سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟-سئو

برای وب سایت های بسیار بزرگ می توان حتی از چندتا از این دست نقشه های سایت نیز ایجاد نمود. به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از یو آر ال های وب سایت شماست. در واقع نقشه سایت مانند نقشه راه موتورهای جستجوست تا به محتوای سایت و نحوه دسترسی به آن پی ببرند. نقشه سایت شامل “ابر داده(اطلاعات جامع و کامل)” – یا اطلاعات متنی در مورد هر صفحه و ساختار صفحات است.

در هنگام تغییرات کلی، نقشه سایت را بروزرسانی کنید.

ولی برای شروع اگر تا همین‌جا را به خوبی یاد بگیریم کفایت می‌کند. به عبارت دیگر استفاده از نقشه سایت تنها بر سرعت ایندکس صفحات تاثیر دارد ولی جایگاه هر صفحه براساس کیفیت محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی و بسیاری فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود. برای دانلود و نصب این افزونه می‌توانید از مخزن وردپرس اقدام کنید و روال آن مانند دیگر افزونه‌هاست. بعد از نصب کافی است به قسمت تنظیمات و سپس امکانات آن بروید و گزینه نقشه‌های XML سایت را فعال یا روشن کنید.

ساخت سایت مپ با ابزارهای آنلاین

برای درج نقشه سایت جدید کافیست لینک آن را در قسمت Add a new sitmap قرار داده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. مشکل از اینجا شروع می شود که به دلیل درهم ریختگی آدرس ها در هر یک از نقشه های سایت، نمی توانیم به بخش دارای مشکل پی ببریم. در عوض نام گذاری نقشه های سایت بر اساس آدرس های موجود در آن، می تواند به ما در این کار کمک زیادی کند. در تصویر بالا موتورهای جستجو می توانند تنها به نگاه کردن به نقشه سایت، به هر نه صفحه آن پی ببرند. در حالی که تنها برای رسیدن به صفحه شماره 9، بایستی پنج لینک داخلی دنبال گردد.

فقط کافی هست آدرس سایت مپ رو در انتهای این فایل قرار بدین. همانطور که مشاهده می کنید، این افزونه یک سری اطلاعات را در رابطه با وضعیت سایت شما در اختیارتان قرار می دهد. در صورتی که افزونه XML-Sitemap نتواند به موتورهای جستجو اعلام کند که محتوای جدیدی اضافه شده است و آن را ایندکس کند، در این صورت به شما اطلاع داده می شود.

همچنین توسط منو عمومی افزونه سئو نیز شما می‌توانید سایت مپ خودتان را مشاهده کنید. به این صورت که پس از ورود به بخش عمومی به تب امکانات رفته و یک گزینه جهت روشن بودن نقشه سایت وجود دارد. اگر آیکون علامت سؤال را انتخاب کنید و روی لینک مربوطه کلیک نمایید، نقشه سایت شما را نمایش می‌دهد. همچنین پس از ورود به این قسمت در ادامه دامنه سایت عبارت Sitemap_index_xml نمایش داده می‌شود. تعریف گوگل از نقشه سایت، فایلی است که اطلاعاتی در رابطه با صفحات، ویدئوها و بقیه موارد موجود در سایت شما و همچنین رابطه بین آنها را در اختیار قرار می‌دهد.

  • نقشه سایت XML برای مشاهده توسط کاربران در نظر گرفته نشده است؛ زیرا در قالبی قابل خواندن توسط ماشین نوشته شده است.
  • محتوای آرشیو شدۀ سایتتان به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده‌اند.
  • استفاده از نقشه سایت تاثیر مستقیم بر رتبه‌بندی صفحات وب ندارد.
  • XML یا Extensionable Markup Language، فرمی برای رمزگذاری اطلاعات در قالب آسان خواندن برای موتورهای جستجو است.
نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد. از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به مجله خبری سئو توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد. XML به طور معمول برای لیست‌های URLها و اطلاعات مرتبط با آنها استفاده می‌شود.

در ادامه رایج ترین این راه ها را به شما آموزش میدهم و شما هم با توجه به شرایط و نوع سیستم مدیریت محتوای سایت تان، بهترین آن را انتخاب کنید. البته اگر به یک راهنمای دقیق و جامع در مورد ساخت نقشه سایت نیاز دارید حتما مقاله آن را در وبلاگ فرین آکادمی بخوانید. همانطور که گفته شد پسوند و فرمت فایل سایت مپ، xml است اما این فایل با پسوند دیگری هم مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از سایت های بزرگ مانند فروشگاه های اینترنتی، برای اینکه بتوانند قسمت های مختلف سایت خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنند، از نقشه سایت با پسوند html استفاده میکنند. کاربران میتوانند در این فایل به دور از ظاهر گرافیکی و احتمالا گیج کننده سایت، به قسمت مورد نظر خود دست پیدا کنند.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید. کلیه حقوق این وبسایت متعلق به وبسایت رادزاد بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب آن، بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

بهترین روش های ساخت نقشه سایت:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با