سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چرا باید sitemap داشته باشیم؟-سئو

چگونه صفحات کتگوری را سئو کنیم؟ در این مقاله از وب 24 به آموزش سئو صفحات دسته بندی پرداخته ایم. ممنون، کل ادرس و که داد من کپی کردم تو قسمت سایت مپ، زد با موفقیت انجام شد، اما در قسمت status سایت مپ سرچ کنسول زده couldn’t fetch. با توجه به اینکه ساخت XML Sitemap کار سختی نیست، پیشنهاد میکنم از ابتدا یک نقشه سایت XML ایجاد نمایید. ساخت اون به مراتب ساده تر از یافتن ابزاری برای تبدیل اونها به همدیگست. این گونه می توانیم دسته ای از مطالب سایت را که دارای مشکل ایندکس است را شناسایی نماییم.

همانطور که مشاهده کردید، کار خاصی قرار نیست برای ساخته شدن این نقشه بکنید چراکه افزونه های وردپرسی خودشان به شکل خودکار این کار را برای شما انجام میدهند. ساختار لینک سازی داخلی سایتتان از حالت مناسبی برخوردار نیست و صفحات بدون لینک زیادی دارید. داشتین میتونین با مشاوران ما در نبض مارکتینگ تماس بگیرین. همچنین اگه تمایل داشتین بیشتر در مورد خدمات سئووب سایت نبض مارکتینگ اطلاعات به دست بیارین میتونین یه سری به صفحه خدمات سئو ما بزنین. پیشنهاد میکنیم تنها از یک ابزار برای نقشه سایت استفاده کنید، ما در وبسیما از Google XML Sitemaps استفاده میکنیم.

همانطور که مشاهده نمودید با ایجاد نقشه های سایت اختصاصی برای هر بخش می توانید به روند عیب یابی سایت سرعت ببخشیم. نقشه سایت لیستی از صفحات مهم سایت شما برای پایش و ایندکس می باشد، بنابراین نیاز به درج تمام آدرس های سایت در آن نیست. مشکل در فهم نقشه سایت از آنجا شروع می شود که تقریبا هر کسی در حوزه وب، نظرات ضد و نقیضی را در این مورد در وبلاگ خود یا فروم ها مطرح کرده است. از این رو به دست آوردن اطلاعات صحیح در این مورد به کار سختی بدل گشته است. همراه با توسعه وب و اینترنت، گوگل و سئو نیز در حال تحول هستند. چیزی که تا دیروز به عنوان یک توصیه خوب محسوب می شد، امروزه دیگر چنین ویژگی ندارد.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

مثال ما در این ویدیو سایت کندوکلاب است و معیار خود برای تصمیم گیری در مورد بخش‌های مختلف سایت و نحوه حضور آنها در نقشه را اعلام می‌کنیم. اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله و بررسی نکات عمیق‌تر را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی 17 دقیقه‌ای زیر را که بریده‌ای از کارگاه‌های تخصصی وبسیما است مشاهده کنید. اگر در حین گردش نقشه کاملی در دست داشتیم، نیازی به این همه دردسر نبود. با کمک نقشه می‌توانستیم مسیر حرکت خودمان را تعیین کنیم، زمان حرکت را مدیریت کنیم و همه اطلاعات تاریخی و جذاب را یک‌جا به دست آوریم.

البته باید دقت کرد که پس از انجام این کار، باید تمام لینک‌های داخلی منتهی به این صفحات را نیز حذف کرد. در غیر این صورت، مشکل جدیدی جای مشکل قبلی را خواهد گرفت. گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند. در این مقاله 13 راهکار برای ساختن و بهینه‌سازی نقشه سایت برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد.

پیام‌های بخش Coverage در مورد نقشه سایت

XML مخفف extensible markup language (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر) است که فرمت فایل مورد توافق برای استفاده از نقشه سایت می باشد. همانطور که توضیح دادیم ساخت نقشه سایت و ثبت آن در گوگل امری ساده و آسان است. مخصوصا اگر سایت شما وردپرسی باشد و از افزونه سئو مناسب نظیر یوست سئو برای ایجاد آن استفاده کنید. علیرغم اهمیت نقشه سایت در سئو بایستی به خاطر داشته باشید که نقشه سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و ارتباطی به رتبه سایت در گوگلا ندارد. در واقع سایت مپ تنها به بررسی سریعتر و راحت‌تر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. خوشبختانه ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاری ساده و آسان است.

شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشان دهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند. نقشه سایت HTML فالبا در فوتر سایت و در تمام صفحات آن لینک شده اند. اما سوال اینجاست که در کنار تجربه کاربری خوب وب سایت و لینک های داخلی بهینه، آیا باز هم نیازی به نقشه سایت HTML خواهد بود؟ تعداد بازدید های نقشه سایت HTML را چک نمایید. اگر خوش شانس باشید، تعداد بازدید از آن بسیار پایین خواهد بود.

  • نقشه‌های سایت XML شاخص‌گذاری را تضمین نمی‌کنند؛ آنها فقط URLهایی که شما برای خزیدن و ایندکس در موتورهای جستجو می‌خواهید پیشنهاد می‌کنند.
  • برچسب به برجسته کردن مهم‌ترین صفحات وب‌سایت شما کمک می‌کند.
  • در فرمت HTML نقشه سایت برای کاربران طراحی و تولید می‌شود تا به آن‌ها بگوید که ساختار سایت چگونه است و چه بخش‌هایی دارد و در آن لیستی از مهم‌ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد.
  • نقشه‌های سایت این داده‌ها را تکمیل کرده و خلاصه برای خزنده‌های موتورهای جستجو می‌شوند یک کار راحت!

ازآنجاکه می‌توانید چندین سایت مپ برای یک وب‌سایت ایجاد کنید، می‌توانید بخش‌هایی از وب‌سایت خود را به‌صورت جداگانه تقسیم و مدیریت کنید. وقتی یک وب‌سایت هزاران صفحه دارد، مجله خبری سئو مهم است که مشخص کنید Google ابتدا چه صفحاتی را باید خزش کند. این بدان دلیل است که Google هر بار که به یک وب‌سایت مراجعه می‌کند فقط تعداد مشخصی صفحه را خزش می‌کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با