سایت مپ یا نقشه سایت sitemap چیست؟ ثبت در سرچ کنسول گوگل-سئو

این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تغییراتی که می خواهیم اعمال کنیم ممکن است باعث کراش سایت شود. یکی از معروف ترین ابزارهای تست سرعت سایت ابزار گوگل pagespeed insights است. در این مقاله از وب 24 با نحوه ی کار و رفع خطاهای این ابزار آشنا می شوید. به شما اطلاعاتی از مرکز وبمستر گوگل می‌دهد؛ شما می‌توانید برای مثال به فعالیت ربات گوگل دسترسی یابید. نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت را منتقل نمی‌کنند؛ URLهای لیست شده لینک اعتبار سایت را مانند لینک HTML بر روی وبسایت شما قبول نمی‌کنند.

بعنوان مثال نحوه قرار گرفتن نقشه سایت در فایل robots.txt سایت نردبان به شکل زیر است. کافیست ادرس نقشه سایت خود را مشابه زیر در فایل robots.txt سایت خود قرار دهید. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید.

لیست های سایت مپ صفحات به خزنده های موتور جستجو می دهد هر آنچه را که باید در مورد صفحات و ساختار سایت شما بدانند. اگر به حوزه سئو سایت و وبمستری علاقه مند باشید و یا در این حوزه فعال باشید، حتما اصطلاح سایت مپ یا نقشه سایت به گوشتان خورده است. نقشه سایت XML یک لیست ساختار یافته از تمام صفحات یک وب سایت است که توسط موتورهای جستجو قابل خزیدن است. نقشه سایت XML برای مشاهده توسط کاربران در نظر گرفته نشده است؛ زیرا در قالبی قابل خواندن توسط ماشین نوشته شده است. این در قالب یک فایل XML حاوی داده های علامت گذاری شده با برچسب ها استفاده می شود.

جای نگرانی نیست می توانید از یک ابزار تولید نقشه سایت شخص ثالث مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید. اینها یک فایل XML را بیرون می اندازند که می توانید به عنوان نقشه سایت خود از آن استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید نقشه سایتی را که با افزونه Yoast SEO برای شما ساخته شده است، دریافت کنید. با این کار، در اینجا نحوه تنظیم نقشه سایت و بهینه سازی آن برای سئو آمده است. پیشنهاد می کنیم در صورتی که سایت را تغییر می دهید یا محتوای جدیدی اضافه می کنید ، این آدرس ها را تغیر بدهید . در غیر این صورت، گوگل آن صفحات را به عنوان هرزنامه تلقی می کند .

URL Inspection

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد. در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان نوین، به شما پاسخ دهند. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید با افزونه Yoast SEO و با زدن یک دکمه برای سایت خود سایت مپ بسازید! فقط کافی است به قسمت سئو داشبورد سایتتان بروید، ار منوی بالا گزینه قابلیت‌ها را انتخاب کنید؛ بعد گزینه نقشه‌های xml سایت را در حالت فعال قرار دهید.

ساخت سایت مپ با ابزارهای آنلاین

به همین دلیل زمان آخرین تغییر در صفحات دسته‌بندی باید روزانه باشد. نقشه‌ای که به کمک آن بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن صفحات را بررسی و ایندکس کنند. در این مقاله از آکادمی وبسیما تلاش می‌کنیم تا به درک عمیقی از مفهوم سایت مپ و تاثیر آن بر ایندکس سایت توسط گوگل برسیم. به شما اطمینان می‌دهیم با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله، صفحات سایت شما خیلی سریع و بی‌دردسر توسط گوگل ایندکس خواهند شد. لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند. در نقشه سایت تنها صفحاتی که از لحاظ سئو مهم هستند ثبت می شوند.

به جای اضافه کردن این صفحات به نقشه سایت سعی کنید صفحات بهینه شده، شامل عکس و ویدئو، محتوای خاص، جذاب و … موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند. طبق تجربه بارها ما دیده ایم که وبمسترها از شنیدن نقشه سایت XML وحشت کرده اند. نام آن به گونه ایست که از نظر آنها، ساخت آن نیاز به کدنویسی فراوانی دارد. تولید نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین و پلاگین ها در سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است.

در غیر این صورت بدین معنا خواهد بود که نیاز به ارتقا تجربه کاربری وب سایت داریم. چرا که کاربران به راحتی توانسته اند محتوای مورد نظر خود را بیابند. تنها وب سایت های رجیستر شده در سرویس Google News بایستی نسبت به ایجاد چنین نقشه سایتی اقدام کنند.

در حالی که دو روش اول مستلزم دسترسی شما به وب سایت بود، روش های بعدی اینطور نیست. قسمت های lastmod، priority و Changefrequncy را می توانید از این طریق ویرایش کنید. به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه XML و کدگذاری مورد استفاده قرار گرفته است. این اطلاعات معمولاً شامل زمان و تاریخ مجله خبری سئو آخرین باری است که صفحه تغییر کرده است؛ اما می‌تواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر باشد. اطلاعات اضافی، فرکانس تغییر و اولویت، دیگر توسط Google استفاده نمی شود. گنجاندن آنها ضرری ندارد اما گوگل کاملا آنها را نادیده می گیرد.

  • در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور از این آدرس استفاده کنید.
  • بیشتر سایت‌های بزرگ بیش از آدرس URL دارند که ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو خیلی برایشان اهیمت دارد.
  • در هر صورت‌، هنگامی که نقشه سایت شما ایجاد شد‌، توصیه می‌کنیم حتما به آن نگاهی بیندازید و هر جا که لازم است، تغییراتی را به صورت دستی در آن اعمال کنید.
  • پس زمان لازم برای تهیه یک sitemap عالی را سرمایه‌گذاری کنید.

شما می توانید به مدت 14 روز از این ابزار به طور رایگان استفاده کنید و پس از آن تصمیم بگیرید که از امکانات آن استفاده نمایید یا خیر. اگر این بخش را فعال کنید می توانید میزان ترافیک جذب شده برای سایت از طریق جستجوی تصاویر را بسیار افزایش دهید. در نتیجه در صورتی که به محتواهای شما لینکی داده نشده باشد، ممکن است این محتواها توسط گوگل یافت نشوند. 3- سایتتان جدید باشد و لینک های خارجی آن بسیار محدود باشند. سایت هایی که در آنها صفحات به سختی یافت می شوند(مانند سایت هایی که از محتواهای غیر متنی و فلش ها استفاده می نمایند). سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند و هنوز در آنها (چه داخلی و چه خارجی) لینک سازی مناسبی صورت نگرفته است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با