باشند که موجب ایندکس شدن این صفحات شوند.
  • وقتی صحبت از URL های واقعی در فایل Robots.txt می‌شود، آدرس‌ها و دستورهای کاملاً پیچیده‌ای در این فایل استفاده می‌شوند.
  • ستون یک شامل URL یک فایل robots.txt است و ستون دو شامل دامنه‌هایی است که آن فایل robots.txt برای آنها اعمال می‌شود و نمی‌خواهد.

“/” در اینجا نشان دهنده “ریشه” در سلسله مراتب یک وب سایت یا صفحه‌ای است که همه صفحات دیگر از آن منشعب می‌شوند، بنابراین شامل صفحه اصلی و تمام صفحات لینک شده از آن می‌شود. با این دستور، ربات های موتورهای جستجو به هیچ وجه نمی‌توانند وب سایت را بخزند. اگر مایل هستید که تنها تعداد محدودی از صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس نشوند، پیشنهاد می‌کنیم به جای تغییر در فایل robots.txt از تگ ‌noindex در هدر صفحه موردنظر استفاده کنید. گوگل برای وبمسترها و صاحبان وبسایت‌ها چند راه برای دسترسی به نقشه سایت گذاشته است.

یک user-agent می تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین مجموعه دستوری است که با یک user-agent مشخص مطابقت دارد. ویندوز سرور چیست؟ آشنایی با انواع ویندوز سرور و کاربردها و مزیت‌های آن‌ها6 بهمن 1401روی سرورها باید سیستم‌عاملی نصب شود تا بتوانند دستورهای کاربران را به سخت‌افزار سرور منتقل کنند. استفاده از تگ noindex برای پیاده سازی روی منابع چندرسانه ای مانند فیلم ها و فایل های PDF دشوار خواهد بود. اولین قدم شما این است که واقعاً فایل robots.txt خود را ایجاد کنید. در برخی شرایط، مشکلاتی برای یکی از صفحات شما پیش می آید که باید آن را برطرف کنید؛ قبل از برطرف کردن حتما باید دستور Disallow را در فایل Robot.txt اجرا کنید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است.

معمولا موتورهای جستجو محتویات فایل robotx.txt را ذخیره می‌کنند تا به دانلود مجدد آن نیاز نداشته باشند، با این حال روزانه چندبار نسخه جدید فایل را بارگذاری می‌کنند. پس انعکاس تغییرات اعمال شده در فایل Robots.txt زمان زیادی نخواهد برد و سریعا اعمال می‌شود. همچنین، شما می‌توانید فایل robots.txt خود را به سایت مپ xml لینک کنید. دستور بالا به این معنا است که “دستورات فایل، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل می‌کند”.

نکاتی درباره فایل robots.txt

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با