نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟ نوین-سئو

فکر میکنم 50 هزارتا URL مختلف، مشکلی در ثبت سایت مپ ایجاد نمیکنه تا جایی که خاطر دارم امکان ثبت بیش از 50 هزار آدرس تو سایت مپ هم وجود نداره. سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند. شما میتونید این سایت مپ رو به فایل robots.txt معرفی کنید. نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد.

برای ساختن سایت مپ روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم کرد. HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید. در صورتی که سایت شما از ایجاد نقشه داینامیک پشتیبانی نمی کند، در این صورت باید تنظیمات را به صورت دستی اعمال کنید. اگر لینک سازی داخلی را به خوبی انجام ندهید و بک لینک زیادی داشته باشید، گوگل به سختی می تواند تمام صفحات سایت شما را پیدا کند.

البته این موصوع با آپدیت گوگل سرچ کنسول در سال 2018 رفع شد. شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید. در صورتی که می مجله خبری سئو توانید، ایرادات این صفحات را رفع کنید اما اگر قادر نبودید مشکل را برطرف کنید بهتر است آن ها را noindex کنید تا روی کیفیت کلی صفحه تاثیری نگذارد.

نکاتی درباره سایت‌مپ

یادتان باشد که همه ی وبسایت ها نیاز به نقشه سایت ندارند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید.

  • می‌توانیم بگوییم که هر سایتی برای پیشرفت و ارتقاء رتبه خود در گوگل به این فایل نیاز خواهد داشت و این مورد تقریبا الزامی است.
  • نقشه سایت HTML فالبا در فوتر سایت و در تمام صفحات آن لینک شده اند.
  • یک نقشه سایت می تواند آنها را به گونه ای راهنمایی کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحات درج شده در نقشه های سایت نسبت به آنهایی که بلاک نشده، اما در نقشه سایت نیز قرار ندارند شود.
  • اگر قبلاً سایت مپ خود را در گوگل ثبت کرده باشید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

البته نقشه دیگری با فرمت HTML وجود دارد که فهرست مهمترین فایل‌های سایت را داخل آن قرار می‌دهند و برای اینکه افراد بتوانند از محتوای سایت استفاده کنند سراغ این نقشه می‌روند. به عبارت دیگر، یک فهرست نقشه سایت شامل چندین نقشه سایت است که شامل کل اطلاعات یک وب سایت است. نقشه HTML سایت یک صفحه HTML است که در آن تمام زیر شاخه های سایت ذکر شده است.

آموزش رفع مشکل وردپرس پس از تغییر دامنه

جالب است که بدانید نقشه سایت از روزهای ابتدایی پیدایش سئو، همراه با آن مطرح بوده است. همانطور که مشاهده کردیم، می توانید به راحتی نقشه سایت را با استفاده از ژنراتور آنلاین بسازید. سپس به سادگی باید آن را در سایت خود بارگذاری کرده و آن را در کنسول جستجوی Google اضافه کنید تا روند خزیدن سریع شود. نقشه سایت (همچنین به عنوان “نقشه سایت XML” نیز خوانده می شود) پرونده ای است که هیچ یک از بازدید کنندگان انسانی شما تاکنون مشاهده نخواهند کرد. علامت گذاری شده است برای “فقط موتور جستجو” و هر صفحه در سایت شما ذکر شده است.

بودجه خزش محدودی دارد و در مورد وب‌سایت‌های بسیار بزرگ به این معنی است که زمان زیادی طول می‌کشد تا خزنده URLهای جدید به‌روز شده یا ایجاد شده را کشف کند. با ارائه آخرین تاریخ آپدیت در نقشه سایت، می توانید اطمینان حاصل کنید که خزنده ها صفحات به روز شده جدید را نادیده نمی گیرند. اگر نقشه سایت شما بزرگتر از 50 مگابایت باشد یا بیش از URL داشته باشد، گوگل آن را نمی پذیرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با