فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو

اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند. همانطور که متوجه شدید، اگر فایل رباتی در کار نباشد، خزنده‌های موتور جستجو گوگل سرشان را می‌اندازند پایین و هرچیزی که جلو دستشان برسد را بررسی می‌کنند. Robots.txtx کاربرد فایل از نگاهی دیگر محدود کردن دسترسی ها به محتوای سایت شما می باشد. اکثر ربات ها قبل از اینکه به بررسی و Index صفحات سایت بپردازند؛ قوانینی که در این فایل گذاشته اید را نگاه می اندازند و دقیقا به آنها پایبند خواهند بود و تنها به صفحاتی مراجعه می کنند که دسترسی اشان را باز گذاشته اید.

در اوایل مقاله با انواع ربات‌ها و خزنده‌های سطح وب آشنا شدیم، حتی به صورت دقیق‌تر اسامی و وظیفه مهم‌ترین ربات‌های گوگل را هم بررسی کردیم. حالا به کمک دستور User-agent می‌توانیم مشخص کنیم که دستورات ما دقیقا توسط چه رباتی باید اجرا شوند. همانطور که گفتیم فایل ربات سایت یک استاندارد همگانی برای مشخص کردن محدودیت‌های خزیدن ربات‌های مختلف در سطح وب است، بنابراین انتظار می‌رود که از دستورات استاندارد و همگانی هم برای این فایل استفاده کنیم. به کمک فایل robots.txt می‌توانیم دقیقا مشخص کنیم که کدام یک از این ربات‌ها به کدام بخش‌های سایت اجازه دسترسی دارند و کدام یک باید دارای محدودیت‌هایی برای بررسی سایت‌مان باشند. گوگل هم به انواع مهم‌ترین موتور جستجو دنیا، چندین ربات مخصوص و مهم برای بررسی صفحات و اطلاعات موجود در اینترنت طراحی کرده است که با توجه به اهمیت آن‌ها به صورت ویژه آن را بررسی می‌کنیم.

با این دستور شما به یک تصویر خاص در پوشه ای که قفل شده است دسترسی پیدا می کنید. بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی آنلاین ، تبلیغات اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ یا هرچه شما آن را بنامید امروزه یک چالش بزرگ برای کسب و کارها محسوب می شود. به هر حال ، استفاده از اینترنت در طول دهه گذشته به بیش از دو برابر رسیده است و این تغییر بر نحوه خرید محصولات و تعامل مردم با مشاغل، تأثیر گسترده ای گذاشته است. خود را بررسی و تست کنید تا مطمئن شوید بخش مهمی از سایت شما از طریق آن مسدود نشده باشد.

این نوشته به تمام ربات ها می گوید که در فولدر مربوط به تصاویر وب سایت خزش نکنند. و مهم نیست که در نهایت فایل robots.txt را چگونه و با چه روشی می سازید. با مسدود کردن صفحات غیر ضروری ربات های گوگل زمان لازم را برای خزش در صفحات مهم به دست می آورند و می توانند آنها را فهرست بندی کنند. Robots.txt بیشتر شبیه به پیشنهادات است تا قوانین شکست ناپذیر برای ربات ها. صفحات شما همچنان می توانند به صورت فهرست شده در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده قرار گیرند. سوالی که شاید برای شما هم پیش بیاید این است که این فایل در کجا قرار دارد.

از اینرو اگر می‌خواهید صفحات مربوط به رسانه سایت شما ایندکس شوند، در چنین حالتی از یک تگ noindex در صفحات استفاده می شود. با این حال، تگ noindex مجله خبری سئو از نشان دادن محتوا در صفحات دیگر نیز جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید یک فایل Robots.txt ایجاد کنید بهترین راهنما برای شما دستورالعمل گوگل است.

اصطلاحات مربوط به فایل robots.txt

هر مجموعه دستور از چندین قانون یا دستورالعمل (دستورالعمل) تشکیل شده است، یک دستورالعمل در هر خط. هر مجموعه دستور با یک User-agent خط شروع می شود که هدف مجموعه دستور ها را مشخص می کند. تعاریف مختلفی در امکانات دنیای وب وجود دارد که آگاهی از آن ها خود اولین گام در به کارگیری و بهره وری از آن هاست. آشنایی با انواع روش‌های تست سرعت سرور مجازی5 بهمن 1401تست سرعت در سرور مجازی به چند عامل از‌ جمله سرعت هارد، سرعت پورت سرور، رم و پردازشگر بستگی دارد. برای شناخت انواع روش‌های تست سرعت در سرور مجازی با ما همراه باشید. هر چیزی که بعد از “Disallow” می آید صفحات یا بخش هایی هستند که می خواهید مسدود کنید.

