نقشه سایت sitemap چیست و چگونه سایت مپ بسازیم؟ مهدی عراقی-سئو

اما چرا؟ جان مولر تایید کرده که نقشه سایت موبایل تنها بایستی برای وب سایت های دارای نسخه موبایل ایجاد شود و برای وب سایت های واکنشگرا نیازی به آن نیست. به عبارتی اگر وب سایت شما دارای نسخه موبایلی به شکل m.example.com است، ساخت نقشه سایت موبایل خالی از لطف نخواهد بود. اگر حجم نقشه سایت XML شما به بیش از ماکسیمم مقدار برسد، بایستی آن را به چند قسمت تقسیم نمایید. این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند.

قسمت قبل، به آموزش تولید محتوای سئو شده با افزونه Yoast پرداختیم. در این جلسه از آموزش سئو قصد داریم در رابطه با نقشه سایت یا Site Map برای شما کاربران عزیز توضیح دهیم. همان‌طور که در گذشته برای شما توضیح داده‌ایم سئو دارای فاکتورهای زیادی است و شما با رعایت کردن تمامی فاکتورها، فوراً به نتیجه دلخواه خودتان نمی‌رسید و این فرایند نیازمند صبر و گذشت زمان است. به این دلیل که محتوای وب وبلاگ‌ها، پرونده‌های چندرسانه‌ای و موارد مشابه را دربرمی گیرد. برای ساخت نقشه سایت راه های زیادی در مقابل شما وجود دارد.

یا شاید شما یک سایت تجارت الکترونیک با 5 میلیون صفحه راه اندازی می کنید. مگر اینکه شما پیوند داخلی را به طور کامل پیوند دهید و تعداد زیادی لینک خارجی داشته باشید، گوگل برای یافتن همه آن صفحات کار سختی خواهد داشت. علت مواجه شدن با این خطا این است که گوگل صفحات نامعتبر را در سایت مپ تشخیص داده است. برای رفع این مشکل بایستی نقشه سایت را به دایرکتوری ریشه سایت منتقل نمایید.

جمع بندی

آیا تاکنون فکر کرده اید که چگونه گوگل وب سایت ها را پیدا می کند و تصمیم می گیرد که چگونه سایتها را رتبه بندی کند؟ کلید اصلی Googlebot است – یک برنامه “خزنده” که دو کار اساسی را بر عهده دارد. Googlebot وب را مرور می کند و از صفحه ای به صفحه ای دیگر منتقل می شود. در طول راه، اطلاعات مربوط به پیوندهای مختلفی را که بازدید می کند و نحوه ارتباط آنها را ثبت می کند.

سئو سایت خودرو

یک راه ساده برای ایجاد نقشه سایت، انجام آن از طریق XML-sitemaps.com. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید. موتورهای جستجو مانند گوگل‌، یاهو و بینگ، از سایت‌مپ برای پیدا کردن صفحات مختلف در وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنند. اگر هنوز در یافتن نقشه سایت توفیقی نداشته اید، وقت آن است که جستجوی پیشرفته استفاده کنید تا ببینید آیا می توانید آن را پیدا کنید یا خیر. در این روش به دنبال سایت مپ در مسیرهای متداولی که معمولا قرار میگیرد، میگردیم. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که نقشه سایت در آنجا پیدا شود، اما این یک راه سریع برای بررسی یافتن سایت مپ در برخی از مکان های رایج است.

  • به همین دلیل خزنده‌های موتورهای جستجو و گوگل براساس این نقشه سایت شما را خزش و محتوای آن را ایندکس می‌کنند.
  • نقشه سایت ویدئویی می تواند شامل زمان اجرای ویدئو، دسته بندی و رتبه بندی مناسب سن باشد، در حالی که نقشه سایت تصویری می تواند شامل موضوع، نوع و مجوز باشد.
  • به اندازه کافی هم درباره تخت جمشید اطلاعات کسب نکرده‌ایم و حتی برخی از مهم‌ترین سرستون‌های چندهزارساله پایتخت کهن ایران را ندیده‌ایم.
  • همانطور که در بالا توضیح داده شد، تفاوت اصلی این است که نقشه‌های سایت چه کسانی را هدف قرار می‌دهند و چه کسی باید اطلاعات را بفهمد یا بخواند.

موتور جستجو گوگل برای یافتن صفحات سایت شما از سایت مپ استفاده می کند. ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به sitemap نیست. ولی ساخت سایت مپ تاثیر مثبتی در سئو سایت شما دارد، همچنین مجله خبری سئو در بعضی موارد استفاده از نقشه سایت ضروری است. به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند.

اگر تا الان سایت تان را به این ابزار متصل نکرده اید حتما از طریق مقاله آموزش اتصال سایت به سرچ کنسول، این کار را انجام بدهید. دقت کنید، در صورتی که از یکی از این 3 افزونه استفاده کردید، در آینده هم قرار نیست کار خاصی را برای بروزرسانی نقشه سایت انجام بدهید و به طور خودکار صفحات جدید سایت به این نقشه اضافه خواهند شد. یکی از موارد مهم بهینه سازی سایت، انتشار مقاله و پست در زمان بندی منظم است.

سپس در پایین همان صفحه مانند تصویر زیر در بخش Submitted sitemaps نقشه سایت ثبت شده خود را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال‌، می‌توانید ببینید که نقشه سایت بالا شامل لینک‌هایی به ۱۱۶ صفحه وب است. ۱۰۹ تا از این صفحات «valid» و ۶ تای دیگر «Excluded» هستند. اگر از Yoast استفاده نمی‌کنید‌، پلاگین‌های دیگری برای وردپرس در دسترس شما قرار دارند (مثل Google XML Sitemaps) و یا افزونه که می‌توانید برای ایجاد نقشه‌های سایت از آن‌ها استفاده کنید.

آن صفحه ممکن است ایندکس شود اما اعتبار سایتی را ندارد که لینک‌های HTML به صفحه منتقل می‌کنند. دقت داشته باشید که ساخت و ثبت نقشه سایت در کنسول موتورهای جستجو مزایای فراوانی به همراه دارد. اگر تاکنون اقدام به انجام این کار نکرده اید، ترسی به دل راه نداده و همین امروز اقدام به ساخت آن کنید. اگر از کاربران وردپرس هستید، احتمالا افزونه Yoast SEO را تاکنون در آن نصب کرده اید.

تحلیل آمار مهم گوگل کنسول

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با