سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چرا باید sitemap داشته باشیم؟-سئو

این داده ها به چگونگی ساماندهی صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر ، آخرین بار به روزرسانی آنها و غیره می پردازد. نقشه سایت برای اطمینان از اینکه Googlebot تمام محتوایی را که باید ارائه دهید مشاهده می کند ، و درک نحوه سازماندهی آن ضروری است. همانطور که در قسمت پیش اشاره کردیم، ارائه سایت مپ با سایز بیش از ۵۰ مگا بایت مشکلاتی ایجاد می‌کند که این خطا یکی از آن‌هاست. برای برطرف کردن این خطا بایستی نقشه سایت را به بخش‌های مختلف و کوچک‌تر تقسیم کرده و هر بخش را به صورت جداگانه به گوگل معرفی کنید. همانطور که گفتیم، موتورهای جستجو، از نقشه سایت استفاده می کنند، تا بتوانند تمام صفحات وب سایت را پیدا کنند. بله شما می تونید سایت مپ رو از طریق فایل robots.txt هم به گوگل معرفی کنید.

البته این افزونه به صورت پیش فرض از تعداد نظرات برای اولویت پست ها استفاده می کند. شما می‌توانید با استفاده از تگ hreflang در مورد نسخه‌های زبان جایگزین URL‌ها، این مورد را به گوگل اطلاع دهید. وحتی سایتی که با مقدار “سالانه” مشخص شده است را ممکن است هر چند ماه یک بار مورد اندیس گذاری قرار دهد. توجه داشته باشید که این تگ با هدرIf-Modified-Since متفاوت است و موتور جستجو می تواند از هر کدام از آنها به طور جداگانه استفاده کند. همانند نقشه های سایت، Sitemap index file نیز باید از کدگذاری UTF-8 پشتیبانی کند.

چک لیست کارهای لازم برای نقشه سایت

با این حال در سئوی امروزی تصاویر در محتوای صفحات ادغام شده اند و همراه با محتوای url ایندکس می شوند. برای رفع مشکل حجم بالاتر از 50 مگا بایت می توان با استفاده از g-zip فایل نقشه سایت را فشرده سازی کرد. شما می‌توانید بر روی دکمه SEE INDEX COVERAGE که در بالا سمت راست قرار گرفته کلیک کنید تا گزارشات گوگل از سایت مپ خود را ببینید. این گزارش به شما نشان می‌دهد که گوگل چند صفحه از صفحات سایت شما را پیدا کرده است و چند تا از این‌ها مورد تایید گوگل قرار گرفته است.

اکنون نقشه ی سایت شما تولید شده است و به صورت عمومی قابل دسترسی است. به صورت پیش فرض، عملگر نقشه ی سایت XML در وردپرس فعال نمی باشد از این رو شما باید آن را فعال کنید. به طور کلی اگر سایتی بسیار بزرگ دارید(برای مقال بیش از 50 هزار صفحه)، بهترین تصمیم انتخاب چند نقشه ی سایت است.

  • همانطور که احتمالا می دانید موتورهای جستجو دارای محدودیت هایی در صرف منابع برای پایش سایت شما هستند.
  • مساله‌ای که موجب می‌شود گوگل خیلی دیر صفحات ارزشمند ما شامل مقالات و دوره‌های آموزشی را بررسی و ایندکس کند.
  • یک سری صفحات هستند که در منوهای سایت ما قرار نگرفته‌اند، یا در صفحه خاصی به آن‌ها لینک‌دهی نشده است که گوگل سریع‌تر بتواند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
  • با اینکه google XML Sitemap امکانات و آپشن های بیشتری میده و کامل تر و تخصصی تر هست ولی منم مثل دوستمون آقا مهران معتقدم بهتره از یک افزونه استفاده کنید .
  • می توانید ساختار درختی یک سایت مپ را در نسخه HTML بصورت گرافیکی پیاده کنید.
به عنوان مثال می‌توانید URL‌های سایت خود را از پایگاه داده (دیتابیس) خود استخراج کنید و سپس URL‌ها را به صفحه نمایش یا فایل واقعی روی سرور وب خود صادر کنید. در مورد این راه حل با توسعه‌دهندگان یا مدیر سرور خود صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از وب سایت‌های رایگان یا با استفاده از افزونه‌هایی مثل یواست سئو که مخصوص سایت‌های وردپرسی است، آن را ایجاد کنید. فرض کنید که شما نوشته‌ای را درون سایت خود تحت عنوان “آموزش نقشه سایت ” منتشر کرده‌اید. ممکن است شما صدها مقاله در سایت خودتان داشته باشید و باید برای گوگل این موضوع را مشخص کنید تا ایندکس شده و به کاربرانی که آن را جستجو می‌کنند نمایش دهد. پس باید مکانی وجود داشته باشد تا شما بتوانید لینک‌های جدید را برای موتورهای جستجو قرار دهید.

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌هایی که وردپرسی نیستند

در نظر داشته باشید که در افزونه سئو در بخش عمومی اگر نقشه سایت روی حالت روشن باشد، فرایند تولید نقشه سایت به‌صورت خودکار خواهد بود و نیازی نیست شما کار خاصی را انجام دهید. در طرف مقابل، sitemap برای خزیدن و مجله خبری سئو فهرست بندی وب‌سایت از ضروریات است تا محتوای موجود در آن بتواند در نتایج جستجو رتبه‌بندی شود. این به کاربر در پیمایش و درک وب‌سایت شما کمک می‌کند، اما همچنین به برقراری ارتباط با موتورهای جستجو کمک می‌کند.

آدرسش را بلد نیستید، فقط می‌دانید هر کدام در پیچ و خم جاده‌های فرعی قرار دارند و راه سختی در پیش دارید. فقط یک نقشه می‌تواند به شما کمک کند که حداقل در جنگل گم نشوید. در آخر اگر می توانید با کلیک روی دایره آبی رنگ، نقشه ساخته شده را مشاهده کنید.

از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند. ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید. این داشبورد است که چندین ابزار مفید برای مدیریت وب سایت شما ارائه می دهد. کاملاً رایگان است و تنها آنچه شما نیاز دارید یک حساب Google است.

از متا تگ ربات در robot.txt استفاده کنید.

در واقع این تگ، ابزاری برای اطلاع دادن به گوگل مبنی بر ایجاد تغییرات در صفحه است. منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید. حتما لیست صفحاتی که باید در گوگل ثبت شوند را در نقشه سایت خود قرار دهید. فرض کنید در وب‌سایت خود پست تایپ‌های مختلفی دارید؛ مانند نوشته‌ها، برگه‌ها، محصولات و نمونه کارها. به عنوان مثال شما می‌خواهید برگه‌ها، نوشته‌ها و محصولاتتان در گوگل نمایش داده شوند. زیرا این صفحه ارزش و محتوای چندان خوبی ندارد و این مسئله باعث می‌شود که در مجموع رتبه سایت شما کاهش پیدا کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با