در صورتی که با داشتن یک فایل ربات سالم و خوب و قرار دادن آن در سایت می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود بسیار کمک کنید. پروتکل ممانعت از ربات‌ها یک استاندارد وب است که چگونگی خزیدن ربات‌های موتورهای جست‌وجو، دسترسی و ایندکس محتوا و در اختیار گذاشتن محتوا به کاربران را تعیین می‌کند. این پروتکل همچنین شامل راهنمایی‌هایی مانند متا ربات‌ها و همچنین دستورالعمل‌های صفحه‌های اصلی و فرعی وب برای این‌که موتورهای جست‌وجو چگونه با لینک‌ها (مانند لینک‌های فالو یا نوفالو) برخورد کنند، نیز است. در عمل، فایل Robots.txt مشخص می‌کند برخی ربات‌های موتور جست‌وجو می‌توانند یا نمی‌توانند به بخش‌هایی از سایت دسترسی پیدا کنند. همچنین با دستورهای Allow و DisAllow می‌توان مشخص کرد که همه‌ی ربات‌ها یا فقط ربات‌های خاصی، به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند یا دسترسی نداشته باشند.

فایل Robots.txt، یک فایل متنی است که با آن دستوراتی برای ربات‌های Crawler موتورهای جست‌وجو تعیین می‌کنید. شما در این دستورات به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گویید کدام صفحات را crawl و ایندکس کنند و به کدام صفحات اصلا کاری نداشته باشند و آن صفحات را ذخیره و ایندکس نکنند. نداشتن یک فایل ربات، بهتر از داشتن یک فایل ربات خراب است چون می‌تواند آسیب شدیدی به سئو سایت‌تان بزند و رتبه‌ی شما را در صفحه نتایج گوگل پایین بیاورد.

بنابراین اگر دستورالعمل هایی را برای همه ربات ها در نظر گرفته اید و به دنبال آن دستورالعمل هایی برای یک ربات خاص مد نظرتان است باید بدانید که تنها این دستورالعمل های خاص توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرند. در مثال بالا به هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ اجازه دسترسی به پوشه /about/ directory داده نمی شود که این عدم اجازه دسترسی شامل مسیر /about/company/ نیز می شود. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند.

  • درصورتی که شما اقدام به ایجاد یک فایل حقیقی به نام robots.txt در ریشه هاست سایت خودتان کنید، فایل ربات مجازی به صورت خودکار از کار می‌افتد و فایل حقیقی آپلود شده توسط شما جایگزین آن خواهد شد.
  • با این کد آدرس صفحه ای را که می خواهید ربات ها به آن دسترسی نداشته باشند، پنهان می کنید.
  • خزیدن پوشه (دایرکتوری) و محتویات آن را ممنوع کنیدیک اسلش رو به جلو به نام پوشه اضافه کنید تا خزیدن کل پوشه و محتویان آن ممنوع شود.
  • در غیر این صورت موتورهای جستجو در زمان تجزیه فایل robots.txt سردرگم می شوند.
  • فایل ربات با بهینه کردن خزش ربات های گوگل در سایت به سرعت سایت کمک کرده و آن را بهبود می دهد.

در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد. به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد. همان طور که گفته شد، خزیدن و کراول صفحات سایت برای سئو و بهینه سازی سایت بسیار اهمیت دارد. اینکه ربات های گوگل به سایت شما زودتر سر بزند و کراول کند می تواند باعث افزایش رتبه شما شود با بهینه سازی فایل robots.txt می توان رفتار ربات ها را کنترل کرد. فایل Robots.txt فایلی برای گزارش ساختار صفحات وب به ربات‌های کراولر است تا بدانند کدام صفحات باید در موتورهای جستجو نمایش داده شوند و کدام صفحات نمایش داده نشوند.

چطور یک فایل Robots.txt در وردپرس ایجاد کنیم؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با