نقشه سایت sitemap چیست و چگونه سایت مپ بسازیم؟ مهدی عراقی-سئو

برای آدرس‌های متعدد در یک سایت، می توان از ابزارهایی همچون Find Broken Link و Find Broken Links, Redirects & Google Sitemap Generator Free Tool استفاده کرد. در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است. همچنین اگر بخواهید یک دسته خاص از نوشته‌ها و محصولات را از قرار گرفتن در نقشه مستثنی کنید نیز این امکان را دارید.

فرمت های نقشه سایت XML

فایل sitemap نباید بیشتر از ۵۰ هزار URL داشته باشد و حجم آن بیشتر از ۵۰ مگابایت نباشد. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم. مقدار “همیشه” باید برای مطلب هایی مورد استفاده قرار گیرد که هر زمان به دست وبمستر برسند به روز رسانی می شوند. در سمت راست صفحه دکمه ای با عنوان add sitemap وجود دارد. شما می توانید به مدت 30 روز به طور آزمایشی و رایگان از Slickplan استفاده نمایید و پس از آن از پلان های مختلف با قیمت 9.99 دلار به بالا به ازای هر ماه استفاده نمایید. همچنین می توانید نحوه نمایش انتخاب ها را با ترتیب دلخواهتان مرتب نمایید.

خدمات و دسترسی ها

شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید. همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند. برای رفع ارور 404 در سایت های وردپرس، همیشه آسان ترین راه را اول انتخاب کنید. برای شروع به تنظیمات پلاگین یواست بروید و نقشه سایت را غیر فعال کنید. این روش در بیشتر موارد مشکل ارور 404 نقشه سایت را رفع می کند.

چگونه نقشه سایت را به گوگل معرفی کنیم؟

برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر. مهمترین ویژگی سایت مپ های تولید شده با این روش،قابلیت ویرایش بالا میباشد. شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید.

نقشه سایت نیز به همین صورت است و مسیر حرکت خزنده‌های گوگل و موتورهای جستجو را مشخص می‌کند. در این مطلب به بررسی نقشه سایت، اهمیت آن و نحوه ساخته سایت مپ می‌پردازیم. اگرچه مکان خاصی را در صفحات نتایج موتور جستجو تضمین نمی کند، اما تمام محتویات صفحه وب شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار می دهد. و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند.

نسخه رایگان screamingfrog تنها قادر به بررسی ۵۰۰ صفحه از سایت شما هست. لذا اگر سایت شما بیش از ۵۰۰ صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید. از آنجا که گوگل توجه چندانی به برچسب‌های ، و ندارد، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار ندهید.

  • اگر بیش از 1000 URL در فایل وجود دارد، همانند مورد قبل سایت مپ خود را به چندین نقشه سایت کوچکتر تقسیم کرده و از فایل فهرست نقشه برای مدیریت آن‌ها استفاده کنید.
  • سلام برای تولید سایت مپ، سایت هایی هستند که بصورت آنلاین نقشه سایت رو جنریت میکنند.
  • بخشی به نام basic options وجود دارد که شما می توانید تیک موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را فعال کنید و به این روش بروز رسانی سایت خودتان را اطلاع دهید.
  • از تمام فضاهای موجود در هر سایت مپ استفاده کنید تا وب‌سایت شما در هنگام تلاش برای بهینه‌سازی آن عقب نماند.

سایت مپ را می‌توان به شکل XML نیز مورد استفاده قرار داد یا در صورتی که حجم بالایی دارد با استفاده از ابزار Gzip، فشرده‌سازی کرد. فواید داشتن نقشه سایت را می توان کمک به خزنده های موتور جستجو برای درک بهتر صفحات یک سایت و در نهایت بهبود سئو سایت دانست. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بهبود سئو سایت خود هر اقدامی را انجام می دهید، بشدت ساخت و معرفی مجله خبری سئو نقشه سایت را پیشنهاد می کنیم. برای ساخت سایت مپ و کنترل بیشتر روی محتوای نقشه سایت، به افزونه‌‌هایی مانند یوست سئو و یا رنک مث نیاز دارید. در صورتی که در انتخاب افزونه سئوی وردپرس خود تردید دارید و نمیدانید کدامیک بهتر است، مقاله مقایسه یوست سئو و رنک مث را مطالعه کنید. ساخت نقشه سایت وقتی شما ابزارهای مناسب این کار را داشته باشید، کاری ساده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با