راهنما و آموزش کامل فایل robots txt و تاثیر آن در سئو سایت سئو روز آکادمی-سئو

به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند. گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. یک فایلی هست به نام robots.txt، می گذاری اش در روت هاستت و این جوری به آنها دستور می دهی. در این فایل اول با user agent مشخص می کنی که با کدام ربات داری صحبت می کنی و می خواهی به کی دستور بدهی. بعد با allow , disallow می گویی که به چی دسترسی داشته باشی و به چی دسترسی نداشته باشی. شما می توانید تقریباً از هر ویرایشگر متنی برای ایجاد یک فایل robots.txt استفاده کنید.

در صورت وجود این دستور موتورهای جستجو توانایی خزیدن هیچ یک از صفحات وبسایت را ندارند. البته لازم به ذکر است این یک روش مطمئن برای جلوگیری از نمایش سایت شما در موتورهای جستجو نیست و باید صفحات سایت را no-index کنید. موتورهای جست‌وجو برای خزیدن در سایت‌ها لینک‌ها را دنبال می‌کنند و از این سایت به سایت‌های دیگر می‌روند تا میلیاردها صفحه و لینک‎‌های دیگر را کشف کنند.

  • 4xx خزنده های گوگل همه خطاهای 4xx را نادیده می گیرند، به جز خطای 429 ، به‌گونه‌ای که گویی فایل robots.txt معتبری وجود ندارد.
  • برای انجام اینکار پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله “صفر تا صد نقشه سایت” را مطالعه کنید.
  • صفحات غیرمجاز لزوماً “پنهان” نیستند – آنها فقط برای کاربران عادی Google یا Bing مفید نیستند، بنابراین به آنها نشان داده نمی‌شوند.
  • در غیر اینصورت احتمالا متا تگ نوایندکس گزینه بهتری برای شما باشد.
  • بهترین روش پیشگیری از مسدود کردن دسترسی به دایرکتوری های بک اند شما و دایرکتوری های غیرضروری دیگر برای سئو شما از طریق robots.txt است.

گوگل در این باره می گوید که تگ indexifembedded “به یک مشکل رایج می پردازد. این مشکل به طور کلی ناشران رسانه ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حالی که در برخی مواقع مشاهده خواهید کرد که متقاضیان بخواهند محتوای خود را در زمانی مشخص در صفحات شخص ثالث جایگذاری کنند تا گوگل به ایندکس صفحات بپردازد. از اینرو لزوما نیاز نخواهد بود که صفحات رسانه ای خود را به تنهایی مورد ایندکس گوگل قرار دهید.

موتور جستجو چیست؟ معرفی مهمترین موتورهای جستجوگر اینترنت

ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند. اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند. یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است. با استفاده از آن می‌توان به موتورهای جست‌وجو اعلام کرد که چه محتوا و صفحاتی را برای ایندکس شدن بررسی نکنند. با این فایل شما می‌توانید محتواهایی که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو بررسی و در نتایج جستجوها نشان داده نشود را مشخص کنید.

دقت داشتن به دستورالعمل هایی که برای تمامی فایل های robots.txt و در عین حال برای یک فایل خاص می باشند. توجه داشته باشید که دستورالعمل Crawl-delay دقیقا باید بعد از دستورالعمل های Disallow یا Allow قرار گیرد. وب سایتی که قصد تعریف کردن نرخ خزیدن یا نرخ درخواست در آن دارید را انتخاب کنید. دستورالعمل Crawl-delay یک دستورالعمل غیررسمی است که برای جلوگیری از overload شدن سرورها با درخواست های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش CSS 3

خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد. این بهینه‌سازی Crawl Rate Limit نام دارد که برای ارائه تجربه کاربری بهتر، تعداد صفحات قابل Crawl در یک روز را محدود می‌کند. همانطور که گفتیم مهم‌ترین ربات‌ها در اینترنت ربات‌های موتور جستجوی گوگل هستند پس ما در ادامه مقاله هرجا می‌گوییم ربات منظورمان ربات‌های گوگل است.

توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. در صورتی که شما هم قصد دارید تا سئو سایت خود را به صورت کاملا حرفه ای بهینه سازی کنید بهتر است که با تمامی جنبه های مختلف فایل robots.txt آشنا شوید و از نیروهای متخصص برای پیاده سازی این فایل استفاده کنید.

اگر صفحات وبسایت خود را در فایل Robots.txt نوایندکس کنید، گوگل باز هم آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. گوگل به کمک انکرتکست هر لینک و سایر فاکتورها رتبه‌ای به این صفحه در جستجوهای مرتبط می‌دهد. معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است. در این مثال باز هم هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به مسیری که شامل پوشه /wp-admin/ است را ندارند ویک نقشه سایت نیز در آدرسی که بیان شده است موجود می باشد. شما به عنوان وب مستر و یا صاحب یک وب سایت باید فایل Robots.txt را به درستی و با رعایت استاندادرهای موجود تهیه و تنظیم کنید؛ زیرا وجود هرگونه خطا در این فایل ممکن است سایت شما را به طور کلی از صفحه نتایج جستجو حذف کند.

راهنمای کامل فایل robots.txt

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تنها یک فایل robots.txt برای هر زیردامنه خود داشته باشید. برای انجام این کار باید از بخش Disallow در فایل robots.txt استفاده کنید. در صورتی که شما در این فایل ها از دستورالعمل های سردرگم کننده ای استفاده کنید گوگل به صورت کاملا امن بخش های مد نظر خود مجله خبری سئو را محدود می کند. فایل robots.txt تنها برای دامنه کاملی که در آن قرار دارد معتبر است که این دامنه می تواند http یا https باشد. ایندکس کردن محتوای سایت‌ها به طوری که بتوان آن‌ها را دسته بندی کرده و در نتایج جست‌وجوها نشان داد. در این قسمت شما می‌توانید دو فایل اصلی و مهم robots.txt و htaccess.

درج تمامی اطلاعات و صفحات یک سایت قطعا اتفاق خوب و ایده آلی برای وبمستران نیست. به همین دلیل با اعمال دستوراتی در فایل ربات می توان این مورد را اصلاح کرد. در قسمت قبلی به این نکته اشاره شد که ربات ها به صورت پی در پی در حال خزش صفحات سایت ها بوده و آن ها را بررسی می کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با