سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت-سئو

برای کنترل صفحات قرار گرفته در نقشه سایت کافیست که به بخش ظاهر جستجو رفته و سپس به تب انواع محتوا بروید. حال می توانید با مثلا غیر فعال کردن نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو این بخش از وب سایت را از نقشه سایت حذف کنید. زمان ویرایش مطلب در وب سایت هایی که تولید محتوای زیادی می کنند می تواند به گوگل کمک کند تا درک بهتری از فعالیت آنها داشته باشد.

اگر تا کنون سایت مپی را برای وب سایت خود نساخته‌اید، هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید. همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، وجود یک نقشه سبب می‌شود تا محتوای موجود در صفحات شما دقیق‌تر بررسی شده و هنگام خزیدن ربات‌های گوگل بهتر در نتایج جستجو ایندکس شوند. همچنین وجود آن تاثیر بسزایی بر بهتر دیده شدن صفحات و محتوای آپدیت شده وب سایت شما دارد. اکنون اگر شما روی بخش پست‌ها روی یکی از لاین‌ها کلیک کنید، می‌توانید دسته‌بندی لینک‌های مختلف را مشاهده کنید. درواقع با هر بار سر زدن گوگل به این بخش لینک جدید را ایندکس می‌کند.

این تگ با تگ “” دنبال خواهد شد که حاوی صفت “xmlns” است که طرح کلی XML فایل ایندکس را تعریف می‌کند. آدرس این صفحه در نقشه سایت وجود دارد اما زمانی که ربات های گوگل به آن مراجعه می کنند، هیچ محتوای ارزشمندی را در آن مشاهده نمی کنند. بهترین فرمت برای فایل نقشه سایت، XML است؛ البته از فرمت های RSS یا TXT هم استفاده می کنند. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت وتعداد آدرس های آن باید کمتر از 10 هزار صفحه باشد. Sitemap.xml/آدرس سایت، کافی است این آدرس را در سرچ کنسول معرفی کنید.

  • در صورتی که دقیقا می دانید که چگونه می خواهید نقشه ی سایتتان را طراحی کنید بهتر است آنها را نپذیرید و بر روی Save settings کلیک نمایید.
  • موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • اگر صفحه‌ای را در فایل Robots.txt بلاک کرده یا از تگ noindex برای یک صفحه استفاده می‌کنید‌، نمی‌خواهید آن صفحه در سایت‌مپ شما نشان داده شود.
  • اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند.
  • همچنین شانس شما را برای ایندکس شدن بیشتر خواهد کرد ولی تضمینی برای اینکه صفحات بهتر ایندکس شوند وجود ندارد،اما بودن sitemap اگر قرار باشد یک صفحه از سایت ایندکس شود، به این کار سرعت خواهد بخشید.

صفحه در نقشه سایت هست ولی به دلیلی نامشخص قابل ایندکس نیست. صفحه‌ای که در نقشه سایت ثبت شده وجود ندارد و با مراجعه به آن خطای 404 نمایش داده می‌شود. نام نقشه سایت هیچ اهمیتی ندارد و با هر نامی می‌توان این نقشه را معرفی ساخت.

خط زیر را در هر بخشی از فایل robots.txt خود وارد کرده و مسیر نقشه خود را مشخص کنید. همانطور که گفتیم برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، ممکن است بتوانید به صورت دستی یک sitemap ایجاد کنید. برای این کار، یک ویرایشگر متن مانند Windows Notepad یا Nano (Linux، MacOS) را باز کنید و دستوری که در بخش Sitemap Formats توضیح داده شد را دنبال کنید. نقشه‌های سایت بزرگ را به نقشه‌های سایت کوچکتر تقسیم کنید. نقشه سایت می‌تواند حداکثر URL داشته باشد و نباید بیش از 50 مگابایت فشرده شود.

مزایای استفاده از نقشه سایت

برای داشتن نقشه سایت باید از کدهای استاندارد مطابق با پروتکل‌های sitemaps.org استفاده کنید. ولی برای سیستم‌های مدیریت محتوا به‌ویژه وردپرس نیاز به کارهای پیچیده نیست و می‌توانید از افزونه‌های قدرتمندی چون yoast seo استفاده کرده و با یک کلیک نقشه سایت خود را بسازید. در فرمت HTML نقشه سایت برای کاربران طراحی مجله خبری سئو و تولید می‌شود تا به آن‌ها بگوید که ساختار سایت چگونه است و چه بخش‌هایی دارد و در آن لیستی از مهم‌ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. بر این اساس کاربران می‌توانند محتوای موجود در سایت را پیدا کرده و سریع‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند. وقتی نقشه‌ای در دست دارید برنامه و مسیر حرکت شما کاملا مشخص است.

طراحی سایت اقساطی

همچنین اگر می خواهید با سایر بخش های سرچ کنسول و کاربرد آنها آشنا شوی، محتوا “معرفی سرچ کنسول گوگل ” را مطالعه کنید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت نقشه سایت و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید.

اهمیت نقشه سایت در سئو چیست؟

وقتی یک صفحه توسط این ربات‌ها بررسی می‌شود، به لینک‌های داخلی و خارجی آن توجه می‌شود. اگر یک آدرس URL پیدا شود که در فهرست جستجوی آن‌ها نیست، محتوای آن آدرس را فراخوانی می‌کنند و در جای مناسب ایندکس می‌کنند. این خط از کد به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که با یک فایل XML سر و کار دارند. از سویی دیگر می‌توانید نقشه سایت را به صورت ساختار کدهای شناخته شده نیز تولید کنید و حتما نیازی نیست که در فرمت XML باشد. با این حال شما نیازی ندارید با این کدها سر و کله بزنید و بهتر است اجازه دهید یک ابزار این کار را برای شما انجام دهد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با