نقشه سایت sitemap چیست و چگونه سایت مپ بسازیم؟ مهدی عراقی-سئو

اگر آرشیوهای قدیمی محتوا یا صفحات یتیم در وب سایت خود داشته باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. طبق گفته های خودتون، اگه روی sitemap جدید ریدایرکت میشه مشکلی پیش نمیاد. اما باز یکبار صفحه گوگل وبمستر خودتون رو بررسی بکنید، مطئمن شید نقشه سایت جدید ایندکس و نقشه قدیمی حذف شده. بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند.

نقشه سایت نیز به همین صورت است و مسیر حرکت خزنده‌های گوگل و موتورهای جستجو را مشخص می‌کند. در این مطلب به بررسی نقشه سایت، اهمیت آن و نحوه ساخته سایت مپ می‌پردازیم. اگرچه مکان خاصی را در صفحات نتایج موتور جستجو تضمین نمی کند، اما تمام محتویات صفحه وب شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار می دهد. و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند.

برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر. مهمترین ویژگی سایت مپ های تولید شده با این روش،قابلیت ویرایش بالا میباشد. شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید.

فایل ایندکس نقشه سایت

به موازات آن، نقشه سایت HTML با هدف کمک به کاربران انسانی طراحی شده است. دقت داشته باشید که قرار داشتن فایل تصاویر در همان دامین وب سایت امری ضروری نیست. شما می توانید از یک CDN استفاده کنید، به شرطی که آن را در گوگل سرچ کنسول تایید کرده باشید. نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز ثبت نمایید.

  • Googlebot وب را مرور می کند و از صفحه ای به صفحه ای دیگر منتقل می شود.
  • گوگل محتواهای جدید را توسط ربات‌های خزنده‌ای که وب را بررسی می‌کنند کشف می‌کند.
  • کار سایت مپ این است که به گوگل (و البته موتورهای جستجوی دیگر) بگوید که کجا و در چه آدرسی می‌توانند مهم‌ترین صفحات آن سایت را پیدا کنند تا بتوانند این صفحات را ایندکس کنند.
  • به همین دلیل وقتی وارد sitemaps در سرچ کنسول می‌شوید، فقط کافی است بعد از URL سایت مسیر و نام درست فایل نقشه سایت خود با فرمت xml را وارد کرده و روی Submit بزنید.

اما چگونه می توان یک سایت مپ تولید کرد؟ در حقیقت دو راه عمده برای تولید نقشه ی سایت استفاده از HTML و XML می باشد. حال می توان اهمیت داشتن یک نقشه ی سایت مناسب را از دیدگاه کاربران بررسی نمود. در این حالت بسیار محتمل است که خزنده های موتورهای جستجو از برخی از صفحات جدید یا تازه به روز شده سایتتان چشم پوشی نمایند. سایت هایی که محتواهای آرشیوی زیادی دارند که در حال حاضر این آرشیو به خوبی با صفحات فعال سایت لینک نیستند. از دیدگاه کاربران، نقشه ی سایت مجموعه ای از لینک ها است که به نحوی سازمان دهی و مرتب شده اند که کاربر با استفاده از آنها می تواند به خوبی در سایت به وب گردی بپردازد.

فرض کنیم برای اولین بار به تخت جمشید رفته‌ایم و هیچ اطلاعی از قدمت تاریخی، نحوه ساخت و مسیرهای گردش در پایتخت ایران باستان را نداریم. در این موقعیت چه می‌کنیم؟ می‌توانیم ساعت‌ها به نقاط مختلف تخت جمشید برویم و با پرس و جو درباره این بنای تاریخی اطلاعات کسب کنیم. می‌توان حدس زد در پایان بازدید، اطلاعات زیادی به دست آورده‌ایم اما حسابی خسته‌ایم و نتوانسته‌ایم از گردش‌مان لذت ببریم. به اندازه کافی هم درباره تخت جمشید اطلاعات کسب نکرده‌ایم و حتی برخی از مهم‌ترین سرستون‌های چندهزارساله پایتخت کهن ایران را ندیده‌ایم.

از متا تگ ربات در robot.txt استفاده کنید.

از دیدگاه مدیریتی وبسایت، نقشه سایت به یک صفحه HTML گفته می شود که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. هنگام استفاده از یک نقشه سایت XML تنها بهترین روش این است که اگر وب‌سایت اغلب تغییر می‌کند حداقل یک مجله خبری سئو بار در روز به‌ روز شود. سپس، باید از Google بخواهید تا این تغییرات را پردازش کند تا به‌دقت در صفحات نتایج جستجو منعکس شود. اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی را مدیریت می‌کنید، داشتن سایت مپ برای هر گروه محصول، می‌تواند مدیریت صفحه محصول را حتی ساده‌تر کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با