سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چرا باید sitemap داشته باشیم؟-سئو

بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است. وقتی صحبت از بودجه کرول می‌باشد اگر لینک‌هایی داشته باشید که قرار نیست ایندکس شوند و دارای تگ noindex هستند هیچ نیازی ندارید که آن‌ها را در داخل نقشه سایت قرار دهید. در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است. با انجام این راهکارها می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. گاهی وقتی به کاربران میگوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند. بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند.

ارتباط بیش از حد صفحات در سایت مپ ممنوع

اما خب اگر یکی از افزونه های سئو یوآست یا رنک مث را روی وب سایت تان نصب کرده اید، نیازی به نصب افزونه اول ندارید. زمانی که سایت شما با SSL در دسترس بوده و آدرس‌های شما همگی https هستند نیازی به ثبت سایت با نسخه http در سرچ کنسول و معرفی نقشه سایت نیست. مدیریت این ابزار تنها برای نسخه https ضروری بوده و فایل نقشه سایت نیز تنها در این پنل به گوگل معرفی می‌شود. آیکون نمودار که در گوشه پایین سمت راست دیده می‌شود، ما را مستقیماً به بخش Coverage متصل می‌کند که گزارش دقیق‌تری از وضعیت دسترسی و ایندکس ربات‌های گوگل به هر صفحه از سایت ارائه می‌کند. در نسخه پیشین گوگل سرچ کنسول در صورتی‌که هر کدام از آدرس‌های موجود (URL صفحات) در سایت مپ ایرادی داشتند در همین بخش نمایش داده می‌شد اما در حال حاضر تمامی این خطاها به بخش Coverage منتقل شده است.

تکنیک‌های داستان سرایی در بازاریابی محتوایی و تبلیغات

دامنه اصلی ssl داشت، اما برای فعال کردن ssl روی ساب دامین (بلاگ فعلی و تازه تاسیس) مشکلاتی داریم. اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم. در حالی که ssl فعال هست و ادرس‌ها با پیشوند https لود میشن.

  • بهتر آن است که از تگ‌های Canonical استفاده کنید که به گوگل بگوید کدام صفحات اصلی هستند و باید ایندکس و کرول شوند.
  • البته کارکرد این ویژگی همیشه یکی از موارد اختلاف نظر بین سئوکاران بوده است.
  • این مهم است زیرا به معنای واقعی کلمه میلیون‌ها وب‌سایت برای غربالگری وجود دارد و با ایجاد یک نقشه سایت XML، به وب‌سایت خود کمک زیادی می‌توانید بکنید.
  • اگرچه کاربر با مطالعه محتوای این صفحات می‌تواند با کسب و کار ما آشنا شود، اما از نظر SEO اهمیتی ندارند.

مشکل از اینجا شروع می شود که همزمان با حذف صفحات یا ویرایش آنها، نقشه سایت بروزرسانی نمی شود. بنابریان اگر می خواهید همزمان با هر تغییر در وب سایت نقشه سایت را بروزرسانی کنید، دیگر نقشه سایت استاتیک به کار شما نخواهد آمد. مشابه تصاویر، اگر ویدئوها نقش پر رنگی در وب سایت شما دارند، یک نقشه سایت ویدئویی برای آن ثبت نمایید. زمان و انرژی خود را در عوض بر روی اضافه کردن اسکیما مارک اپ VideoObject در صفحات دارای ویدئو صرف کنید. اگر یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را در سایت خود بارگذاری کنید ، در نهایت Googlebot آن را پیدا می کند.

برای مثال سرعت سایت نیز یکی از مواردی است که در سئو تکینکال اهمیت دارد؛ یعنی هر اندازه که سرعت سایت شما بیشتر باشد، همان اندازه هم سئو سایت شما بهتر خواهد بود. یکی از روش هایی که شما می توانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید، استفاده از سرور مجازی یا سرور اختصاصی است که بسته به نیاز خودتان و ورودی و ترافیک سایتتان می توانید یکی را انتخاب کنید. برای تهیه VPS و سرور اختصاصی می توانید به صفحه مجله خبری سئو خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی در سایتمان سر بزنید. پس بهتر است ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول متصل کنید و پس از فعال سازی آن، از قسمت INDEX گزینه Sitemap را انتخاب کنید (در قسمت سمت چپ صفحه می توانید این گزینه ها را پیدا کنید). این نوع سایت مپ را باید نوعی حالت سنتی از سایت مپ دانشت که در صفحه ای جداگانه طراحی شده اند و کاربران می توانند برای بازدید کردن از وب سایت ها استفاده کنند.

اگر قبلاً از کنسول جستجو استفاده نکرده اید ، ابتدا باید سایت خود را به عنوان یک ویژگی جدید اضافه کنید. سپس ، سایت خود را از صفحه اصلی کنسول جستجو انتخاب کنید دکمه Add / Test نقشه سایت را انتخاب کنید ، URL را که نقشه سایت شما در آن قرار دارد وارد کنید و ارسال را وارد کنید. ابزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها فایل نقشه را ایجاد کنید. به طور کلی بهترین راه این است که نرم‌افزار وب سایت شما آن را برای شما تولید کند.

به عبارت دیگر، اطلاعات جزئی در مورد محتوای وبسایت شما را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند. با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند. به عنوان مثال صفحاتی که توسط منو‌های شما در دسترس نیستند می‌توانند توسط موتورهای جستجو در صورتی‌که شما بخواهید ایندکس شوند. نقشه سایت اثری روی روش ربات های خزنده بر شاخص صفحه سایت ندارد، اما می‌تواند دید و دسترسی محتوای شما را افزایش دهد. به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت.

ولی در صورتی که افزونه google xml sitemaps را استفاده کردید حتما نقشه سایت yoast یا rank math را غیرفعال کنید. معمولا آدرس نقشه سایت ما در فایل robots.txt نیز درج می‌شود در نتیجه گوگل امکان دسترسی به آن را خواهد داشت. ثبت و معرفی این آدرس در گوگل به ما کمک می‌کند تا از ابزارهای تحلیلی و گزارشات تکمیلی در بخش Coverage بهره‌مند شویم. اگر نقشه سایت داشته باشیم ولی آن را به گوگل معرفی نکنیم این گزارشات فعال نخواهند شد.

گاها پیش میاد که گوگل سرچ کنسول در لحظه نمیتونه سایت مپ تولید شده رو فراخوانی کنه و این خطا دیده میشه. در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد. عدم قرار گرفتن صفحات فوق در نقشه سایت به معنای ایندکس نشدن آنها از طرف گوگل نیست. از دید سئو این کار می تواند نشانه ای برای میزان اهمیت صفحات باشد. برای تست این مورد می تواند صفحات ایندکس شده در گوگل را مشاهده کنید. ربات های موتورهای جستجو وقتی به سایت شما می رسند، با انبوهی از صفحات مواجه می گردند.

جمع بندی…

پس از آن به بخش ” SEO ” و گزینه عمومی ” General ” بروید. مطابق با تصویر زیر به تب ” Features ” رفته و گزینه ” XML sitemaps ” را روی حالت ” on ” قرار دهید. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با