سایت مپ چیست؟ 3 روش ساده ساخت Sitemap آکادمی دیجیتال مارکتینگ فرین-سئو

این ابزار کمکی قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و کمک می‌کند بسیاری از کارهای فنی را بدون نیاز به کدنویسی و به صورت خودکار انجام دهید. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت ساخت آسان و راحت نقشه سایت است. نقشه سایت یک فایل با فرمت XML است که لیست کاملی از URL های یک سایت به همراه برخی جزییات مهم آن از جمله زمان آخرین آپدیت صفحه را به همراه دارد. هدف اصلی از ایجاد سایت مپ، راهنمایی و تعیین اولویت خزش صفحات سایت توسط ربات های موتورهای جست و جو است. مشکل نقشه های استاتیک این است که به محض ایجاد تغییر و یا حذف صفحه، نقشه سایت تغییری نمی کند. بنابراین بعد از هر تغییری می بایست سایت مپ جدید ساخته شود و به گوگل معرفی شود که کار سختی است.

تریبون در هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران

فکر میکنم 50 هزارتا URL مختلف، مشکلی در ثبت سایت مپ ایجاد نمیکنه تا جایی که خاطر دارم امکان ثبت بیش از 50 هزار آدرس تو سایت مپ هم وجود نداره. سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند. شما میتونید این سایت مپ رو به فایل robots.txt معرفی کنید. نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد.

  • تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود.
  • بنابریان اگر می خواهید همزمان با هر تغییر در وب سایت نقشه سایت را بروزرسانی کنید، دیگر نقشه سایت استاتیک به کار شما نخواهد آمد.
  • از سویی دیگر می‌توانید نقشه سایت را به صورت ساختار کدهای شناخته شده نیز تولید کنید و حتما نیازی نیست که در فرمت XML باشد.
  • نقشه سایت در قالب HTML قرار داده شده است تا استفاده و پیمایش را برای کاربر آسان تر کند.
یادتان باشد که همه ی وبسایت ها نیاز به نقشه سایت ندارند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید.

البته این موصوع با آپدیت گوگل سرچ کنسول در سال 2018 رفع شد. شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید. در صورتی که می توانید، ایرادات این صفحات را رفع کنید اما اگر قادر نبودید مشکل را برطرف کنید بهتر است آن ها را noindex کنید تا روی کیفیت کلی صفحه تاثیری نگذارد.

جالب است که بدانید نقشه سایت از روزهای ابتدایی پیدایش سئو، همراه با آن مطرح بوده است. همانطور که مشاهده کردیم، می توانید به راحتی نقشه سایت را با استفاده از ژنراتور آنلاین بسازید. سپس به سادگی باید آن را در سایت خود بارگذاری کرده و آن را در کنسول جستجوی Google مجله خبری سئو اضافه کنید تا روند خزیدن سریع شود. نقشه سایت (همچنین به عنوان “نقشه سایت XML” نیز خوانده می شود) پرونده ای است که هیچ یک از بازدید کنندگان انسانی شما تاکنون مشاهده نخواهند کرد. علامت گذاری شده است برای “فقط موتور جستجو” و هر صفحه در سایت شما ذکر شده است.

ساخت sitemap برای سایت های جوملایی و دروپال

این موارد شامل نقشه‌هایی برای فایل‌های ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری هستند. بعد از اینکه فرمت مناسب نقشه سایت در فضای نام اعلام شد، می‌توان تمامی محتواهای اضافی دیگر را به آن افزود. اختیاریتاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می‌شود.اختیاریاین تگ مشخص می‌کند که هر چند وقت یکبار این صفحه تغییر می‌کند. این مقدار یکسری اطلاعات کلی را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند که ممکن است با تعداد دفعات بررسی خزنده‌های گوگل ارتباط نداشته باشد. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند.

البته نقشه دیگری با فرمت HTML وجود دارد که فهرست مهمترین فایل‌های سایت را داخل آن قرار می‌دهند و برای اینکه افراد بتوانند از محتوای سایت استفاده کنند سراغ این نقشه می‌روند. به عبارت دیگر، یک فهرست نقشه سایت شامل چندین نقشه سایت است که شامل کل اطلاعات یک وب سایت است. نقشه HTML سایت یک صفحه HTML است که در آن تمام زیر شاخه های سایت ذکر شده است.

چگونه نقشه سایت را به گوگل معرفی کنیم؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم در صورتی که تمام صفحات سایت شما در سایت مپ موجود باشند، گوگل بهتر می‌تواند محتوا‌های وب سایت شما را کشف کرده و آن‌ها را ایندکس کند. این اطلاعات داخل این فایل می‌تواند شامل گزینه‌های منو اصلی سایت و همچنین لینک‌های موجود در صفحات باشند. پس به طور کلی نقشه سایت تاثیر بسزایی در نحوه دیدن ربات‌های گوگل، آنالیز صفحات مختلف و در نتیجه ایندکس آن‌ها در جستجوی گوگل دارد. می‌توانیم بگوییم که هر سایتی برای پیشرفت و ارتقاء رتبه خود در گوگل به این فایل نیاز خواهد داشت و این مورد تقریبا الزامی است. سایت مپ یا نقشه سایت، فایلی است که اطلاعات کلی درباره تمام محتوا‌های موجود در سایت را به گوگل ارائه می‌دهد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با